تصویب لایحه هوای پاک، منجی سلامت آمریکایی‌ها

این روزها آلودگی هوا بزرگ‌ترین تهدید جدی سیاره زمین و زندگی بشر شده است. هر ساله آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا در حال افزایش است و در برخی از نقاط جهان افزایش آلاینده‌های هوا امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،در این میان وضعیت آلودگی هوا در کشور پهناور و پیشرفته آمریکا به چه صورت است؟ این روزها با وجود رشد سریع اقتصادی و گسترش جمعیت، شاید دانستن این موضوع عجیب نباشد که جنوب‌غرب آمریکا و بخش‌های جنوبی کالیفرنیا، چند مورد از آلوده‌ترین شهرهای ایالات متحده را در دل خود جای داده‌اند. عوامل طبیعی مانند جریان‌های بادی از جمله دلایل اصلی آلودگی هوا در این مناطق است؛ از قضا بیشتر این شهرها صنعتی هستند که کارخانه‌هایشان همواره با بیرون دادن دودهای مختلف، در حال آلوده کردن هوا است. آلودگی هوا مدت‌هاست گریبان‌گیر بسیاری از این نواحی‌ شده است، اما با این‌ حال، هنوز هم امیدهایی برای افزایش نظارت و سامان‌دهی در راستای مبارزه با این هوای پر دود وجود دارد. مانند پکن یا مکزیکو سیتی دلیل عمده آلودگی هوا در لس آنجلس و برخی از شهرهای آلوده آمریکا، پدیده وارونگی هواست. در آمریکا حدود پنج هزار مرگ زودرس در جنوب کالیفرنیا ناشی از  آلودگی‌های سوخت کامیون‌های دیزلی ثبت می‌شود. برخی از آلاینده‌های هوای آمریکا ناشی از کشور چن است. آلاینده‌های تولید شده در چین نه تنها برای چین بد است، بلکه هوای آلوده این مناطق به دره مرکزی کالیفرنیا نیز نفوذ می‌کند. 

طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، وجود بیش از ۱۰ میکروگرم ذرات معلق در هر مترمکعب هوا برای سلامت مضر شمرده می‌شود. براساس این استاندارد، بیشتر شهرهای آمریکا با متوسط آلاینده ۹٫۶ میکروگرم در مترمکعب در محدوده ایمن قرار دارند ولی میزان آلاینده‌ها در ۳۳ درصد شهرهای بزرگ بیش از استاندارد سازمان جهانی بهداشت است. این شهرها در سراسر ایالات متحده پراکنده‌اند ولی همان طور که پیش بینی می‌شود، شهرهای شیکاگو، کلیولند، کالیفرنیا، لس آنجلس و فیلادلفیا که صنایع سنگین در آنها وجود دارد یا با ترافیک سنگین مواجه‌اند، در زمره آلوده‌ترین‌ها قرار دارند. بر اساس اعلام انجمن ریه آمریکا در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۲۵ میلیون آمریکایی در شهرهایی با سطح بالای آلودگی هوا زندگی می‌کنند. این در حالی است که آلودگی هوا باعث بروزی بیماری‌های مختلف و پیامدهایی از جمله آسم، سرطان ریه و طول عمر کوتاه می‌شود. 

"James Derek Sapienza" در مقاله‌ای تحت عنوان "آمار آلودگی: کیفیت آلودگی هوا در بدترین ایالت‌های آمریکا (Smog Statistics: Air Quality in America’s Worst State For Smog)" در سال ۲۰۱۵ نوشت: عوامل افزایش آلاینده‌های هوا بسیارند، اما وسایل نقلیه بزرگترین مجرمان هستند. ازون مخلوط با ذرات ناشی از کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و میلیون‌ها ماشین و کامیون دود سمی تشکیل می‌دهد که استنشاق آن مرگبار است. گرد و غبار دود، دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن سیستم تنفسی را مختل و منجر به آسیب دائمی به ریه‌ها می‌شود. برآورد شده است که هر ساله ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در کالیفرنیا در اثر عوارض تنفسی می‌میرند که بیشتر آنها به علت قرار گرفتن در معرض دود طولانی مدت هستند. طبق گزارش شورای منابع ملی، بیش از ۱۳۱ میلیون آمریکایی در مناطقی زندگی می‌کنند که هوایی ناسالم دارد. بیش از ۲۵ میلیون نفر مبتلا به آسم در ایالات متحده هستند و تخمین زده شده  که بیش از ۳۰ درصد آسم در دوران کودکی با مسائل مربوط به کیفیت هوا به وجود می آید. این اعداد ناخوشایند بوده، اما خوشبختانه روند آن بهتر شده است.

