ثبت ۸۵ برج کبوتر استان اصفهان در فهرست آثار ملی کشور

برج‌های کبوتر نمادی از معماری و فرهنگ تاریخ کشورمان به شمار می‌روند که در صورت توجه هر چه بیشتر مسئولان می‌توانند به نمادهای هویتی شهرها تبدیل ‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برج‌های کبوتر در گذشته به منظور حمایت از پرندگان بی‌پناه و استفاده از کود آنها برای مزارع کشاورزی در اطراف آبادی‌ها ساخته شدند و امروزه حفظ برج‌های کبوتر و استفاده از آنها در جهت توسعه گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این‌ خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: در استان اصفهان ۸۵ برج کبوتر در فهرست آثار ملی کشور ثبت و حدود ۴۰۰ برج واجد ارزش، شناسایی شده است. در استان اصفهان حدود ۲۲ هزار اثر تاریخی واجد ارزش فرهنگی تاریخی وجود دارد که دو اولویت جدی درباره افزایش سرعت ثبت بناهای واجد ارزش و تصویب حریم های مصوب برای آنها در برنامه‌های میراث است تا بتوانیم سیاست‌گذاری‌ها را تدوین کنیم.

وی افزود: ثبت بنا و حریم اقدامی فنی کارشناسی و نیازمند منابع است و میراث فرهنگی نیز بر اساس منابع و نیروی انسانی که دارد در جهت ثبت آنها اقدام می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در اصفهان ۱۸۵۰ اثر فاخر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران وجود دارد که در بیلان عملکرد بیش از ۸۰ سال فعالیت میراث فرهنگی استان، این بناها ثبت شده است، گفت: در سال‌های اخیر علیرغم وجود محدودیت‌های مادی، تلاش کردیم سرعت ثبت بناها و میراث ناملموس و حریم‌ها را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۹۴ تعداد ۱۶۷ بنای تاریخی در استان اصفهان حریم مصوب داشت که تعداد این بناها تا پایان امسال به ۴۵۰ بنا افزایش خواهد یافت و این آمار نشان میدهد تحولی چشمگیر در سرعت ثبت بناهای ارزشمند اتفاق افتاده است.

الهیاری تاکید کرد: در ارتباط با سایر بناهایی که در نوبت ثبت ملی نیستند اما بر اساس طرح تفصیلی شهر بناهای ستاره دار به شمار میروند، شهرداری باید چنانچه قصد هر گونه تغییر و تحول در حرایم آنها را دارد، از میراث فرهنگی استعلام کرده، سپس اقدامات مورد نظر را انجام دهد.

وی با اشاره به صدور مجوز از سوی شهرداری برای ساخت و ساز در اطراف برج کبوتر خیابان میرزا طاهر، گفت: شهرداری در گذشته قبل از استعلام از میراث فرهنگی، پروانه ساخت برای زمین مجاور برج کبوتر خیابان میرزاطاهر صادر کرده بود، اما بعد از اینکه گودبرداری در مجاورت برج انجام شد، میراث ورود پیدا کرد و با وجود صدور پروانه، میزان ارتفاع ساختمانی که قرار بود احداث شود را کاهش داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: ثبت بنا و حریم، پشتوانه‌های حقوقی یک بنا را افزایش می‌دهد، اما در خصوص بناهای ثبت نشده می‌توان با هماهنگیهای بین دستگاهی از برخی اقدامات جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۸۵ برج کبوتر در فهرست آثار ملی کشور ثبت و حدود ۴۰۰ برج واجد ارزش نیز شناسایی شده است، اظهار کرد: در ارتباط با مرمت برجهای کبوتر اقدامات موثری توسط میراث انجام شده است، همچنین در بسیاری از مناطق روستایی به حفاظت از برجها توجه و اقداماتی انجام شده است و تعدادی از برج‌های تاریخی ثبت نشده در فهرست آثار ملی نیز با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال مرمت است.

الهیاری تاکید کرد: برج‌های کبوتر ارزش‌های مهم معماری، تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می‌رود که علاوه بر معماری، کاربری‌ها و کارکردهای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد و در مطالعات معماری و تاریخی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متولی حفظ میراث فرهنگی در کنار دستگاه‌های مختلف اجرایی تمام مردم هستند، افزود: شهرداری‌ها می‌توانند به حفظ میراث فرهنگی کمک کنند و همکاری خوبی داشته باشند. معتقدیم در بخش هایی از شهر که ممکن است برج‌ها و آب انبارها در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده باشند، شهرداری می‌تواند از این آثار به عنوان المان‌های ارزشمند شهری استفاده و با احیای آنها فضای شهر را زیباتر کند تا با حفظ معماری، ارزش‌هایی در منطقه ایجاد شود.

