شرق اصفهان منطقه ویژه گردشگری مرکز ایران می‌شود

تفریح باید جایگاه بسیار ویژه‌ای در سبد هزینه هر خانواده داشته باشد، شاید امروزه با توجه به سخت‌بودن معیشت، تفریح اولویت مردم نباشد، اما این دلیل خوبی برای حذف تفریح از سرانه زندگی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها که زندگی پر هیاهوی ماشینی تمام وقت مردم را پر کرده است، چگونگی گذران اوقات فراغت و تفریح در کنار اعضای خانوده به یکی از مهمترین دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده است. بیشتر مردم روزهای هفته را با تلاش به کار و امرار معاش می‌پردازند به امید اینکه پایان هفته خود را در کنار اعضای خانواده در یک مکان تفریحی و گردشگری سپری کنند، شهرداری اصفهان نیز با توجه به اهمیت این موضوع گردشگاه‌ها و مراکز تفریحی زیادی راه اندازی کرده تا بتواند بخشی از نیازهای تفریحی شهروندان را برطرف کند.

شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان (وابسته به شهرداری اصفهان) یکی از مجموعه هایی است که با هدف ایجاد و توسعه زیر ساخت های تفریحی و گردشگری از سوی شهرداری اصفهان پایه گذاری شده است، اگرچه علی معینی، مدیر عامل این شرکت معتقد است"با توجه به اینکه اولویت برنامه‌های مدیریت شهری بر گردشگری استوار است این مجموعه نیز عزم جدی دارد که در راستای تحقق این شعار حرکت کند." اما تصریح می کند " باید مراحل اداری سرمایه‌گذاری پروژه‌ها به خصوص در بخش گردشگری کوتاه شود تا شاهد رونق گردشگری در شهر باشیم" گفت و گوی او در خصوص نقدهای وارد بر شهربازی رویاها، توسعه مجموعه گردشگری صفه در مجاورت قلعه تاریخی شاه دژ و روند فعالیت‌ها و اقدامات آینده این شرکت را در ادامه می‌خوانید:

هدف و رویکرد اصلی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان چیست؟

این مجموعه وظیفه توسعه مجتمع‌های گردشگری در بخش‌های فرهنگی، ورزشی، سیاحتی و تفریحی در راستای ایجاد تفریحات سالم برای شهروندان و گردشگران را بر عهده دارد، البته اکنون با توجه به تاکید شهردار اصفهان و نبود سازمان گردشگری در شهرداری، هدف اصلی این مجموعه مدیریت بخشی از وظایف حوزه گردشگری شهر است. تاکنون فاز اول تله‌سیژ ناژوان، فاز اول و دوم تله‌کابین صفه،  مجموعه شهررویاها، سینما پنج بُعدی صفه،  پارک آبی کودکان در ناژوان، شهربازی سرپوشیده ارگ جهان نما، باشگاه ورزشی بولینگ صفه و ... در کارنامه فعالیت‌های این مجموعه به ثبت رسیده است، البته سعی شده تصدی‌گری آنها به بخش خصوصی واگذار شود.

تفریحات سالم از بخش گردشگری جدا نیست، به نظر شما چگونه می‌توان گردشگری را توسعه داد؟

با توجه به اینکه اولویت برنامه‌های مدیریت شهری بر گردشگری استوار است و در نظر دارد توسعه گردشگری را از شعار زدگی خارج و به مرحله عمل وارد کند، این مجموعه نیز عزم جدی دارد که در راستای تحقق این شعار حرکت کند. یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تاکید شهرداری اصفهان، این است که با همکاری بخش خصوصی به ویژه کمیته گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان و سرمایه‌گذاران،  نقشه‌راه گردشگری اصفهان را تدوین کند، البته این موضوع به سندهای بالادستی نیاز دارد و باید در مسیر توسعه‌پایدار قرار گیرد. اصفهان به نقشه راه و سند جامع گردشگری نیاز دارد، بنابراین پهنه‌های مختلف شهری باید تقسیم‌بندی و کاربری آنها مشخص شود تا تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی بدانند در یک بازه زمانی بلند مدت در چه نقطه‌ای از شهر باید چه اقداماتی انجام دهند. تلاش بر این است تصدی‌گری شهرداری در این بخش‌ها به حداقل برسد، البته سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در جهت جذب سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند که در این راستا لازم است یک پنجره واحد تصمیم‌گیری ایجاد شود. همچنین باید مراحل اداری سرمایه‌گذاری پروژه‌ها به خصوص در بخش گردشگری کوتاه شود تا شاهد رونق گردشگری در شهر باشیم،  زیرا در حال حاضر یکی از مشکلات موجود سرمایه‌گذاران، طولانی بودن مراحل اداری است. به هر حال سیستم دولتی و نیمه دولتی موظف است که فعالیت‌های خود را طی مراحل اداری انجام دهد، اما تا زمانی که اصلاح سیستم از سوی مسئولان بالادستی صورت نگیرد، روند فعالیت‌ها همچون گذشته خواهد بود. البته اذعان داریم مراحل اداری سرمایه‌گذاری‌ها بسیار زمان‌بر است و سرمایه‌گذاران،  شهرداری و مجموعه‌های آن را دچار مشکل می‌کند، اما نباید با دید سنگ‌اندازی به آن نگاه کرد، بلکه باید برای رفع مشکلات تلاش شود.