در سال ۲۰۱۴، لس آنجلس ۹۴ روز بد از نظر آلودگی هوا را سپری کرد؛ یعنی روزهایی که آلاینده‌ها در هوا بالاتر از حد استانداردهای فدرال بود، اما پس از آن پیشرفت چشمگیری از اواخر دهه ۱۹۷۰، زمانی که شهر بیش از ۲۰۰ روز پر دود را تجربه کرد، در آمریکا به دست آمد. اولین رویدادهای ثبت شده در مورد افزایش آلودگی هوا در آریکا در اوایل دهه ۱۹۴۰ رخ داد. تا سال ۱۹۴۳، این پدیده روز به روز بدتر شد تا در سال ۱۹۶۷، کمیته منابع هوایی کالیفرنیا، یا CARB، برای تنظیم آلودگی خودرو در ایالت متحده تاسیس شد. پس از آن قوانین ممنوعیت بنزین بدون سرب در آمریکا شکل گرفت و از آن تاریخ تا به امروز، قوانین کالیفرنیا در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای و خودرویی، بسیار سخت و پیشرونده شده است. 

قوانین آمریکا برای کاهش آلاینده هوا به شرح زیر است:

بعد از جنگ جهانی دوم، رشد اقتصادی، رشد جمعیت، شهرک سازی سریع در حومه شهر و بسته شدن برخی از سیستم‌های حمل و نقل عمومی باعث شد تا اقبال به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی بیشتر شود. تعداد اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در ایالات متحده به طرز چشمگیری افزایش یافت، همچنین تعداد بزرگراه‌ها نیز بیشتر شد. نتیجه افزایش سریع وسایل نقلیه موتوری، آلودگی هوا به ویژه در شهرها بود که تأثیرات جدی بر سلامت عمومی و محیط زیست داشت. داستان مرگ چند ده نفر در مه دود سال ۱۹۶۳ نیویورک در این شهر که بر اثر وارونگی هوا پدید آمده بود منجر شد تا کنگره آمریکا لایحه هوای پاک را به تصویب برساند که در نهایت این قانون به تاسیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) منتج شد.

تصویب قانون هوای پاک از سوی کنگره؛ مقام‌های امریکایی به فکر افتادند تا فکری به حال آلودگی هوای شهرهای بزرگ خود به‌ویژه در نیویورک بکنند. در سال۱۹۶۳ مه‌دود ناشی از وارونگی هوا باعث از بین رفتن ۲۰۰ نفر شد. در سال ۱۹۶۶ هم ۱۶۸ نفر دیگر به خاطر بیماری‌های ناشی از تنفس هوای آلوده جان‌شان را از دست دادند. این مسایل باعث شد تا کنگره امریکا لایحه هوای پاک را به تصویب برساند، قانونی که برای اجرا نیاز به تاسیس سازمان حفاظت محیط‌زیست امریکا (EPA) داشت. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا مشهور به (EPA)، یک سازمان دولتی در آمریکا است که از ۱۹۷۰ تاکنون مسئولیت کنترل و توسعه قوانین و سیاست‌های رسمی دولت در محافظت از محیط زیست در ایالات متحده آمریکا را برعهده داشته است. کنگره قانون هوای  پاک را در سال ۱۹۷۰ تصویب کرد.  این سازمان تصریح کرد که اختیارات قانونی برای تنظیم آلودگی بر اتومبیل و دیگر انواع حمل و نقل اعمال می‌کند و ایالت کالیفرنیا تلاش‌های ملی برای کاهش آلودگی وسایل نقلیه را با اتخاذ استانداردهای فزاینده و شدید آغاز کرد. کنترل آلودگی وسیله نقلیه ایالات متحده تحت قانون هوای پاک موفقیت بزرگی به همراه داشت. به موجب اجرای این قانون، در مقایسه با سال‌های دهه ۱۹۶۰، خودروهای مسافری جدید ۹۸-۹۹ درصد آلاینده‌های خروجی پاک‌تری داشتند.

وضع قوانین سختگیرانه؛ اجرای سیاست‌های سختگیرانه توسط شهرداری این شهر که استفاده از خودروهای استاندارد، سوخت مناسب و بهبود عملکرد موتورها را شامل می‌شود، توانسته موفقیت چشمگیری ایجاد کند. در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۰، سازمان بین المللی دریایی (IMO) مناطق ساحلی آب‌های ایالات متحده، کانادا و فرانسه را به عنوان ناحیه کنترل انتشار (ECA) تعیین کرده است. در ECA، کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما باید با استانداردهای انتشار و استانداردهای سختگیرانه در راستای کاهش آلودگی هوا باشند. انتظار می رود که بهبود کیفیت هوا که ناشی از ECA آمریکای شمالی است، منافع زیادی را برای سلامت عمومی به همراه داشته باشد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ECA سالانه ۱۴ هزار مرگ زودرس را از بین می برد و علائم تنفسی را در حدود ۵پنج میلیون نفر در ایالات متحده و کانادا کاهش می‌دهد.

