۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
۵۶ سال شیدایی

نمایشگاهی از آثار مجسمه "مرتضی نعمت‌الهی" با عنوان "رود زنده‌ هنر" در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گالری شماره پنج موزه هنرهای معاصر اصفهان این‌روزها میزبان آثاری شگفت انگیز از هنرمند برجسته مجسمه‌سازی ایران است. "رود زنده‌ هنر" که به صورت سلسله نمایشگاه‌های پژوهش محور و مستندنگار در مورد هنرمندان پیشکسوت اصفهان برگزار می شود، درحالی به نمایش مجسمه ها و طراحی هایی از استاد "مرتضی نعمت الهی" پرداخته است که پیش از این به نمایش آثار "اکبر میخک" در رشته نقاشی و "اکبر نصری پور" در عرصه نگارگری پرداخته است.  

در این نمایشگاه ۳۲ مجسمه و ۵۰ قطعه از آثار طراحی استاد مرتصی نعمت الهی نمایش داده شده است. مجسمه ها از مجموعه پیکره، پرنده ها، صندلی ها، لمیده و مجموعه لحظه ها انتخاب شده اند و در ایجاد آن ها از بتن گلاسه، طراحی میکس مدیا، مس(چکش کاری)، فایبرگلاس روی برنز، چوب، ورسیون آهن و برنز و فایبر، طراحی بر روی برنز، فایبرگلاس، آهن(چکش کاری)، پاپیه ماشه، برنز و آهن استفاده شده است. همچنین آثاری با عنوان پیران، به صحرا شدم عشق باریده بود، ماکت مطالعاتی مجسمه شیخ بهایی، فیگور، طیران، سیاوش، و دوئت دیگر مجسمه های نمایش داده شده در نمایشگاه رود زنده‌ هنر است. تمامی آثار نمایش داده شده در این گالری توسط استاد مرتضی نعمت الهی در فاصله بین دهه های ۴۰ تا ۹۰ خلق شده اند.

این هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رود زندۀ هنر برنامه ای است که از سوی موزه هنرهای معاصر اصهان با هدف معرفی هنرمندان پیشکسوت در حال برگزاری است. این برنامه تلاش می کند تا پل ارتباطی میان این هنرمندان با مخاطبین باشد. نمایش آثار من سومین نمایشگاه است که تحت عنوان رود زندۀ هنر برگزار می شود. قرار است این برنامه تداوم یابد و در قالب نمایشگاهی دایمی برای هنرمندان شهر برپا شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه علاوه بر مجسمه، آثار طراحی نیز نمایش داده شده است، کسی که با هنرهای تجسمی سر و کار دارد الزاما طراح نیز هست، بخشی از فعالیت هنرمند هنرهای تجسمی، تخصصی و شامل نقاشی یا مجسمه سازی است، ولی طراحی، بخش خصوصی کار هنرمند است. هنرمند با دل مشغولی ها و ذهنیتی فارغ از هر مسئله دیگری آزادانه طراحی می کند و به نوعی می شود گفت این طراحی ها حدیث نفس اوست که گاهی اوقات تبدیل به مجموعه ای قائم به ذات می شود، چون طراحی در ذات خود یک مِدیوم فوق العاده قوی و تأثیرگذار است، اما نمایشگاه های تخصصی طراحی، وقت و فکر برایشان اختصاص داده می شود، آثاری که در نمایشگاه من ارایه شده است به صورت فی‌البداهه و بدون هیچ گونه روتوش یا ادیتی خالصانه روی کاغذ اجرا شده اند.

این هنرمند پیشکسوت مجسمه سازی گفت: در نمایشگاهی مانند آنچه از آثار من در موزه هنرهای معاصر برپا شده است، لازم است که خلاصه ای از زندگی خصوصی هنرمند هم برای مخاطبان ارایه شود، این آثار حاصل ۵۶ سال فعالیت من در این عرصه است و بالاخره مخاطب دوست دارد مطالعات تصویری و طرح ها را در کنار زندگینامه ای کوتاه از من ببیند.

نعمت الهی افزود: مجسمه هایی که در این نمایشگاه ارایه شده اند بدون در نظر گرفتن زمان و دوره ساخت در معرض تماشا قرار گرفته اند، چون سبک زندگی من با چنین تفکیک هایی سازگار نیست. این تمامی بضاعت و توان من در هنر مجسمه سازی بوده است. ممکن است اثری را ۱۰ سال پیش طراحی کردم و امروز بخواهم آن را بسازم. ایده ای به ذهنم می آید و در نهایت تبدیل به اثری تازه می شود، ایده ای هم در ذهنم بایگانی می شود و بعداً به آن می پردازم، به همین دلیل هم در میان این آثار، مجسمه هایی وجود دارد که طرح آنها حدود ۳۰ قبل کار شده اما خود اثر به تازگی خلق شده است. این رفت و برگشت زمانی برای من به عنوان طراح یا مجسمه ساز همیشه وجود دارد و در رفتار کاری ام نیز مشاهده می شود.

مرتضی نعمت الهی سال ۱۳۲۴ در اصفهان متولد شد. او دانش آموخته هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و فارغ التخصیل رشته مجسمه سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تحصیلاتش در مقطع کارشناسی ارشد زیباشناسی را در دانشگاه سوربن پاریس ناتمام رها کرده است. استاد نعمت الهی عضو خانه هنرمندان پاریس و انجمن مجسمه سازان ایران است و ضمن تدریس در دانشگاه های هنر ایران و عضویت در هیئت سیاست گذاری و داوری چندین بینال و سمپوزیوم مجسمه سازی بین المللی ایران، نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و دارای چندین اثر فضای شهری است.

علاقمندان برای بازدید از آثار استاد مرتضی نعمت الهی می توانند تا ششم بهمن به گالری شماره ۵ در موزه هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

کد خبر 334178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.