بزرگترین عدد اول جهان کشف شد

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، هوش مصنوعی می تواند با تشخیص اسکن بیماری های قلبی و سرطان ریه از امسال مورد استفاده خدمات سلامت بین المللی گیرد. محققان در بیمارستان آکسفورد یک سیستم جایگزین درمانی مبتنی بر تکنولوژی ارایه کردند که علاوه بر تشخیص و درمان سریع تر بیمار، میلیون ها پوند صرفه جویی مالی به همراه خواهد داشت. این فناوری جدید در تشخیص بیماری های قلبی به طور رایگان از تابستان امسال در بیمارستان های NHS (بیمارستان های سیستم درمان بین المللی در انگلستان) در دسترس خواهد بود

سوراخ «لایه اُزون» کاهش یافته است

نتایج بررسی‌های جدید ناسا نشان می‌دهد که سوراخ لایه اُزون به دلیل ممنوعیت استفاده از CFC ها کاهش یافته و تا سال ۲۰۶۰ این سوراخ به طور کامل بسته می‌‎شود.نتایج تحقیقات جدید حاکی از این است که سرانجام ممنوعیت‌های اعمال شده در خصوص CFC‌ها مفید بوده و این ممنوعیت که در مورد استفاده از کلروفلوئوروکربن ها در زمین است کارساز واقع شده و سوراخ لایه اُزون کاهش یافته است. ناسا تایید کرد که سطح کلر در استراتوسفر زمین به سرعت در حال کم شدن است و این به لطف ممنوعیت CFC ها در زمین صورت گرفته است.

دانشمندان یک گام به حل معمای «آلزایمر» نزدیک شدند

پیشرفت های اخیر در تصویر برداری مغز، دانشمندان را یک گام به حل معمای آلزایمر نزدیک کرد.  این تصاویر برای اولین بار نشان می‌دهد که پروتئین کلیدی عامل مرگ سلول‌های عصبی در سراسر مغز در گسترش بیماری آلزایمر نقش دارد. به کمک نتایج این تحقق می‌توان با مسدود کردن گسترش این پروتئین مانع از روند این بیماری شد.

کمبود خواب ولع خوردن شیرینی را افزایش می‌دهد

دانشمندان کینگ کالج لندن دریافتند افرادی که مدت کافی می‌خوابند، کمتر احتمال دارد به سمت خوراکی های شیرین بروند و داشتن خواب مناسب راهی برای کاهش وزن است. این یافته جدید ارتباط بین خواب کوتاه و انتخاب رژیم های غذایی با کیفیت پایین را که قبلا در مطالعات قبلی مشاهده شده بود، تقویت می‌کند. محققان امیدوارند که این یافته ها با جزئیات بیشتر، به ویژه در افرادی که در معرض خطر چاقی یا بیماری های قلبی-عروقی هستند، بررسی شود. نتایج این تحقیق در مجله آمریکایی "Clinical Nutrition" منتشر شده است.

اندازه‌گیری سطح اکسیژن عضله با ردیاب تناسب اندام

ایسنا نوشت: یک شرکت آمریکایی ادعا می‌کند اندازه‌گیری سطح اکسیژن عضله با ردیاب تناسب اندام ممکن خواهد شد.بازار ردیاب‌های تناسب اندام در یک دوره‌ اشباع به سر می‌برد.

اقیانوس‌های سیاره زمین در حال نابودی و ساخت "کمربند مرگ" هستند

گروهی از محققان می‌گویند که فعالیت‌های بشر و کاهش اکسیژن در اقیانوس‌ها موجب نابودی اکوسیستم آبی می‌شود.راساس مطالعات جدید گروهی از محققان بین‌المللی، تعداد آن دسته از اقیانوس‌های جهان که میزان اکسیژن‌شان صفر است، تا چهار برابر افزایش یافته است. این موضوع از آن جهت مشکل ساز است چرا که یک تهدید ویرانگر برای اکوسیستم‌های دریایی به حساب می‌آید و اینکه بخش عظیمی اکسیژن کره زمین از اقیانوس‌ها حاصل می‌شود.

