مدیران رسانه ها به شهردار اصفهان چه گفتند؟

نوزدهمین نشست از سلسله نشست های "اصفهان فردا" عصر امروز –چهارشنبه- ۲۰ دی ماه با حضور قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان، علی راعی مشاور رسانه ای شهردار اصفهان، ایمان حجتی مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان و جمعی از مدیران رسانه های اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست برخی از مدیران رسانه ها به بیان دیدگاه ها و عقاید خود در راستای دست یابی به تعاملی سازنده و مفید با مدیریت شهری اصفهان پرداختند.

مدیریت شهری مدون نیازمند برخورد سنجیده با رسانه‌هاست

زهره والی پور، رییس خانه مطبوعات اصفهان گفت: مدیریت شهری مدون نیازمند برخورد سنجیده با رسانه‌هاست، کلیه فعالیت های انجام گرفته از سوی مدیران شهری باعث آگاهی مردم از این خدمات و مشارکت در بهبود آنها می شود. یکی از کلیدی ترین ابزار نرم افزاری در اختیار مدیران شهری که می‌تواند نقش بسزایی در حل مسئله های پیش رو داشته باشد رسانه های ارتباطی است، رسانه بهترین فرصت را برای مدیران فراهم می کند تا از نظرات شهروندان آگاه شده و زمینه مشارکت آنها را فراهم نماید.

وی افزود: ایجاد حس همکاری در میان شهروندان و استفاده درست از رسانه ها به فرآیند فعالیت مدیران شتاب بیشتری خواهد بخشید. کشورهای توسعه یافته با استفاده از رسانه ها معضلات جامعه را شناسایی کرده و راهکارهای مناسبی به مدیران شهری ارایه می کنند. تاکید بر برقراری ارتباط دوستانه میان اصحاب رسانه به معنای چشم پوشی از کاستی ها نیست، بلکه رسانه های مقید به اخلاق حرفه ای رسانه هایی هستند که با نقد رفتار یکدیگر تلاش کنند تا نقاط ضعف برطرف شده و کاستی ها جبران گردد. از ضعف ارتباط میان رسانه ها و مدیریت شهری نه تنها سودی عاید کسی نخواهد شد، بلکه شهروندان دچار ضرر می شوند، لذا باید از تمام ظرفیت ها برای ارایه خدمات به مردم بهره برداری شود. پس تعامل متقابل مدیران شهری و رسانه ها از مهم ترین اصولی است که اجرای درست آن لازمه توسعه شهری است.

والی پور خاطرنشان کرد: پرهیز رسانه ها از نگاه سیاسی و پرداختن به اخبار و اطلاعات، توسعه و تداوم اصلاح زیرساخت های شهری با حمایت خبرنگاران است، همان اموری را که شوراهای اسلامی و شهرداران محترم در مراسم معارفه خود وعده می دهند، انعکاس برنامه ها و پروژه های شهری با کمک رسانه ها انجام می شود. ارتباط مستمر با رسانه ها با مدیریت شهری به توسعه و پیشرفت شهر کمک شایانی می کند.

به رسانه ها نگاه تزیینی نشود

امیر اکبری، سردبیر روزنامه اصفهان امروز گفت: امروز با توجه به شعارهایی که از جانب شورای شهر اعلام شده است اگر قرار باشد جایگاه رسانه ها جایگاه تزیینی باشد فکر می کنم دوره خیلی بدی در انتظار شهر باشد. با توجه به اینکه اکنون شرایط بودجه و انتظارات مردمی در نقطه ای است که شاید این کارکرد رسانه ها هم نتواند کمکی به وضعیت شهر بکند.

وی افزود: سوال من این است که شما چه جایگاهی برای رسانه قایل هستید؟ به هرحال گلایه هایی از شما در این مدت مطرح است، هر مسئولی در ابتدا یک دوره ماه عسل دارد ولی بعد از آن رسانه باید در نقد آن به صورت جدی حضور پیدا کند، خصوصا در این دوره که شهرداری و شورا کاملا هم جهت هستند بایستی رسانه برای افزایش راندمان این دو وارد عرصه نقد شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که اصفهان را که به دلیل نگاه تزیینی به رسانه ها از سنت تاریخی اش دورافتاده است به جایگاه قبلی اش برگردانید. اهالی مطبوعات اصفهان هر کدام سالهای متمادی در عرصه مطبوعات فعالیت داشته اند، ولی شاید اکنون می توانند تنها از ۱۰ درصد توانشان را در جهت پیشبرد اهداف رسانه ای استفاده کنند.

