بازی های فکری ، جایگزین تحرک دانش آموزان در زنگ ورزش روزهای آلوده

ناظر فدراسیون ورزش دانش آموزی گفت: افزایش آلاینده های جوی در برخی از کلانشهرهای کشور منجر به استفاده از ورزش های فکری به وی‍ژه شطرنج برای ساعات ورزش دانش آموزان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرحناز لطفی ظهر چهارشنبه در حاشیه برنامه دوره کشوری ارتقای داوری ورزش مدارس کشور که به میزبانی آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این دوره آموزشی دوره ارتقای سه به دو داوری است که در سه رشته هندبال، بسکتبال و ژیمناستیک برگزار می شود، با توجه به اینکه تغییراتی در قوانین و مقرارت اتفاق افتاده است، اطلاع پیدا کردن داوران از این تغییرات در همه استانها ضرورت دارد و به همین منظور این کلاس های آموزشی را برای معلمان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه داوران کسانی هستند که در مسابقات کشوری برای ما سوت می زنند، تاکید کرد: لازم است که این داوران با قوانین جدید آشنایی کامل داشته باشند  تا بتوانیم با مساعدت آنها قوانین را در زمین های بازی اعمال کنیم.

ناظر فدراسیون ورزش دانش آموزی اضافه کرد: یک زمتنی این دوره ها به فراموشی سپرده شده بودند و خوشبختانه استارت برگزاری این دوره ها به صورت کشوری زده شد و اکنون نماینده همه استانها حضور دارند که به صورت سهمیه از هر استان یک نفر در هر رشته ای در این دوره  حضور پیدا کرده است.

وی با تاکید به اینکه برای برگزاری این دوره استان میزبان اصفهان است، بیان کرد: اصفهان همیشه از استان هایی بوده که در برگزاری دوره های آموزشی و دوره های مسابقاتی در سطح کشور خوش درخشیده و برای برگزاری این دوره استان اصفهان انتخاب شد و همه استاها نیروها را فرستادند و اکنون سقف کلاسها ۳۰ نفره هست که خوشبختانه قریب به ۲۹ نفر در هر کلاس حضور دارند.

 لطفی افزود: معلمانی در این کلاس ها حضور دارند که در سطح کشور برای ما سوت می زنند و مسابقات کشوری با هماهنگی این معلمان برگزار می شود. 

 وی گفت: این دوره های آموزشی برای معلمان دوره آموزشی ۵ روزه  با  اعطای داوری درجه ۲ است.

ناظر فدراسیون ورزش دانش آموزی در زمینه آلودگی هوا و وضعیت ورزش دانش آموزان در مدارس استان ها اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین آلودگی هوا در شهرهایی مانند اصفهان، تبریز و تهران است و این وضعیت محدودیت هایی را در برگزاری زنگ ورزش به وجود آورده، راهکارهای دیگری برای این اجرای این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی یکی از این راهکارهای قابل اجرا در مدارس را  برگزاری بازیهای فکری مثل شطرنج در زنگ ورزش مدارس اعلام کرد و گفت: شطرنج  از رشته هایی است که در مسابقات کشوری برگزار می شود و در این رشته تیم های برتربه خارج از کشور اعزام می شوند.

لطفی یادآور شد: بسیاری از نرمش ها به ویژه نرمش های ایستایی که احتیاج به تحرک خاصی ندارند و کششی هستند را می توان سر کلاس انجام داد و از دانش آموزان آزمون گرفت. با توجه به اینکه در هوای سرد محدودیت هایی برای بردن دانش آموزان به حیاط  مدرسه وجود دارد و می توان از این نرمش ها برای ورزش دانش آموزان در سر کلاس استفاده کرد.

 ناظر فدراسیون ورزش دانش آموزی توضیح داد: آزمون نرمش دراز و نشست، پرش و آزمون بال فیکس تابیده است که همه این موارد را می توان در کلاس ها کار کرد و در زمان های آلودگی بسیار  هوا با توجه به کوچک بودن برخی از کلاس های درس و جمعیت زیاد دانش آموزان امکان برگزاری این برنامه در کلاس درس وجود ندارد و معلمان  می توانند از سالن ها ی همجوار استفاده کنند.

وی استفاده از سالن های سرپوشیده تحت پوشش آموزش و پرورش را نیز از دیگر راهکارهای برنامه ریزی برای زنگ ورزش دانش آموزان در مواقع افزایش آلاینده ها در هوای کلانشهرها عنوان کرد و افزود: این برنامه ها در ساعت ورزشی کلاس ها در استان ها اجرا می شود، برای معلمان کارگاه هایی آموزشی برگزار می شود  و از هر استان نماینده ای در این کارگاه ها حضور دارد که با ارایه راهکارها به آنها تاکید می شود که با به روز کردن علمشان سعی می کنند آموزشها را به دانش آموزان منتقل کنند.

لطفی خطاب به مربیان ورزش مدارس گفت: با توجه به شرایط فعلی، کار مربیان ورزش سخت تر می شود، از سوی دیگر دانش آموزان در زنگ ورزش دوست دارند که در حیاط تحرک کنند و فعالیت فیزیکی انجام دهند، به همین دلیل ایجاد فضای شاد ورزی در کلاس برای دانش آموزان با محدودیت هایی روبه رو است و کار معلمان را سخت تر می کند. پیشنهاد ما این است که مربیان، دانش آموزان را به سمت فعالیت های فکری راهنمایی کنند و علاوه بر انجام  حرکات کششی در کلاس ها سعی کنند با توجه به خلاقیت  دانش آموزان  آنها را به سمت بازی های فکری و بازی هایی که کمتر نیازمند محیط باز  هستند، هدایت کنند.

کد خبر 334295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.