شهروندان خوش حساب جایزه می‌گیرند

توزیع قبوض عوارض نوسازی و عمران شهری و کسب و پیشه که همه ساله طی دو مرحله انجام می‌شد، امسال به دلیل تغییرات به وجود آمده در ارتقاء سیستم قدیم محاسبات شهرداری به سیستم جدید سرای هشت، یک مرحله ای شده و توزیع آن از روز شنبه دهم دی‌ماه سال‌جاری آغاز و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر در شهر نگاهی به معابر و خیابان‌ها بیندازیم، پروژه‌های کوچک و بزرگی را می‌بینیم که توسط شهرداری اصفهان برای توسعه شهر و آسایش شهروندان انجام شده است، البته اعتبار این پروژه‌ها از جیب شهروندان به واسطه پرداخت عوارض شهری تامین می‌شود؛  بنابراین نگاه مشارکتی شهروندان به توسعه شهر می‌تواند به آبادانی و رونق شهر منجر شود و مدیریت شهری اصفهان را در اجرای برنامه‌های افق ۱۴۰۰ اصفهان مصمم‌تر کند.

در این فرصت برای آگاهی از چگونگی توزیع قبوض عوارض و محاسبه نرخ آنها گفت و گویی را با «مهدی زارعی، رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان» انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن از از نظرتان می گذرد:

عوارض چیست و آیا جزء درآمدهای پایدار شهرداری‌ها محسوب می‌شود؟

هر جریان مالی که به شهرداری وارد شود، اعم از نقدی یا غیرنقدی، درآمد شهرداری‌ها به شمار می‌رود و جزء ردیف‌های درآمدی آن قرار می‌گیرد.

عوارض منبع تامین مالی شهرداری‌ها برای جبران هزینه‌هایی است که برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر انجام می‌شود؛ به هر حال نگهداری و پاکیزگی شهر هزینه دارد و باید از این طریق، منابع تامین شود که در شهرداری آنها را به عنوان عوارض و تامین بهای خدمات تعریف و دسته‌بندی‌های مختلفی می‌کند؛  عوارضی همچون نوسازی و عمران شهری، خودرو، کسب و پیشه و ... تعریف شده‌اند تا هزینه‌های نگهداری شهرها تامین شود.

عوارض در چه بخش‌هایی از شهر هزینه می‌شود؟

اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان، تشخیص درآمد و ممیزی ردیف‌های درآمدی را بر عهده دارد، در این بخش سعی می‌کنیم، ممیزی منابع مورد نیاز شهرداری را انجام داده و آنها را به روز کنیم و اگر به مورد جدیدی از این منابع درآمدی در کشورهای دیگر دست یافتیم، آنها را بومی‌سازی و برای شهرمان اجرا کنیم.

در شهرداری‌ها بیش از ۶۰ ردیف فعال درآمدی به شکل‌های مختلف وصول و همه آنها در مجموع بودجه شهرداری را تشکیل می‌دهد که صرف عمران و آبادانی شهر می‌شود، اما بیشتر شهروندان تنها با عوارض نوسازی و عمران شهری، خودرو، کسب و پیشه و برخی عوارض ساختمانی آشنا هستند.

کل عوارض شهرداری در هفت دسته تقسیم بندی می‌شود، عوارضی که مستمر و انعطاف‌پذیر باشد و رکود مانع از جذب آنها نشود، عوارض پایدار هستند و درآمدهای ناپایدار نیز به آن دسته از درآمدهایی گفته می‌شود که شاید پیش‌بینی وصول داشته باشند اما به صورت یقین نمی‌توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد؛ به عنوان مثال عوارض‌های ساختمانی ناپایدار هستند و رکود ساخت و ساز این عوارض را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

امسال بودجه شهرداری اصفهان دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است و این رقم از محل همین عوارض وصول می‌شود و بر اساس همین عوارض برنامه‌ریزی اجرای پروژه‌های شهری انجام می‌شود، این در حالی است که گاهی شهروندان از پرداخت عوارض خودداری می‌کنند، زیرا اطلاع کافی از اینکه این عوارض در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود، ندارند. شهروندان باید بدانند که ۵۵ تا ۶۰ درصد از بودجه شهر برای توسعه شهر، ۱۵ تا ۲۰ درصد از بودجه نیز برای نگهداری شهر، رفت و روب و نگهداری از درختان و ۲۵ درصد از بودجه برای جلوگیری از استهلاک شهر هزینه می‌شود.