اکبری خاطرنشان کرد: باید در جهت رشد علمی رسانه ها تلاش کنیم و نگاهمان به رسانه این نباشد که آن را حمایت کنیم، رسانه نیازمند حمایت نیست. شهرداری مثل هر ارگان دیگری باید بداند که خدمات رسانه آیا برایش کاربرد دارد یا نه؟ رسانه یک ورودی و خروجی و کارکردی در این شهر دارد و می شود آن را اندازه گیری کرد. باید بدانیم که اصفهان در چه شرایط بین المللی قرار دارد و آیا می تواند به جایگاه رسانه ای خودش بازگردد؟ امیدواریم در این دوره به جایگاه حقیقی اصفهان بازگردیم.

چشم اندازی روشن برای آینده

در ادامه عبدالحسین جعفری روزنامه نگار پیشکسوت اصفهان گفت: در زمانی که آقای نوروزی به عنوان شهردار اصفهان فعالیتشان را آغاز کردند معتقد بودم که چشم انداز روشنی برای اصفهان دیده می شود، امروز نیز بر این نظر هستم و خوشحالم که بعد از سه ماه نتیجه درخشان فعالیت های ایشان در شهر به منصه ظهور رسیده است. انتخاب دکتر راعی نیز به عنوان مشاور رسانه ای شهردار انتخاب بسیار خوب و امیدوارکننده ای است.

رسانه ها را به خودی و غیرخودی تقسیم نکنید

در ادامه شاه‌علی، سرپرست روزنامه کیهان اصفهان گفت: اکنون شهرداری اصفهان در خصوص میزان بودجه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و بدهی بسیار سنگینی از دوره مدیریت شهری قبلی به دست آن رسیده است، در چنین شرایطی مدیران شهری می توانند از طریق تعامل مفید با رسانه ها بیشترین کمک را به حل این مشکلات بکنند.

وی افزود: رسانه ها می توانند در مسایلی مانند جذب سرمایه گذار و ایجاد رقابت میان پیمان کاران به شهرداری کمک کنند، بنابراین شهرداری باید تلاش کند تا از خط کشی کردن میان رسانه ها پرهیز کرده و آنها را به خودی و غیرخودی تقسیم نکند.

پای رسانه به حوزه خواهرخوانده‌های اصفهان باز شود

سعید ساکت، سردبیر خبرگزاری تسنیم اصفهان گفت: یکی از دغدغه هایی که همیشه در رابطه با شهرداری وجود داشته است حذف ذهنیت "بچه پولدار بودن" شهرداری است. هر اتفاقی که قرار است در استان بیفتد نگاه اسپانسرینگ به شهرداری به وجود می آید و شهرداری نیز امکاناتی را در این خصوص صرف می کند. اگر جهت گیری این سرمایه گذاری ها مردمی باشد در جایگاه خود پسندیده است، اما اگر این حمایت ها به سمت برگزاری همایش ها و مناسبت های درون سیستمی و درون اداری برود و مخاطب مردمی نداشته باشد جفای به بودجه شهر است.

وی افزود: به جای آن می شود زمینه ای را فراهم کرد که سرمایه گذاران شهرهای خواهرخوانده اصفهان با خرج شهرداری به اصفهان بیایند و ظرفیت های اصفهان را ببینند و اگر حتی یکی از آنها مجاب به سرمایه گذاری در اصفهان شود جبران هزینه آنها خواهد شد. اما بعضا همایش هایی بی حاصل و بی نتیجه در شهر برگزار می شود.

ساکت فعالیت در حوزه ایجاد نشاط و تفریح را از دیگر مسایل مهم در عرصه مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: ای کاش زمینه ای فراهم شود تا برخلاف رویکرد شورای شهر تهران که مدل میادین اعتراضی را مد نظر قرار داده، شهر اصفهان به سمت جزایر نشاط برود. مردم اصفهان به نشاط نیاز دارند، برای اینکه بتوانند از شادی مشروع بهره مند شوند نیازمند بسترسازی هستیم.

وی در رابطه با موضوعات مرتبط با حوزه رسانه گفت: در حوزه استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده از ابزار رسانه استفاده نامطلوبی شد که هیچ بازتاب رسانه ای مناسبی نداشت. اگر امور بین الملل بتواند پای رسانه را به این عرصه باز کند بسیار مفید است.

