آلودگی هوا بلای جان کشورهای اروپای شرقی

اطلاعات جدید از سازمان سلامت جهانی نشان می‌دهد که کشورهای اروپای شرقی و حوزه بالکان با آلودگی شدید هوا دست به گریبان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "یورونیوز"، سالانه در دنیا هزاران نفر بر اثر مرگ زودرس که در نتیجه آلودگی شدید هوا به‌وجود می‌آید، جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی طبق تحقیقات جدید وضعیت آلودگی هوا در سطح اروپا کمی بهتر شده است، اما پیامدهای منفی آن همچنان به قوت خود باقی مانده و سلامتی شهروندان اروپا را به خطر انداخته است. آژانس محیط زیست اروپا در گزارشی اعلام کرد ۴۱ کشور اروپایی با تشدید آلودگی هوا مواجه هستند که در این میان آلمان ظاهرا بالاترین آمار تلفات مربوط به تمام منابع آلودگی هوا را داشته است. پس از آن انگلیس و فرانسه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند و این دو کشور نیز جزء آلوده‌ترین کشورها در اروپا محسوب می‌شوند.

به نوشته یورونیوز، آلودگی هوا در کشورهای اروپای شرقی و حوزه بالکان نیز تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به حساب می‌آید. بر طبق آمار جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کشورهای بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، آلبانی و اوکراین بیشترین آمار مرگ و میر را در رابطه با آلودگی هوا دارند. همچنین کشورهای دیگری از جمله یوگوسلاوی سابق، لهستان، مقدونیه و مجارستان بیشترین سطح آلودگی هوا را نیز دارند.

کشور بوسنی و هرزگوین با ثبت بیشترین سطح آلودگی هوا و همچنین بیشترین آمار مرگ و میر در بین کشورهای اروپایی شناخته شده است. در سال ۲۰۱۴، قطر ذرات آلاینده هوا در کشور بوسنی بیشتر از ۵۵ میکروگرم بر متر مکعب بوده است. این در حالی‌ است که  قطر این ذرات آلاینده کمتر از موی انسان است. ورود این ذرات به ریه انسان‌ها تهدیدی جدی برای سلامتی به شمار می آید؛ در واقع، پهنای ذرات آلاینده هوا در کشور ژاپن به عنوان کشوری با آلودگی شدید هوا، ۵۹.۵ میکروگرم بر مترمکعب برآورد شده است. 

با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۱۲، آلودگی شدید هوا در بوسنی و هرزگوین منجر به مرگ ۲۳۱ نفر از هرصد هزار نفر شد و این رقم دومین آمار در بین بیشترین آمار مرگ و میر  کشورهای اروپا گزارش شده است. بر اساس آمار گزارش شده، کره شمالی با تلفات ۲۳۸ نفر از میانصدهزار نفر بیشترین مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را دارد.

در نمودار زیر کشورهای مختلف اروپا بر اساس کمترین مرگ در اثر آلودگی هوا مشخص شده است:

در بین کشورهای اروپایی، کشورهای اسکاندیناوی، فنلاند، اسپانیا، پرتغال و ایرلند کمترین مقدار آلودگی و همچنین کمترین آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را دارند. بر اساس آمار، در کشور سوئد، از هر صد هزار نفر تنها یک نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهد. در واقع کشور سوئد در بین کشورهای اروپایی کمترین شاخص آلاینده ذرات با قطر ۵.۹ میکروگرم دارد. 

سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش تاثیر آلودگی محیطی بر روی کیفیت هوا، ضمانت دستیابی به خدمات مربوط به انرژی مدرن و همچنین دستیابی به منابع انرژی پایدار و تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی می‌کند.

تقریبا سه میلیارد نفر در دنیا خانه هایشان را به شکلی ناصحیح و با استفاده از سوخت هایی که موجب آلودگی هوا می‌شود، گرم می‌کنند که این امر موجب کاهش سطح کیفی هوا و مرگ حدود ۴.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ شده است. از این تعداد حدود ۶۰ درصد شامل زنان و کودکان می‌ شود.

در نمودار زیر کشورهای اروپایی بر اساس بیشترین میزان مرگ در اثر آلودگی هوا مشخص شده است:

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۹۲ درصد از جمعیت دنیا در سال ۲۰۱۴ در مناطقی زندگی می‌کنند که استانداردهای کیفیت هوا در آن مناطق  وجود ندارد و آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و مشکلات ریوی و همچنین سرطان ریه می‌شود.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ آژانس محیط زیست اروپا،  علیرغم پیشرفتهایی که در کیفیت هوا در تمام اروپا ایجاد شده، جمعیت زیادی از مردم اروپا هنوز در معرض آلودگی قرار دارند. بر اساس تحقیقی بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ در ۴۲ کشور اروپایی، آلودگی های تولید شده توسط اتومبیل ها، نیروگاه‌ها، امور خانگی و کشاورزی منجر به مرگ ۴۶۷ هزار نفر شده است. سالانه از هر صد هزار نفر در نروژ، ۱۲ نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و به گزارش کمیسیون اروپا، در سال ۲۰۱۳، اکسید نیتروژن باعث مرگ ۷۰ هزار نفر در اروپا شده است.

مبارزه با آلودگی هوا در سطح قاره اروپا دهه‌های متمادی یکی از برنامه‌های اصلی قانون گذاران بوده است. به گزارش آژانس محیط زیست اروپا، کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، اسپانیا و ایتالیا بارها اخطارهایی را از کمیسیون اروپا در رابطه با کاهش و محدودیت مصرف اکسید نیتروژن دریافت کرده اند. پاریس آخرین اخطار را در دسامبر سال گذشته به دلیل بحران آلودگی هوا در این دهه دریافت کرد. در مقایسه با کشورهای اروپایی، کشور امریکا یکی از عوامل اصلی  آلودگی هوا در دنیا محسوب می شود. با توجه به اینکه پایتخت های کشورهای اروپا از جمله پاریس، لندن و برلین در حال اعمال برنامه هایی برای مبارزه با آلودگی هوا است بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، آمار تلفات و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در اروپا بیشتر از ایالت متحده آمریکاست.

کد خبر 334358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.