شهربازی رویاها در شرق اصفهان برای ایجاد فضای تفریح و شادی شهروندان راه‌اندازی شد، اما مردم از جانمایی و مسافت طولانی آن گلایه‌مند هستند، چه برنامه‌ای برای استفاده آسان مردم از این مجموعه دارید؟

پروژه شهر رویاها از نظر قرارداد، شیوه اجرا و مکان‌یابی جای نقد زیاد دارد، در واقع با پروژه‌ای مواجه هستیم که با سرمایه‌ای کلان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و اکنون راهکاری به جز رونق و توسعه آن نداریم. در ارتباط با رفت و آمد شهروندان به شهر رویاها، مذاکراتی با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و ستاد هماهنگی خدمات سفر انجام شده تا در ایام نوروز حمل و نقل ویژه‌ای برای شهروندان و مسافران در این مسیر در نظر گرفته شود. البته طبق مذاکرات انجام شده با معاونت حمل و نقل قرار است در ایام نوروز تورهای گردشگری شهری برای شهروندان و گردشگران راه‌اندازی شود. به موازات آن با جدیت پیگیر ایجاد مسیرهای ویژه در ورودی‌های مختلف شهر به مقصد شهر رویاها هستیم و سعی می‌کنیم بعد از طی‌شدن پیک سفرهای نوروزی، خط ویژه اتوبوسرانی را نیز برای شهر رویاها راه‌اندازی کنیم.

آیا در حال حاضر از تمام ظرفیت‌های شهر رویاها استفاده می‌شود؟

اکنون در فصل سرد مجموعه‌های تفریحی روباز همچون شهر رویاها با کاهش مراجعه‌کننده رو به رو است. شهر رویاها جای توسعه زیاد دارد، اما مشکلات عدیده‌ای در شهر رویاها به مدیریت جدید شهر به ارث رسیده است؛ به عنوان مثال نوع قرارداد شهرداری اصفهان با شریک چینی، مناسب نبوده و در حال حاضر راه‌های توسعه را بسته است؛ البته طی روزهای گذشته مذاکراتی با سرمایه‌گذاران چینی انجام داده‌ایم تا بتوانیم قرارداد منعقد شده را اصلاح و زمینه توسعه و بهسازی شهر رویاها را فراهم کنیم.

آیا توسعه خط تله کابین صفه، حریم قلعه تاریخی شاه دژ را تحت تأثیر قرار داده است؟

برای توسعه گردشگری در اصفهان محدودیت‌های مختلف فرهنگی، اقلیمی و... وجود دارد، به عنوان مثال انتقاداتی بر توسعه تله کابین صفه در ایستگاه های سه و چهار که از حریم قلعه تاریخی شاه‌دژ عبور می‌کند، وارد شده است، در این راستا درصدد هستیم حریم قلعه تاریخی شاه‌دژ را بیش از پیش محافظت کنیم. در اولین مرحله امیدواریم با همت استاندار و شهردار اصفهان دکل‌های موجود در صفه تجمیع و با جابه‌جایی از محوطه قلعه شاه دژ، گامی مؤثر در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان برداشته شود.

ورود این مجموعه برای مرمت قلعه شاه دژ نقش حمایتی داشت یا بر حسب وظیفه ورود پیدا کردید؟

قلعه شاه دژ یکی از آثار بزرگ تاریخی اصفهان است که مدتها دور از دسترس مردم بوده، اما اکنون می‌توان پس از چندین دقیقه سوار شدن به تله‌کابین صفه، این قلعه ارزشمند تاریخی را مشاهده کرد،  متولی مرمت شاه دژ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. البته مرمت بخشی از این قلعه با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام شده و شرکت توسعه برای نوسازی این اثر تاریخی، نقش حمایتی داشته است.

چرا خط یک تله‌کابین صفه مدتی تعطیل بود؟

ایمن بودن تله‌کابین اهمیت زیادی دارد، اما متاسفانه در ادوار گذشته تمهیدات لازم برای تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی فنی خط تله‌کابین دیده نشده بود، اما اکنون عملیات فنی، تغییرات و تعمیرات خط یک تله‌کابین انجام شد و اواخر هفته گذشته این خط در اختیار گردشگران قرار گرفت.  