تولید حسگر خوردنی یابنده اطلاعات گوارشی

محققان به تازگی به مدد یک ابداع جدید دریافته‌اند که معده انسان سیستم ایمنی مختص به خود را دارد که با مهاجمان بیگانه که به مدت طولانی در سیستم گوارش باقی می مانند، مبارزه می‌کند. محققان دانشگاه "بنیاد فناوری سلطنتی ملبورن"(RMIT) واقع در استرالیا و با همکاری پروفسور"کوروش کلانترزاده" استاد این دانشگاه با انجام آزمایشات اولیه انسانی مرتبط با دستگاه‌هایی کوچک درمرحله بعد از بلع را انجام داده و متوجه تغییرات سطح گازهای معده در دستگاه گوارش شده و بازخوردهایی درباره سلامت روده ارائه دادند. 

معرفی نمونه اولیه کوچکترین حافظه 1 ترابایتی دنیا

شرکت "سن‌دیسک" نمونه اولیه کوچکترین حافظه دنیا با ظرفیت یک ترابایت را در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد. این حافظه جدیدترین محصول معرفی شده شرکت"سن‌دیسک" در نمایشگاه CES 2018 است که سنت این شرکت مبنی بر کوچک‌سازی حافظه را ادامه داده و یک دانگل یک ترابایتی با قابلیت سازگاری با پورت USB-C برای لپتاپ‌ها یا تبلت‌ها و موبایل‌های اندرویدی آینده معرفی کرده است.

تولید هدفون بیسیم مستقل

مهر نوشت: یک شرکت خصوصی هدفون جالبی را در نمایشگاه به نمایش گذاشته که مجهز به نمایشگر اولد است و از امکانات متنوعی برای سرگرم کردن کاربران برخوردار است. این هدفون بی سیم که Eagle نام دارد بدون نمایشگر و به طور مستقل برای گوش کردن به موسیقی نیز قابل استفاده است.

نمایشگر این گوشی در قالب دو چشمی کوچک در برابر دیدگان فرد قرار می گیرد و دقت تصاویر قابل مشاهده از طریق آن ۷۲۰ پیکسل (۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل) است. شرکت پیکو می گوید مشاهده فیلم و ویدئو از طریق این هدفون مانند مشاهده تصاویر با کیفیت بالا بر روی یک تلویزیون ۸۰ اینچ است.

داروی دیابت سلول های سرطانی را به شیمی درمانی حساس می کند

محققان نشان دادند که داروهای دیابتی آزمایشگاهی می توانند سلول های سرطانی را به داروهای شیمی درمانی متداول آسیب پذیر کنند. ترکیب این داروها می تواند نتایج درمان های سرطانی را بهبود بخشد.   محققان انستیتو سرطان دانا-فاربر با استفاده از رده های سلولی سرطانی و مدل های جانوری نشان داده اند که ترکیبی آزمایشگاه و تحقیقاتی که مشابه داروهای شناخته شده دیابت موسوم به تیازولیدین دیون ها (TZDs) هستند، سلول های تومور ریوی را به شیمی درمانی کربوپلاتین حساس و آسیب پذیر می کنند.

کشف بزرگترین عدد اول جهان

یک کارمند پست در آمریکا بزرگترین رقم اول جهان را کشف کرده که شامل ۲۳ میلیون عدد است.  جاناتان پیس یک مهندس الکتریک در ایالت تنسی برنده جایزه ای ۳ هزار دلاری برای این کشف شده است. عدد مذکور که M۷۷۲۳۲۹۱۷ نام گرفته بزرگتر از یک است و فقط بر خود تقسیم می شود. جالب آنکه این رقم به طور دقیق شامل ۲۳۳۴۹۴۲۵ عدد است. طول این رقم در صورت چاپ شدن  به اندازه ۱۵۰۰ اتوبوس لندنی است که پشت سر یکدیگر قرار گرفته اند.

حسگر تاتویی برای گیاهان ساخته شد

محققان نوعی حسگر ساخته اند که مانند یک تاتوی نازک روی برگ گیاهان می چسبد و اطلاعات مختلف مانند عطش گیاه و شیوه تبخیر آب در آنها را می سنجد.گروهی از مهندسان دانشگاه ایالتی آیوا نوعی حسگر ساخته اند که مصرف آب در گیاهان را اندازه گیری می کند. این دستگاه جدید به نام «حسگرهای تاتویی گیاه» ارزان قیمت است و با استفاده از گرافن تولید می شود. به همین دلیل نازک است و مانند چسب روی برگ گیاهان می چسبد.