میزان عوارض را چه نهادی مشخص می‌کند؟

تعیین و ابلاغ پایه عوارض توسط وزارت کشور بر اساس قانون شهرداری‌ها انجام می‌شود و نرخ آن سال به سال تغییر پیدا می‌کند.

در نحوه محاسبه نرخ عوارض، باید بیان کنم در عوارض نوسازی و عمران شهری که بیشتر مورد سؤال شهروندان است، بر اساس یک و نیم درصد قیمت منطقه‌بندی همراه با برخی محاسبات دیگر انجام می‌شود که ریز آن را شهروندان می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه محل سکونت خود جویا شوند.

نحوه محاسبات عوارض کسب و پیشه فرمول‌هایی دارد و تعیین آن طبق آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان بر اساس متراژ و موقعیت مکانی واحد تجاری، همچنین منطقه شهری است،  البته عوارض این دوره بر اساس سیستم جدید سرای هشت محاسبه شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده بهره‌وری بیشتری از این سیستم داشته باشیم.

توزیع قبوض عوارض تا چه زمانی ادامه دارد؟

از روز دهم دی‌ماه سال جاری توزیع ۶۰۰ هزار فیش عوارض نوسازی و عمران و ۱۱۰ هزار فیش عوارض کسب و پیشه با همکاری اداره کل پست آغاز شده و تا نهم بهمن ماه امسال نیز ادامه خواهد داشت، شهروندان تا پایان سال فرصت دارند، قبوض عوارض خود را پرداخت کنند.

نحوه ارسال قبوض هنوز کاغذی است یا ارسال الکترونیک هم وجود دارد؟

وضعیت ترکیبی داشته‌ایم، ارسال قبوض کاغذی برای تمام املاک شهر انجام می‌شود، اما به صورت موازی درگاه‌های پرداخت بانکی نیز وجود دارد که اطلاعات عوارض را به شهروندان نشان داده و مبلغ عوارض را دریافت می‌کند.

مدیریت واحد شهری و حکومت محلی می‌تواند درآمد بیشتری را عاید شهرداری‌ها کند چون آبونمان آب و گاز و ... به حساب شهرداری واریز می‌شود، نظر شما چیست؟

در شهرهای پیشرفته دنیا این موضوع مهم اتفاق افتاده است، شهر اصفهان نیز در دوران گذار است و به سمت مدیریت واحد شهری حرکت می‌کند، البته سازوکارهای آن باید دیده شود و قوانین آن در وزارت کشور اصلاح شود.

 نمونه بارز آن «لایحه مدیریت واحد شهری» و «لایحه درآمد پایدار و هزینه شهری» است که هر دو آنها به صورت موازی پیگیری می‌شود،  وقتی حکومت محلی برقرار شود همه نهادها با مدیریتی واحد، از کارهای موازی و جزیره‌ای فاصله می‌گیرند و کارکرد بهتری خواهند داشت.

رقم قبوض عوارض نوسازی و عمران بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

رقمی که در قبوض عوارض سالیانه نوشته شده، برای آن سال خاص است که باید پرداخت شود؛ تا سال گذشته هر سال عوارض در دو مرحله توزیع می‌شد اما امسال تنها یک مرتبه توزیع قبوض در دستور کار قرار گرفت، عوارض دوره‌ای در دوره‌های قبل به دلیل دو مرحله‌ای بودن، نصف عوارض سالیانه در نظر گرفته می شد که در سال جاری به دلیل یک مرحله‌ای شدن به اندازه عوارض سالیانه منهای ۱۰ درصد خوش حسابی لحاظ شده است.

در بخش دیگری از قبوض به ۱۰ درصد خوش حسابی اشاره شده است، افرادی که عوارض سال جاری را به موقع پرداخت کنند، مشمول ۱۰ درصد جایزه خوش حسابی می‌شوند.

