نقده‌دوزی و کاشی معرق اصفهان در مسیر ثبت ملی

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در حاشیه نشست شورای ثبت استان از تهیه پرونده دو هنر سنتی "نقده دوزی" و "کاشی معرق" جهت ثبت ملی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری صبح امروز -پنجشنبه- ۲۱ دی ماه در حاشیه نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان اصفهان که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، لزوم هرگونه برنامه ریزی جهت شناسایی هنرمندان هنرهای سنتی از یک سو و شناخت و ثبت مهارت های فنی تولید آثار هنری از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

وی افزود: هنرهای سنتی ریشه در نوع زندگی و حیات اجتماعی مردم در مقاطع مختلف تاریخ دارد، لذا در ادوار مختلف تاریخی و متناسب با تغییراتی که در زندگی مردم ایجاد شده، هنرهای سنتی نیز به تدریج دچار تحول شده است. با این وصف چون معتقدیم صنایع دستی جدای از شاخصه های فنی و هنری ارزشمند خود به عنوان مرجعی ارزشمند در راستای شناخت هویت مردم ایران زمین در ادوار مختلف به شمار می رود، تلاش داریم تا با مستندسازی فنونی که در مراحل ساخت و تولید این هنرها به کار رفته و همچنین شناسایی هنرمندان حال و گذشته که در این هنرها فعایت می کرده اند، بستر مناسبی را برای شناخت نسل های آینده ایرانی از فرهنگ و تمدن اصیل خویش فراهم سازیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به ثبت ملی هنرهای سنتی اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور تاکید کرد: تاکنون در این استان پرونده ۴۲ هنر سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است که از این تعداد هشت هنر سنتی در سال ۱۳۹۵ به ثبت ملی رسیده است و اصفهان اکنون پیشتاز ثبت ملی هنرهای سنتی به شمار می رود.

همچنین جعفر جعفرصالحی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: هنر سنتی نقده دوزی از دوخت های سنتی اصفهان به شمار می رود که از دوختن فلزات نقره و طلا بر روی پارچه‌های عمدتا قلمکار تولید می شود و حداقل از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون در اصفهان طراحی و تولید می شده است.

وی افزود: وجه تسمیه هنر نقده دوزی برگرفته از پول رایج و واژه پول نقد به واسطه گران قیمت بودن مصالح اولیه این هنر است.

جعفرصالحی همچنین به تهیه پرونده ثبت ملی هنر کاشی معرق نیز اشاره کرد و افزود: این هنر سنتی از جمله هنرهای تزیینی وابسته به هنر معماری است و یکی از ظریف ترین هنرهای سنتی در حوزه هنر کاشیکاری از دوران صفوی تاکنون به شمار می رود، به گونه ای که ظرافت های به کار رفته در هنرهای کاشیکاری بسیار زیبا و بی نظیر بوده و امروزه در بناهای تاریخی اصفهان همچون مسجد تاریخی شیخ لطف الله به زیبایی تمام جلوه گر است.

گفتنی است، پرونده این دو هنر سنتی با اکثریت آراء به تایید رسیده وبرای تصویب نهایی به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال شد. پیش از این، مهارت ساخت هنرهای سنتی کاشی زرین فام و کاشی هفت رنگ نیز در معماری بناهای تاریخی اصفهان به ثبت ملی رسیده است.

کد خبر 334373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.