منشأ رطوبت دیواره‌های مسجد گلپایگان رفع می‌شود

دیواره‌های مسجد جامع شهر گلپایگان که یادگار دوره سلجوقی است، بر اثر نفوذ رطوبت حاصل از زمین‌های اطراف نم کشیده است، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این ارتباط به خبرنگار ایمنا گفت: مسجد جامع شهر گلپایگان یکی از مساجد ارزشمند و تاریخی استان اصفهان به شمار می‌رود که دیواره‌های آن دچار رطوبت شده، اما میراث فرهنگی با انجام اقدامات اساسی منشأ رطوبت را برطرف می‌کند.

فریدون الهیاری افزود: مساجد جامع بسیار مهم و ارزشمندی در استان اصفهان وجود دارد که اگر بخواهیم پرونده زنجیره‌ای از ثبت آنها را در فهرست آثار جهانی داشته باشیم، مساجد اصفهان مثل مسجد جامع که در فهرست میراث‌ جهانی ثبت شده است از موقعیتی بسیار ویژه برخوردار است.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی از نظر استحکام، سیما و منظر نیازمند حفاظت و پایش‌های مستمر هستند تا بتوانیم نمایش درستی از آنها داشته باشیم، افزود: طبیعی است که محدودیت‌هایی در منابع میراث فرهنگی وجود دارد و با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم، البته شاید در گذشته سیاست‌گذاری ها با لحاظ حفاظت از بناهای تاریخی نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: باید برای معابر پیرامون بنای معظم مسجد جامع گلپایگان به جای آسفالت از آجرفرش، سنگفرش یا دیگر روش‌ها استفاده می‌شد تا شاهد رطوبت نباشیم، البته تمام اینها وظایف میراث فرهنگی نیست بلکه شهرداری هم که قصد ساماندهی معابر و خیابان‌ها را دارد باید در مجاورت بنای تاریخی متناسب با بافت منطقه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: حفظ نای‌کش های پیرامون بناهای تاریخی اهمیت زیادی دارد اما با توجه به اینکه در برنامه‌ریزی‌های شهری آسیب دیده‌اند، حالا دچار مشکل شده‌اند.

الهیاری تصریح کرد: مسجد جامع شهر گلپایگان یکی از مساجد ارزشمند و تاریخی استان اصفهان به شمار می رود که دیواره‌های آن دچار رطوبت شده است، اما میراث فرهنگی با انجام اقدامات اساسی منشأ رطوبت را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه قرار بود تعدادی مغازه در ضلع شرقی مسجد جامع شهر گلپایگان که مانع دید کافی و منظره زیبایی از مسجد شده بود، تخریب و نوسازی شود تا از نظر نما و منظر شرایط بهتری پیدا کند، اظهار کرد: میراث فرهنگی روند اجرای پروژه را هر چند که جمع‌آوری آنها فرایند حقوقی داشت، متوقف و اعلام کرد اجرای این پروژه به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست و شأن این بنا اجازه نمی‌دهد چنین ساخت و سازهایی در اطراف آنها اتفاق افتد، زیرا در آینده ممکن است این بناها و ساخت و سازها برای مسجد آسیب‌رسان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرایند حقوقی توقف پروژه انجام شده و از فرمانداری شهرستان درخواست کرده‌ایم تا از شهرداری شهرستان بخواهد موضوع را در کمیسیون ماده صد مطرح و حکم تخریب صادر کند، بعد از تخریب، وظیفه میراث فرهنگی این است که جداره‌ها و دیوارها را بهسازی و بندکشی کند و شهرداری هم موظف است فضای پیرامون مسجد را ساماندهی کند.

وی تاکید کرد: اگر میراث فرهنگی مانع ساخت مغازه‌ها نمی شد، به واسطه آنها الحاقاتی در کنار مسجد جامع گلپایگان به وجود می‌آمد که جمع آوری آنها مشکل‌ساز می‌شد، اکنون نیز باید فاز به فاز اقدامات لازم انجام شود تا بتوانیم منشأ رطوبت را به صورت کامل برطرف کنیم.

کد خبر 334104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.