در گوشه سمت چپ فیش‌های عوارض ردیفی با عنوان بهای خدمات پسماند مشاهده می‌شود و در قسمت بدهی، چنانچه بدهی معوقه داشته باشند رقم آن قید می‌شود، همچنین مساحت زمین و ساختمان در فیش عوارض نوسازی نوشته می‌شود و چنانچه اشتباهی در محاسبات آن وجود داشته باشد، شهروندان می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند تا مراتب اصلاح شود. عوارض پسماند خانگی امسال حداقل مبلغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و حداکثر ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان است که مشمول ۱۰ درصد خوش‌حسابی می‌شود. نکته قابل توجه این است که در فیش عوارض نوسازی امکان بخشودگی جرایم وجود ندارد.

در خصوص عوارض کسب و پیشه و خودرو شرایط چگونه است؟

توزیع قبوض عوارض کسب و پیشه مثل نوسازی و عمران به صورت انبوه از ۱۰ دی‌ماه آغاز شده است.

نحوه محاسبه عوارض کسب و پیشه فرمول‌هایی دارد و در تعیین آن طبق آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان بر اساس متراژ و موقعیت مکانی واحد تجاری، همچنین منطقه شهری اقدام می‌شود.

مبلغی که در قبوض توزیع شده نوشته شده با توجه به یک مرحله‌ای شدن قبوض رقم بیشتری نسبت به سال گذشته است، یکی از قسمت‌های موجود در قبوض عوارض کسب و پیشه مربوط به عوارض پسماند است و نرخ آن بر اساس میزان تولید پسماند صنوف محاسبه می‌شود.

چنانچه محل کسب کم زباله باشد ۲۵ درصد مبلغ خالص عوارض محاسبه می‌شود، اگر متوسط باشد ۵۰ درصد و اگر جزء صنوف پر زباله باشد، مبلغ عوارض ضربدر۱۰۰ درصد می‌شود و باید کل مبلغ فیش عوارض را به صورت کامل برای پسماند نیز بپردازند.

کمترین فیش عوارض کسب و پیشه صادرشده برای امسال ۱۰ هزار تومان و بیشترین آنها ۷۰۰ هزار تومان در سال‌جاری بوده و متوسط دریافتی برای شهرداری۴۰ هزار تومان است.

سرجمع کل دریافتی شهرداری اصفهان از این عوارض و حتی نوسازی و خودرو نزدیک ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است که در مقابل دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه سال‌جاری رقمی ناچیز، اما راهگشا است. کسبه باید اطلاع داشته باشند چنانچه امسال عوارض کسب و پیشه را پرداخت نکنند، در سال آینده عوارض سال ۹۶ به قیمت سال ۹۷ محاسبه خواهد شد.

محاسبه عوارض خودرو بر چه اساسی انجام می‌شود؟

در خصوص عوارض خودرو سالیانه بوده، پایه محاسبه، قیمت خودرو است که از سوی اداره دارایی به شهرداری اعلام می‌شود و نحوه محاسبه یک و نیم در هزار قیمت اعلامی است.

دارندگان خودرو چنانچه عوارض سالانه را پرداخت نکنند، در سال‌های بعد ماهانه دو درصد جریمه می‌شوند. شهروندان درباره نحوه چگونگی محاسبه قبوض عوارض می‌توانند ضرایب محاسبه را از شهرداری محل سکونت دریافت کنند و یقین داشته باشند که پرداخت به موقع عوارض، عمران و آبادانی شهر و آسایش هرچه بیشتر آنها را به همراه خواهد داشت.

برخی شهروندان از ارسال‌نشدن فیش عوارض به درب منازل خود گلایه‌مند هستند، زیرا در صورت پرداخت نکردن مبلغ آن جریمه خواهند شد، در این شرایط چه باید کرد؟

به طور معمول مشکل به واسطه پست ایجاد می‌شود، البته امسال تعامل بیشتری با اداره کل پست اصفهان داشته‌ایم و انتظار داریم تمام فیش‌ها به درب منازل برسد، اما چنانچه فیش عوارض به دست شهروندان نرسید، می‌توانند با در دست داشتن فیش سال‌های قبل یا فیش عوارض پلاک‌های مجاور ملک، به شهرداری محل سکونت خود مراجعه و فیش عوارض امسال را دریافت کنند.

کد خبر 334276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.