ناسا دمای اتمسفر را اندازه می گیرد

ناسا در سال ۲۰۱۸ تصمیم دارد با ارسال ماهواره های مخابراتی به بخش بالایی اتمسفر، دما و ترکیب لایه های آن را در گذرزمان بررسی کند.اسا در ماموریت جدید خود به نام GOLDدر سال ۲۰۱۸  قسمت بالایی اتمسفر زمین را بررسی کند. این ماموریت به وسیله یک ماهواره مخابراتی انجام می شود هدف از این ماموریت تحلیل تغییرات مرز بین زمین و فضا در گذر زمان است.

طراحی نازک ترین لپ تاپ دنیا 

یک تولید کننده رایانه های شخصی به تازگی لپ تاپی با ضخامت ۸.۹۸ میلیمتر ساخته است. این شرکت ادعا می کند این نازک ترین لپ تاپ دنیا است. این دستگاه با ضخامت ۸.۹۸ میلی متر حتی از نسخه قبلی هم نازکتر است. شرکت سازنده ادعا می کند این نازک ترین لپ تاپ دنیاست. در Swift۷ از نسل هفتم پردازشگرهایCore i۷ استفاده شده اما بهتر است ایسر آن را به نسل هشتم ارتقا دهد. همچنین دستگاه مجهز به ۸ گیگا بایتRAM و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره PCIe SSD است. هر دو این مشخصات نیز بسیار مطلوب هستند اما رقبای Swift۷مشخصات بهتری را نیز ارائه می کنند. از سوی دیگر نمایشگر دستگاه از ۱۳.۳ اینچ به ۱۴ اینچ ارتقا یافته اما کیفیت آن همچنان ۱۰۸۰ پیکسل است. اما یکی از ویژگی های مطلوب Swift۷که برای کاربران جالب خواهد بود، قابلیت اتصال ۴G LTE است که میان لپ تاپ های فعلی به ندرت دیده می شود.

تولید دوچرخه برقی

شرکت خودروسازی فورد با همکاری شرکت فناوری اوجو دوچرخه برقی پیشرفته ای تولید کرده که از آن می توان برای رفت و آمد سریع در شهرها بهره گرفت.این دوچرخه برقی مجهز به یک موتور ۵۰۰ واتی است و حداکثر سرعت آن به ۳۲ کیلومتر در ساعت می رسد. با استفاده از این دوچرخه و باتری شارژ شده آن می توان مسافتی نزدیک به ۴۰ کیلومتر را پیمود. بنابراین این محصول برای استفاده های درون شهری کاملا مناسب به نظر می رسد.

ساعت هوشمند بالدار ساخته شد

گجتی ساخته شده که ترکیب تلفن و ساعت هوشمند است. این گجت دارای بال هایی است که به کمک آن برای دستگاه شارژ فراهم می شود و همچنین آنتن، بلندگو، میکروفن و دوربین نیز به حساب می آیند.  شرکت Shell گجتی ساخته که ترکیب تلفن و ساعت هوشمند است. این گجت در حالت ساعت، به سادگی روی دست بسته می شود. اما هنگامیکه فرد تصمیم بگیرد از آن به عنوان یک موبایل اندرویدی۴Gاستفاده کند، کافی است بال های آن را باز کند. یکی از آنها میکروفن و دیگری یک بلندگو است. همچنین هر دوی آنها به عنوان آنتن دستگاه عمل می کنند. در کنار این موارد دستگاه کاملا ضد آب و مجهز به وای فای، بلوتوث و GSM است.

اولین رایانه کوانتومی ۴۹ کیلوبیتی دنیا ساخته شد

شرکت اینتل از تولید تراشه کوانتومی ۴۹ کیلوبیتی در نمایشگاه سی ای اس ۲۰۱۸ خبر داده است؛ امری که از نظر مدیر عامل اینتل پیشرفتی بی سابقه برای تولید رایانه های کوانتومی است.

کد خبر 334347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.