وی ادامه داد: بحث تداوم حمایت از مجتمع مطبوعاتی از دیگر مسایل مهم و قابل اهمیت است که به حمایت شهرداری نیازمند است. افزایش دکه های مطبوعاتی و تبدیل فضای مقابل هتل عباسی به فضای مطبوعاتی و همچنین احیای کارگاه روزنامه نگاری استاد عبدالحسین جعفری که گنجینه ای در عرصه مطبوعات اصفهان است از دیگر مطالبات جدی در حوزه رسانه است.

به رسانه ها احترام بگذارید

ایرج ناظمی، سردبیر روزنامه نصف جهان گفت: خداراشکر می کنیم که بالاخره بعد از مدتها که شهردار اصفهان در مسند مدیریت قرار گرفتند با رسانه ها دیدار کردند. صد روز پیش از آغاز مسئولیت ایشان و اینک صد روز پس از آغاز فعالیتشان حرف هایی را برای گفتن داشته ام و اکنون باید در سه دقیقه همه حرفهایم را با ایشان در میان بگذارم!

وی ادامه داد: در ابتدا از زحمات مشاور سابق رسانه ای شهردار اصفهان آقای رضایی تشکر می کنم که در زمان خود منشا خدمات خیر بودند و همچنین از آقای علی راعی که از میان اهالی رسانه به عنوان مشاور شهردار انتخاب شده است.

وی افزود: من پیامی را جهت عرض تبریک به آقای راعی ارسال کردم با این مضمون که "امیدوارم حضور شما در کنار شهردار اصفهان باعث درک عمیق این ساختار از تاثیر رسانه و مطبوعات شده و انحصار و بی تفاوتی موجود شکسته شود. اطمینان دارم که موفق می شوید به خصوص در این زمینه که متاسفانه ارتباط شهردار اصفهان با رسانه ها به طور کامل قطع شده و نمی دانم در میان این همه جلسه و برنامه چرا فرصت هم نشینی با اصحاب رسانه فراهم نمی شود."

ناظمی ادامه داد: همچنین انتخاب سرکار خانم محمدی را به عنوان سردبیر خبرگزاری ایمنا تبریک می گویم و معتقدم ایشان می توانند بیشترین کمک را به صورت غیرمستقیم به رسانه ها داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در نخستین گام باید به رسانه ها احترام گذاشت، عنوان کرد: اینکه نوزدهمین جلسه هم نشینی شما به رسانه ها اختصاص یافته است از نظر من نوعی کوتاهی است. حد خبرنگاران، روزنامه نگاران و اهالی رسانه در حد استاندار است و دیپلماسی که برای استاندار رعایت می شود باید برای اهالی رسانه هم رعایت شود.

وی افزود: جناب شهردار شما شهردار تمامی رسانه های اصفهان هستید و پیام تبریک شما به روزنامه اصفهان زیبا به مناسب سالگرد تولد این روزنامه موجب دلخوری من شد، چراکه شما این تبریک را به خودتان گفته اید! توجه شما باید به تمامی روزنامه ها و رسانه ها یکسان و برابر باشد.

خانه امیرقلی امینی را به انجمن صنفی روزنامه نگاران بازگردانید

بهادری، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران اصفهان نیز گفت: انتظار داریم که از انجمن صنفی روزنامه نگاران در حوزه های مختلف به خصوص حقوق شهروندی برای اداره شهر استفاده شود.

وی افزود: مطالبه تمامی اعضای این انجمن به ویژه پدر معنوی انجمن دکتر صلواتی این است که خانه "امیرقلی امینی" که پیش از این به مدت ۱۲ سال در اختیار انجمن بود و در دوران مدیریت دکتر سقاییان نژاد به بهانه مرمت از این انجمن گرفته شد و بدون هیچ مرمتی در اختیار گروه دیگری قرار گرفت، دوباره به صاحبان اصلی اش بازگردد.

وی افزود: پی گیری های مدیر انجمن در طی این سالها نتیجه ای نداشت و وعده های چندین مدیرکل و استاندار در این زمینه بی اثر بود، امروز شما به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شده اید و در روز معارفه تان فرمودید که به دنبال درمان زخم های پیدا و پنهان شهر اصفهان هستید، پس گرفتن مکان فعالیت انجمن روزنامه نگاران زخمی پنهان بود که امروز می تواند با تدبیر شما درمان شود.