استقاده از سوخت پاک؛ مقامات شهری نیویورک برای کاهش میزان آلودگی هوا با اعمال قانون، استفاده از سوخت‌های پاک‌ را اجباری کردند.  

استفاده از سوخت جدید با گوگرد اندک؛  از سال ۲۰۰۵ خودروهای دیزلی مجبور شدند از سوخت جدید با گوگرد اندک استفاده کنند که اغلب خودروهای مدارس را نیز شامل می شد. سطح گوگرد بیش از ۹۰ درصد کمتر از قبل از تصویب شد.

کاهش آلودگی از منابع حمل و نقل منجر به بهبود سلامتی  آمریکایی‌ها شده است. در شهرها، دود ناگهان کاهش یافت و در مقایسه تصاویر شهر نیویورک در دهه ۱۹۶۰ و ۲۰۰۳ قابل مقایسه است. 

توسعه ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی؛ نیویورک حالا بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی در امریکا را دارد و نخستین شهری است که تاکسی‌های هیبریدی در آن فعالیت می‌کنند. استفاده از سوخت‌های جایگزین یکی از محورهای اصلی فعالیت شهری نیویورک است و خودروهای شخصی مقام‌های دولتی هم در این راستا تغییر کرده است. در نیویورک بیشتر از دو هزار تاکسی هیبریدی مشغول به فعالیت است.

استفاده از نوآوری های جدید؛ بیش از چهل سال از سیاست‌های بهبود هوا کیفیت هوا می گذرد و بهبود سلامت آمریکایی‌ها و محیط زیست توامان شده است. از سال ۱۹۷۰، (EPA ) استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای کنترل آلودگی وسایل نقلیه مسافری، کامیون‌های سنگین و اتوبوس، ساخت و ساز و تجهیزات کشاورزی، موتور لوکوموتیو و دریایی و حتی تجهیزات کشاورزی تعیین کرده است. این استانداردها بخش مهمی از پیشرفت در بهبود کیفیت هوا را ایجاد کرده است. استفاده از فن آوری‌های پیشرفته خودروسازی-رایانه، تزریق سوخت و تشخیص معایب خودرو منجر به خودروهایی می‌شود که نه تنها بسیار پاکیزه هستند، بلکه دارای کیفیت بالاتر، قابل اعتمادتر و دوام نیز بیشتری دارند.

وضع قوانین معاینه فنی خودروها؛ صاحبان اتومبیل‌های ساخته شده پس از سال ۱۹۷۶ باید هر دو سال یکبار در مورد انتشار گازهای مضر، آزمایش شوند. هر خودرویی که مطابق با این دستورالعمل‌ها است اجازه تردد دارد- مقررات مربوط به کامیون‌های دیزلی کمی متفاوت است -. اگر خودرویی مطابق با این قوانین نباشد، مالک باید تعمیرات مناسب را انجام دهد و خودرو را مجددا آزمایش کند که معمولا نیاز به هزینه‌های کار بر روی موتور و سیستم های اگزوز است.

ممنوعیت توقف خودروی روشن در نزدیکی مدارس؛ بر اساس قوانین آمریکا هیچ راننده‌ای حق ندارد در نزدیکی مدارس خودروی خود را بیش از یک دقیقه بدون حرکت روشن نگاه دارد و در صورت نقض این قانون مجبور به پرداخت ۳۵۰ دلار جریمه خواهد شد.

تسهیل حمل‌ونقل عمومی؛ تلاش برای کاهش آلودگی هوا از طریق تسهیل حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه است. با این راهکار در سال‌های گذشته میل به خرید اتومبیل شخصی در میان ساکنان نیویورک نسبت به سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۲۳‌درصد کاهش یافته و دی‌اکسیدگوگرد تولیدی خودروها نیز نسبت به سال ۲۰۰۸ بیش از ۶۹‌ درصد کاهش پیدا کرده است. امروز نیویورک بزرگترین ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی آمریکا را به خود اختصاص داده ، تاکسی های هیبریدی نیز به بخشی از بدنه حمل و نقل عمومی این شهر تبدیل شده به طوری که بیش از ۲ هزار تاکسی هیبریدی امروز در این شهر مشغول به فعالیت هستند.

