طرح همیار مشاور در مدارس اصفهان به صورت پایلوت اجرا شد

کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: طرح همیاران مشاور در برخی مدارس استان اصفهان به صورت پایلوت اجرایی شد.

محمد رضا ایزدی،  کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وظایف مشاوران در مدارس اظهار کرد: ارایه خدمات متنوع راهنمایی و مشاوره به صورت فردی و گروهی و اطلاع رسانی به هنگام در زمینه نیازهای دانش آموز، راهنمایی، حمایت، پیشگیری و ارتقای بهداشت روانی آنها و ارجاع به موقع و مناسب دانش آموزان دارای مشکل، نظارت بر فعالیت ها، برقراری ارتباط مناسب و توام با علاقه با دانش آموزان از وظایف اصلی مشاوران در مدارس است.

وی تاکید کرد:  انجام مشاوره و وجود مشاور در مدارس به منظور فراهم کردن زمینه ها برای توانمند ساختن دانش آموزان برای شرکت در فعالیت های مشاوره ای  برای پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر است و با این برنامه محیط مدرسه به محیطی سالم و بانشاط تبدیل می شود.

کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش در خصوص تشکل های همیار مشاور در مدارس توضیح داد: همیاران مشاور یکی از تشکل های ارزشمند در تعلیم و تربیت دانش آموزان در محیط مدرسه است و تاثیرات زیادی در حوزه بهداشت روان، مسائل تربیتی و مشاوره به دانش آموزان به ارمغان می آورد. با توجه به اینکه گروه همسالان بیشترین تاثیر را در عملکرد نوجوانان در تمامی حیطه ها دارد این تاثیرات می تواند به صورت مثبت یا منفی اتفاق بیفتد و می توان از این فرایند برایایجاد اثرات مثبت و ساخت رفتار نوجوان بهره برد.

وی در خصوص انتخاب همیار مشاوران در مدارس گفت: بر اساس شیوه نامه موجود آموزش و پرورش، روند انتخاب همیار مشاور در مناطق مختلف متفاوت است. در حال حاضر در هر منطقه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه به صورت پایلوت طرح همیاران مشاور را اجرا می کنند که افردا انتخاب شده برای این امر ابتدا آموزش های لازم را دریافت کرده و در گام بعدی به عنوان همیار مشاور معرفی می شوند.

این کارشناس آموزشی یادآوری کرد: همیاران مشاور با برخورداری از مهارت ها، توانایی برقراری ارتباط با دیگردانش آموزان را دارند و موجب تقویت مشارکت دانش آموزان در مدارس با یکدیگر می شوند. صداقت، رازداری، پرهیز از قضاوت عجولانه و راهنمایی بهینه به همسالان از توانمندی های همیاران مشاور خوب در مدارس است.

وی با بیان اینکه همیار مشاوران از بین دانش آموزانی که دارای محبوبیت بالایی در مدارس هستند انتخاب می شوند، تصریح کرد: این همیاران وظیفه دارند بخشی از مشکلات دانش آموزان را که گاهی اوقات  نادیده گرفته شده یا بازگو نشده اند را شناسایی و مطابق آموزش هایی که دیده اند تجربه های خود را به این گروه از دانش آموزان انتقال دهند.

ایزدی با بیان اینکه همیاران مشاور در مدارس به صورت پراکنده هستند و آمار دقیقی از آنها وجود ندارد، اظهار کرد: مشاوره یک حرفه  تخصصی بوده و نیازمند کارگاه های آموزشی متفاوت است که یک مشاوره با حضور در آنها از اطلاعات روز بهره مند می شود و همیار مشاور به روند کار مشاوره ای در مدرسه کمک می کند.

کد خبر 334229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.