هزینه خروج از برجام را برای خود به صفر و برای آمریکا به ۱۰۰ برسانیم

لنجان- نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان ترامپ در مورد سرنوشت برجام نوع تصمیم گیری آمریکایی‌ها را نشان می دهد که بخشی از این سخنان مورد توجه اروپا نیست و این برای ایران یک فرصت است.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به سخنان ترامپ در مورد سرنوشت برجام اظهار کرد: در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اقدامات رییس جمهور آمریکا در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام شنیده می‌شود که این اقدامات ممکن است در نهایت، کار را به جایی برساند که آمریکایی‌ها از تفاهم‌نامه خود در برجام خارج شوند.

وی افزود: سخنان ترامپ در مورد سرنوشت برجام نوع تصمیم گیری آمریکایی‌ها را نشان می دهد که بخشی از این سخنان مورد توجه اروپا نیست و این برای ایران یک فرصت است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام باید هزینه فراوانی به آنها تحمیل کند، تصریح کرد: ایران در عمل به خوبی نشان داده به دنبال نقض برجام نبوده است، اما با توجه به اهمیت موضوع نگاه ما نباید این گونه باشد که در صورت خروج آمریکایی‌ها از برجام، ما نیز اعلام کنیم به همان شرایط اولیه باز می گردیم، بلکه باید با فعال کردن دیپلماسی در عموم کشورها حداکثر استفاده را در ارتباط با عهدشکنی آمریکایی‌ها و عدم پایبندی‌ آنها به توافقاتی که انجام می‌دهند، ببریم.

وی ادامه داد: با طرح سناریوی خروج آمریکا از برجام، نقطه نظرات مختلفی مطرح شد و بعضی از کشورها نیز خروج آمریکا از برجام را به سیاست‌های غلط ترامپ تفسیر کردند و برخی نیز مطرح کرده‌اند، اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران مسیر خود را طی کرده و این حرکت ایران قطعا کار را برای جامعه بین‌المللی سخت خواهد کرد.

کوهکن اضافه کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما باید با دیپلماسی فعال، بیشترین بهره‌برداری را از عهدشکنی آمریکا ببریم و نباید به نوعی رفتار کنیم که با خروج آمریکا تعهدات غربی‌ها و مشخصا اروپایی‌ها کلا منتفی تلقی شود و شاید این خواسته آمریکا باشد که وقتی از برجام خارج شد ما نیز آن را یک توافق بلااثر دانسته و به جای اول باز گردیم.

وی عنوان کرد: بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که حتی با خروج آمریکا از برجام؛ کشورهای اروپایی تعهداتی را که در خصوص برجام دارند،انجام دهند و ایران نیز خطوط قرمز نظام را در نظر گرفته و در چارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی به علاوه شروطی که مقام معظم رهبری به آن اضافه کردند، حرکت کند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه خروج از برجام را برای خود به صفر و برای آمریکا به ۱۰۰ برسانیم و این کار عملی خواهد بود.

وی افزود: بازتاب اقدامات رییس جمهور  آمریکا نشان دهنده این است که حماقت های وی نخستین و آخرین اقدام ترامپ نیست، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت جدید اسراییل یکی دیگر از اشتباهات رییس جمهور آمریکا بود که نتیجه آن را دید، البته این حرکت‌های تند، بی منطق و خارج از رویه بین المللی قطعا به این کشور لطمه خواهد زد.

کوهکن تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای امنیت به جای اینکه در خصوص ایران صحبت و تصمیمی انجام بگیرد، این نشست به انتقاد از آمریکایی‌ها تبدیل شد و برخی وزرای خارجه اعلام کردند آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود از شورای امنیت استفاده ابزاری می‌کنند.

وی ادامه داد: آنهایی که با فضای دیپلماسی آشنا هستند، نمی‌توانند اینگونه رفتار غلط و ناصحیح ترامپ را به عنوان یک نقطه مثبت در سابقه آمریکا قرار دهند و ما نیز به دنبال همین مسئله هستیم چراکه آمریکا همواره تبلیغ کرده و اعلام می‌کند که به قواعد بین‌المللی پایبند است و ایران به این قواعد پایبند نیست.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه خروج از برجام برای آمریکا باید این باشد که ما اثبات کنیم آمریکا هیچگاه به قواعد بین‌المللی پایبند نبوده و برعکس ایران اسلامی همواره به قواعد بین‌المللی پایبند بوده و با توجه به شروط مطرح شده با مسئله برجام برخورد خواهیم کرد.

کد خبر 334453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.