از تزریق پول بدون ملاک به رسانه ها خودداری شود

منصور گلناری، سرپرست روزنامه رسالت در اصفهان گفت: در خصوص توسعه پایدار صحبت هایی شده و می شود. طبیعتا در دنیای امروز بدون وجود رسانه های قدرتمند، مستقل و پویا توسعه پایدار یا به دست نمی آید و یا بسیار سخت به دست می آید. در این رابطه شهرداری در حوزه رسانه باید جایگاه خود را روشن کند که آیا رقیب رسانه هاست یا رقیب و یا مکمل آنها؟

وی افزود: در این رابطه بهتر است بحث حمایت از رسانه ها در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری توسط یک اتاق فکر انجام شود، با توجه به اینکه عزیزانی که در کنار شما هستند از افراد رسانه های هستند، مسله حمایت از رسانه ها باید یک بازتعریف علمی شده و از تزریق پول بدون ملاک به رسانه ها خودداری شود، امیدواریم با این شرایط به وجود رسانه های قدرتمند و مستقل کمک کنیم و به توسعه پایدار برسیم.

نسبت به مجتمع مطبوعاتی نگاه انتفاعی نداشته باشید

دهانی، سرپرست روزنامه کار و کارگر گفت: در این دوره که از شهرداری مدبر و باتجربه و مدیری لایق برخوردار شده ایم و در کنار ایشان مدیر روابط عمومی شخصی باتجربه و از جنس اهالی رسانه و مشاور مطبوعاتی هم از جنس اهالی رسانه است، توقع داریم موارد و مسایلی که در گذشته با ان مواجه بودیم کاملا حل شود.

وی افزود: محل خانه مطبوعات که دکتر علی راعی از بنیانگذاران آن است، اکنون متعلق به شهرداری است و دارای محلی مناسبی  نیست، امیدواریم از سوی شهرداری مکانی مناسب در اختیار ما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به فرمایش استاد جعفری ما در کنار شما خواهیم ایستاد و توقع داریم شما هم به ما کمک کنید تا بتوانیم استوارتر در کنارتان باشیم. متاسفانه نسبت به شهرهای هم‌تراز نگاه مدیران اصفهان به مطبوعات نگاه نافذ و عمیقی نبوده است و در این دوره انتظار داریم با حضور شما و عوامل موثری که در کنارتان دارید این دید اصلاح شود.

دهانی خاطرنشان کرد: مجتمع مطبوعاتی اصفهان نیز به عنوان یکی از شاهکارهای شهرداری اصفهان شناخته می شود، چون از این نظر در کشور بی همتا هستیم و باید از همه کسانی که برای راه اندازی آن تلاش کردند تشکر کنیم. اما این مجموعه نیازمند توجه بیشتری است و شهرداری نباید نسبت به این مجموعه نگاهی انتفاعی داشته باشد که باعث می شود بسیاری از همکاران برای پرداخت اجاره ماهیانه شان دچار مشکل شوند.

مدیران شهرداری پاسخگوی رسانه‌ها باشند

جعفریان، مسول سایت خبری تابناک گفت: من به عنوان مسئول رسانه ای که به عنوان رسانه منتقد در کل کشور شناخته می شود دغدغه ای در خصوص برخورد با رسانه ها در جهت سکوت رسانه ای دارم. آقایان حجتی، قاسمی و راعی همواره از منتقدان مدیریت شهری بوده اند و در سالهای گذشته به انتقاد این مدیریت پرداخته اند. در این جلسه همه از طیف های مختلف حضور دارند، در دوران مدیریت آقای جمالی نژاد جلسات بسیار برنامه ریزی شده برگزاری و از ارایه هر انتقادی جلوگیری می شد، به همین دلیل هم از شما به دلیل برگزاری این جلسه با این نحوه برنامه ریزی تشکر می کنم.

وی افزود: آنچه که سالهاست در شهرداری اصفهان به عنوان کمبود احساس می شود این است که نیازمند این هستیم که مدیران شهرداری سواد رسانه ای داشته باشند. مدیران منصوب به شما اعتقادی به فضای رسانه ای ندارند و پاسخگو نیستند و سعی می کنند از رسانه ها دوری کنند. این نیازمند فرهنگسازی جامع و کامل در این حوزه است.

