ساخت مهدکودک در مناطق محروم و حاشیه‌ای استان/ انتقاد از آمار بالای مهدهای غیرمجاز

کارشناس مسئول امور مهدهای کودک بهزیستی استان اصفهان گفت: فعالیت خانه های بازی و مهدهای قرآنی بدون مجوز بهزیستی ممنوع است.

عفت نجف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵۳ مهد کودک فعال مجوز دار در استان اصفهان فعالیت دارند، اظهار کرد: از این تعداد ۵۵۷ مهد شهری، ۱۴۶ مهد روستایی و ۵۰ مورد آنها هم آدینه مهد هستند.

وی با اشاره به اینکه مهدهای کودک ملزم به پذیرش کودکان ۶ یا ۹ ماه تا پایان ۶ سال هستند، افزود: آدینه مهد، صرفا مهدهایی هستند که تنها روزهای جمعه در محل برگزاری نماز جمعه دایر می‌شود و وظیفه خدمت‌رسانی به مادران دارای کودک در این سنین را بر عهده دارند.

کارشناس مسئول امور مهدهای کودک بهزیستی استان اصفهان با انتقاد از آمار بالای مهدهای غیرمجاز که از هیچ دستگاهی مجوز ندارند، گفت: بر اساس مصوبه مجلس، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی موظف به صدور مجوز برای مهدهای کودک هستند اما مهدهای غیرمجاز بسیاری در استان داریم که با عنوان خانه های بازی و مهدهای قرآنی در حال فعالیت هستند که این مراکز مجوز فعالیت از  بهزیستی ندارند و به این دلیل ما آنها را به اداره اماکن معرفی و پلیس اماکن به روند فعالیت آنها رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ مهدکودک صرفا در شهر اصفهان فعال است، افزود: چند سالی است سعی ما بر این است که برای ارتقای کیفی مهدها تلاش کنیم و به منظور دستیابی به این هدف، طرحی را سازمان بهزیستی با عنوان ارزشیابی و ارتقای کیفیت مهدهای کودک تدوین کرده است.

نجف‌پور در خصوص شیوه رتبه‌بندی مهدهای کودک گفت: در این طرح مواردی همچون شرایط فیزیکی و تجهیزات، مسائل ایمنی و بهداشتی، رعایت قوانین و مقررات، نیروی انسانی ماهر و توانمند، برنامه‌ها و محتوای آموزشی و خدماتی که به گروه سنی شیرخوار داده می‌شود امتیازاتی تعلق می‌گیرد و این امتیازات در رتبه‌بندی و ستاره‌دار شدن مهدهای کودک تاثیرگذار است.

مربیان آموزش دیده در رتبه‌بندی مهدکودک‌ها موثرند

این مقام مسئول در امور مهدهای بهزیستی استان اصفهان در مورد شرایط ستاره‌دار شدن مهدها گفت: مهدهای استان  تا ۴ ستاره رتبه‌بندی می‌شوند و تنها مهدکودک‌هایی می‌توانند ۴ ستاره شوند که با رعایت استانداردها به گروه سنی شیرخوار هم خدمات ارائه دهند، اگر مهدکودکی گروه سنی شیرخوار را نداشته باشد ۳ ستاره و اگر به گروه سنی شیرخوار ارائه خدمات کند ۴ ستاره خواهد بود.

وی در مورد وضعیت آموزش مربیان مهدها اضافه کرد: مربیان مهدهای کودک باید دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده باشند و کارت مربیگری داشته باشند و الفبای کار با کودک را بدانند که این موضوع در رتبه‌بندی مهدکودک موردنظر تاثیر بسزایی دارد.

نجف‌پور با تاکید بر اینکه دو مرکز علمی، کاربردی بهزیستی و جهاد دانشگاهی برای آموزش مربیان در نظر گرفته شده گفت: این دو ارگان با ما در ارتباطند و دوره‌های موردنظر را با سرفصل‌هایی که سازمان بهزیستی مشخص کرده برگزار می‌کنند. در این دوره‌ها روانشناسی کودک، اختلالات رفتاری کودکان، آموزش مفاهیم مختلف به کودک، حقوق کودک و روش‌های آموزش به کودکان به مربیان تدریس می‌شود.