حذف سرب از بنزین؛  آلودگی سرب، یک نگرانی بهداشتی در سراسر دنیا است. سرب با ایجاد اثرات عصبی در کودکان همراه است، محققان می‌گویند که مشکلات رفتاری، کمبود یادگیری و کاهش IQ، و فشار خون بالا و بیماری قلبی در بزرگسالان در نتیجه نفوذ سرب به بدن انسان ایجاد می‌شود. وسایل نقلیه موتوری یکی از مهمترین عوامل انتشار سرب در هوا هستند. در سال ۱۹۷۰ میلادی، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا حذف سرب از بنزین را کلید زد و استفاده از بنزین سرب‌دار از سال ۱۹۹۵ به طور کامل ممنوع شد. در نتیجه، سطح سرب در هوا بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹ میزان ۹۴ درصد کاهش یافت.

اجرای برنامه تمیز کردن سوخت‌های دیزل؛ این برنامه در قالب تامین مالی در راستای سلامت انسان ها اجرا می‌شود و کیفیت هوا را با کاهش انتشارات سوخت مضر موتور دیزل تامین می‌کند. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، تقریبا ۶۰ هزار موتور، از طریق این برنامه دوباره نصب شده یا جایگزین شدند. (EPA) برآورد می‌کند که این پروژه‌ها هزینه ای ۱۱ میلیارد دلار برای مصارف بهداشتی و کاهش انتشار آلاینده ‌هوا در بر خواهد گرفت.

استفاده از سیستم SmartWay؛ این سیستم به صنعت حمل و نقل حمل و نقل کمک می کند تا بهره وری را افزایش دهد و آلودگی هوا را کاهش دهد. بیست و هفت درصد گازهای گلخانه ای ایالات متحده ناشی از حمل و نقل است. آلودگی هوا عبارت است از ذرات میکرو متری(PM)، اکسید نیتروژن (NOx) و ترکیبات آلاینده های فرار (VOCs) که بیش از ۵۰ درصد کل انتشارات NOx، بیش از ۳۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای و بیش از ۲۰ درصد انتشار گاز PM در ایالات متحده ناشی از دود وسایل نقلیه ایجاد می‌شود. در همین راستا، مقامات آمریکا برنامه‌هایی برای کاهش دود و سایر آلایندههای هوا از حمل و نقل وضع کرد. برنامه‌هایی شامل سرمایه گذاری در تکنولوژی وسیله نقلیه می شود، به گونه ای که دولت تعهد داده تا سال ۲۰۳۰، استانداردهای انتشار هوا با کیفیت هوا (EPA) برای وسایل نقلیه سالانه مانع مرگ زودرس ۴۰ هزار تن شود و علاوه بر اینکه از ابتلای ۳۴ هزار نفر به بیماری های تنفسی پیشگیری شود.

علیرغم پیشرفت قابل توجهی که از سال ۱۹۷۰ در آمریکا صورت گرفته، آلودگی هوا در ایالات متحده همچنان به سلامت مردم و محیط زیست آسیب می‌رساند. طبق لایحه قانون هوای پاک، آژانس (EPA) همچنان با دولت، دولت محلی و قبیله ای، سایر سازمان های فدرال و سهامداران همکاری می‌کند تا آلودگی هوا و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش دهد. با این حال، آلودگی هوا حتی زمانی که قابل مشاهده نیست، می‌تواند مضر باشد. مطالعات علمی جدید نشان داده که برخی از آلاینده‌ها می ‌وانند به سلامت عمومی و رفاه حتی در سطوح بسیار پایین آسیب برسانند. آژانس حفاظت ازط محیط زیست آمریکا در سال‌های اخیر با اصلاح استانداردهای مربوط به پنج و یا شش آلاینده معمول در راستای بهبود کیفیت هوا کوشیده است. امروزه سطح آلودگی در بسیاری از مناطق ایالات متحده از حداقل استانداردهای کیفیت هوا که وجود یکی از شش نوع آلودگی معمولی است، برخوردار است. اگر چه سطح آلودگی ذرات و سطح آلودگی ازون به طور قابل ملاحظه‌ای پایین تر از گذشته شده ، اما سطوح آلاینده در مناطق متعدد کشور هنوز ناسالم است. بخش حمل و نقل یکی از بزرگترین منابع آلودگی کربن در ایالات متحده است. (EPA) استانداردهای انتشار کربن برای اتومبیل های سواری و کامیون ها و اتوبوس های سنگین را وضع کرده و در حال حاضر برای توسعه استانداردهای هواپیما تلاش میکند. علی رغم این موفقیت‌ها، راه زیادی برای رفتن وجود دارد. پذیرش و محبوبیت خودروهای هیبریدی و وسایل نقلیه الکتریکی در کاهش انتشار خودروها و ناپدید شدن ذرات آلاینده نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ترجمه از: آیدا علی اکبری

منابع: ترجمه از وب سایت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا و مقاله " Smog Statistics: Air Quality in America’s Worst State For Smog"

کد خبر 334076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.