وی ادامه داد: در بخش مشارکت ها بخش خصوصی باید وارد شود و این مسئله در شهرداری ضعیف است و سنگ بزرگی به پای کسی که قصد مشارکت دارد بسته می شود. باید افرادی که این مسئولیت را در شهرداری بر عهده دارند توجیه شده و با افراد همکاری کنند.

از انحصارطلبی رسانه‌ای دوری کنید

امامی از هفته نامه والی گفت: در بحث رسانه مطالب بسیاری گفته ونوشته شده است واینجا صرفا به بیان سه سرفصل می پردازم. نخست اینکه از بحث انحصار رسانه ای که شهرداری برای خود درست کرده است دوری کنید و متوجه باشید که رسانه فقط اصفهان زیبا، ایمنا و صدای شهر نیست. دوم اینکه از نخبگان و بزرگان رسانه در اصفهان استفاده کنید، چون می توانند در مجموعه بزرگ شهرداری کمک رسان شمادر زمینه موضوع توسعه پایدار و درآمدهای پایدار باشند. مناطق 15 گانه گانه شهرداری می توانند با حضور مفید اهالی رسانه اداره شوند و چرا هر کدام نباید یک نخبه رسانه ای در اختیار داشته باشند؟

وی افزود: سوم اینکه مطبوعات نیاز به حمایت و تزریق پول نقد ندارد، بلکه نیاز به دیده شدن دارند، این مسئله را مد نظر قرار دهید.

همچنین باید بگویم که برگزاری این جلسه مدیون تلاش مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل بود که قول برگزاری این جلسه را داده بود و درست در زمانی که تعیین شده بود جلسه را برگزار کردند.

نقد، لطف رسانه به مسئولان است

علی صالحی، سرپرست خبرگزاری فارس اصفهان گفت: رفع آسیب های اجتماعی در شهر اصفهان از مطالبات جدی مردم است. موضوع تکدی گری، کارتن خوابی و محیط زیست که برای مردم مطالباتی جدی است که در گذشته باشعار حل نشد و اکنون هم با شعار حل نخواهد شد.

وی افزود: وزن هر رسانه را معیارها و فاکتورهایی مثل ضریب نفوذ، منشا اثر و تولیدکننده بودن و نگاه رسانه نسبت به مسئولان مدیریت شهری و استانی تعیین می کند، آنچه وزن هر رسانه را مشخص می کند نوع نگاه در حوزه تشویق، نقد و راهکار است. ما قطعا در رسانه خود اعتقاد داریم که اقدامات موثر باید تشویق شود و اقداماتی که نیازمند نقد است باید نقد منصفانه و راهگشا شود و این لطف رسانه به مسئولان است.

وی ادامه داد: آنچه به اصلاح روندها کمک می کند ارایه راهکار است، در شرایطی که مسایل اقتصادی بحث روز کشور است بحث اقتصاد مقاومتی کلید حل مشکلات اصفهان است، لازم است که موضوعات در این زمینه در دست بررسی قرار گیرد. همچنین در زمینه الگوی مصرف باید به سمت نوآوری حرکت شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که گلایه اعضای شورای شهر را هم در پی داشت مسله تاخیر در ارایه بودجه به شورا بود. با توجه به حرکت جدید که در شهرداری ایجاد شده احساس می شود که شهرداری درحال حرکت به سمت بودجه بر مبنای صفر است، فکر می کنم اگر با اهالی دانشگاهی مشورت بشود در این زمینه با موفقیت بیشتری به پیش می روید.

ضرورت مدیریت دقیق موضوع خواهرخوانده ها

فاتیما انصاری، سرپرست روزنامه شرق در اصفهان گفت: اگر امروز برخی از اهالی رسانه اصفهان طالب پرهیز از خط کشی میان رسانه ها هستند و بر این امر تاکید دارند، باید پاسخ دهند که چرا در دوره مدیریت های قبلی طالب پرهیز از خط کشی از سوی مدیران نبودند؟

وی افزود: بر اساس سیاستی که شورای شهر اصفهان در خصوص شفاف سازی در پیش گرفته است، شفاف سازی شود که در گذشته کدامیک از رسانه های اصفهان از شهرداری انتفاعی برده اند.

وی همچنین بر ضرورت مدیریت دقیق مساله خواهرخوانده ها در اصفهان تاکید کرد.

کد خبر 334341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.