ایمنی تله‌کابین صفه از سوی اداره کل استاندارد نظارت می‌شود؟

نظارت‌های اداره استاندارد، شرکت‌های تابعه آن و واحد فنی شرکت توسعه، به صورت مداوم انجام می‌شود. چک لیست‌های استاندارد سالانه دریافت و روزانه در ساعات مختلف طبق آن کنترل‌ها انجام می‌شود، ما بیش از مردم حساسیت به خرج می‌دهیم، زیرا تأمین ایمنی و امنیت شهروندان در اولویت قرار دارد. در واقع با حساسیت‌های اداره کل استاندارد، مجموعه شهرداری و دستورات بالادستی برای حفظ ایمنی مجتمع‌های تفریحی، می‌توان امیدوار بود که مشکلی برای امکانات تفریحی پیش نیاید. تمام تلاش شهرداری این است که تفریح مردم سالم و به دور از خطر یا مشکلی باشد.

چه زمانی خط دوم تله‌کابین صفه برای شهروندان قابل استفاده است؟

بخشی از مجتمع سازی‌ ایستگاه چهارم تله‌کابین صفه باقی مانده است که درصدد رفع موانع موجود در این مسیر هستیم، در حال حاضر خط دو تله‌کابین صفه ۹۵ درصد پیشرفت داشته است، البته پنج درصد باقی مانده از خط دو، مانع از حضور مردم در این مکان نمی‌شود و تنها ایمن سازی محیط با رویکرد ایمنی مردم و حفاظت از آثار تاریخی در قله باید انجام شود، بنابراین تلاش می‌کنیم خط دو تله‌کابین صفه برای نوروز ۹۷ آماده سرویس‌دهی به شهروندان شود.

چه برنامه‌های تفریحی در این فصل سال پیش بینی شده است؟

از یکشنبه ۲۴ دی به مدت ۱۰ روز برنامه جنگ شادی در شهر رویاها برگزار می‌شود، برنامه‌ای ویژه و کم‌نظیر که ترکیبی از موسیقی، کنسرت، تئاتر و استندآپ‌کمدی است. این جنگ روزهای شنبه تا چهارشنبه طی یک سانس ویژه دانش آموزان مقاطع دبستان، راهنمایی، متوسطه و دانشجویان و روزهای پنج شنبه و جمعه در دو سانس صبح و بعد از ظهر ویژه عموم شهروندان در سالن همایش‌های شهر رویاها برگزار می‌شود. اطلاع رسانی‌های لازم درباره این جنگ شاد، از طریق رسانه‌های شهرداری انجام می‌شود و شهروندان در صورت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۳۶۷۵۹۰۱۰ تماس بگیرند.

چشم انداز شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی و ورزشی سپاهان را چگونه می بینید؟

شرکت توسعه در حال تدوین سند استراتژی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با هدف توسعه مجتمع‌های گردشگری در بخش‌های مختلف است. در شرایط موجود برنامه‌ریزی کوتاهی بر اساس سیاست‌های تدوین شده داریم و بهبود شرایط کیفی مجتمع‌های تحت‌پوشش و ظرفیت‌سازی‌های جدید در اولویت است، در واقع پروژه‌هایی که امکان احداث آنها در مدت زمانی کوتاه فراهم باشد و رونق ویژه‌ای ایجاد کند، مورد تاکید است. در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت نیز در حال طراحی چند پروژه هستیم؛ یکی از سیاست‌های بلندمدت شرکت توسعه این است که شرق اصفهان را به منطقه ویژه گردشگری مرکز ایران تبدیل کند که تحقق این مهم، همت و اراده شهرداری و تصمیم اعضای شورای شهر و همراهی ارگان‌های دولتی را می‌طلبد. منطقه ویژه کوه نخودی، احداث فاز یک پارک اشراق، شهر رویاها، شرکت نمایشگاه‌های بین المللی، مرکز همایش‌ها و مجتمع‌های اقامتی اطراف آن از ظرفیت‌های فعلی شرق اصفهان به شمار می‌رود.  سایت شرق اصفهان وسیع و امکان توسعه آن فراهم است، اما برخی موانع از جمله کمبود منابع‌آبی وجود دارد که امیدواریم با همت مسئولان مربوطه برطرف و زمینه توسعه پایدار منطقه شرق فراهم شود. شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان از جوانان خلاق اصفهانی که تصور می‌کنند می‌توانند در مجتمع‌های مختلف گردشگری شهر اصفهان باظرفیت‌ها و خلاقیت‌های خود برای توسعه گردشگری شهر خدمت کنند، با روی باز استقبال می‌کند.

کد خبر 334351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    سلام .... دكلهاي برق فشار قوي را از اطراف مركز همايشهاي بين المللي اصفهان و شهرك شهيد كشوري برداريد ... اينها و دپوي سنگ پشت شهرك .. برازنده اين شهرك و اجلاس نيست!!!!!!!
  • محمد بيگي IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام .... چرا مجموعه 170 هكتاري خدماتي و گردشگري و توريستي شهرك شهيد كشوري فعال نميشود ؟! اين قسمت پتانسيل بسيار بالايي داشته و بسيار بكر است و ميتوان با ساخت ان و رفع مشكلات شهرك بدليل ركود و نداشتن امكانات و سند و.... اين مناطق را اماده جهت سرمايه گذاران داخلي و خارجي توانمند كرد... و براي شهر اصفهان درامد پايدار ايجاد كرد...