وی در خصوص محتوای آموزشی ارایه شده در مهدهای کودک افزود: سازمان بهزیستی هر ساله با همکاری انتشارات مختلف محتواهای آموزشی جدید را تدوین می‌کند و از محتواهای به روز و تایید شده برای کودکان هم استقبال شده و اینها را به مهدکودک‌ها معرفی می‌کنیم تا از این محتواها در آموزش خود استفاده کنند که آموزش مربیان برای تدریس این محتواها را هم برگزار می‌کنیم.

کارشناس مسئول امور مهدهای کودک بهزیستی استان اصفهان در خصوص بازرسی از مهدهای استان اصفهان گفت: در ابتدای سال تحصیلی تمام استان‌ها موظفند در ۳ ماهه اول آموزشی یکبار تمام مهدها را مورد بازدید قرار داده و از نظر رعایت استانداردهای آموزشی آنها را مورد بازبینی قرار دهند و در هر شهرستان کارشناسان بهزیستی در ادارات شهرستان ها موظف هستند در طول سال حداقل دو بار از مهدهای کودک بازدید داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه والدین بازوان کمکی سازمان بهزیستی هستند،  افزود: با توجه به اینکه ناظران ما همیشه در مهدها حضور ندارند، والدین اگر موردی را دیدند موضوع را به سازمان بهزیستی اعلام کرده تا ما برای رفع مشکل اقدامات لازم را انجام دهیم.

نجف پور در خصوص طرح‌های انجام شده در مهدهای کودک استان اصفهان گفت: ما طرحی با عنوان  ایجاد و گسترش مهدکودک در مناطق محروم و حاشیه‌ای داریم که این طرح در صورت همکاری بخش خصوصی اجرای می شود و برای متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش، کمک بلاعوض به متقاضیان را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی در خصوص کمک هزینه شهریه برای خانواده‌های ۳ دهک پایین درآمدی گفت: طرحی برای کمک هزینه خانواده‌های کم‌درآمد تحت پوشش بهزیستی یا خانواده‌های کم درآمد داریم که برای بهره‌مندی کودکان اینها از خدمات آموزشی مهدهاست که بهزیستی شهریه آنها را تامین می‌کند.

کارشناس امور مهدهای کودک بهزیستی در موضوع پایداری روستا مهدها گفت: سهمیه‌ای در این خصوص در اختیار سازمان قرار می‌گیرد که در مناطق محروم برای اینکه مهدهای کودک در آن مناطق بتوانند به حیات خود ادامه دهند مبالغی اختصاص می‌یابد که برای تجهیز و توسعه مهدهای آن مناطق استفاده شود.

وی با اشاره به اجرای طرح یک وعده غذای گرم در روستامهدها اظهار کرد: امسال برای اولین بار در مهدهای کودک حاشیه شهرها، طرح یک وعده غذای گرم را اجرا کردیم که در حال حاضر ۷۶۰۰ کودک هر روز از یک وعده غذای گرم در این مناطق برخوردار هستند که هزینه‌های آن را بهزیستی تقبل کرده و با همکاری مرکز بهداشت این طرح انجام می‌شود تا کالری مورد نیاز یک کودک تامین شود.

نجف‌پور با اشاره به طرح‌های دیگر در مهدهای کودک استان اصفهان گفت: با همکاری حوزه پیشگیری سازمان، طرح‌های غربالگری اضطراب کودکان، غربالگری شنوایی برای سنین ۳ تا ۶ سال و غربالگری بینایی از طرح‌های اجرا شده در مهدهای کودک استان بوده که همه ساله در مهدها اجرا شده است.

کد خبر 334213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.