کشف نخستین مداد رنگی جهان در انگلیس /راه تکامل مغز مصنوعی میسر می شود

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

آلودگی هوا و خطر مرگ بیماران مبتلا به اختلالات روحی

محققان هنگ‌کنگی دریافتند در روزهایی که آلودگی هوا از مرز خطرناک عبور می‌کند، احتمال مرگ و میر اشخاص مبتلا به اختلالات روحی و رفتاری به شدت افزایش می‌یابد.در این تحقیقات آمار مرگ و میر یک دهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد در اولین روز آلودگی احتمال مرگ این افراد نسبت به روزهای عادی به میزان ۱۶ درصد و در روز دوم به میزان ۲۷ درصد افزایش می‌یابد. اگر آلودگی به همراه آلودگی ازون باشد، خطر مرگ تا ۷۹ درصد افزایش می‌یابد.

شناسایی آنزیمی که در بروز سرطان کولون نقش دارد

محققان دانشگهاه کپنهاک آنزیمی را شناسایی کردند که در بروز سرطان کولون نقش دارد. این آنزیم از طریق متصل کردن مولکول‌های قند به پروتئین‌های خاصی درون سلول‌ها آن‌ها را سرطانی می‌کند. محققان مجموعه‌ای از ۲۰ آنزیم را که در تغییر نوع خاصی قند موسوم به GalNAc-type O-glycosylation نقش دارند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و انواع مختلفی از پروتئین‌ها را شناسایی کردند.

دونده های خندان انرژی کمتری مصرف می کنند

نتایج یک مطالعه نشان می دهد، دونده هایی که در طول دوی استقامت لبخند می زنند انرژی کمتری مصرف می کنند و آرامش بیشتری دارند. برای ورزشکاران در هر سطحی، استقامت یا توانایی فرد ورزشکار در تحمل ورزش منتخب خود، از عوامل فیزیکی و روانی تشکیل می شود. عوامل فیزیولوژیکی شامل آمادگی قلبی و عروقی و نحوه مصرف انرژی توسط ورزشکاراست.

توقف واکنش آلرژیک پیش از وقوع

محققان دانشگاه دانمارک یک آنتی بادی جدید یافتند که با استفاده از آن می‌توان واکنش آلرژیک را پیش از وقوع، متوقف کرد.واکنش آلرژیک در واقع واکنش شدید سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد عادی مانند بادام‌زمینی است. زمانی که یک ماده عامل حساسیت یا آلرژن وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی شروع به تولید مقادیر بسیار زیادی از یک نوع خاص آنتی بادی موسوم به IgE می‌کند. این آنتی‌بادی نوعی مولکول بزرگ به شکل Y است که خود را به سلول‌های ایمنی می‌چسباند و ترکیبات شیمیایی را برای حمله به مهاجم تولید می‌کند.

پشه‌ها را تنبیه کنید

محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند تلاش ناموفق برای کشتن پشه‌ها با استفاده از پشه‌کش، اقدامی بی‌فایده نیست و پشه‌ها شوک مکانیکی حاصل از این کار را با بوی بدن شخص مرتبط می‌کنند و یاد می‌گیرند که شخص را اذیت نکنند.، پشه ها قادرند بوی خون اشخاص را تشخیص دهند و به همین علت برخی از افراد بیش از سایرین هدف نیش پشه‌ها قرار می‌گیرند. محققان با استفاده از این واقعیت مطالعات گسترده‌ای را درباره رفتارهای غذایی و تاثیرگذاری آموزش بر نحوه تصمیم گیری آن‌ها در هنگام تغذیه انجام دادند.

چاپ سه‌بعدی اشیا با قابلیت تغییررنگ

محققان MIT راهکاری را ابداع کردند که امکان تغییر رنگ اشیای تولید شده یا استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی را فراهم می‌کند. در این تکنیک جدید که ColorFab نام دارد، از نوعی مرکب خاص استفاده می شود که در مجاورت نور UV تغییر رنگ می‌دهد و تنها در ۲۰ دقیقه رنگ شی را تغییر می‌دهد.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

دمپایی‌هایی که خودشان به گوشه اتاق می‌روند

شرکت نیسان دمپایی‌هایی طراحی کرده است که می‌توانند به صورت خودکار به گوشه اتاق بروند و با قرارگیری در وسط اتاق مزاحم افراد نباشند.نیسان تکنولوژی خودران خود موسوم به "ProPilot" را برای کار روی دمپایی راحتی و سایر وسایل مسافرخانه‌های سنتی ژاپنی به نام "ریوکان" به کار گرفته است. فناوری "ProPilot" نیسان یک روز پشتوانه اصلی خودروهای خودران این شرکت خواهد بود، اما برای رسیدن به این هدف باید گام به گام حرکت کرد.

مشاهده پشت دیوار با دوربین‌های لیزری

کارشناسان صنایع الکترونیک معتقدند که ظهور فناوری‌های نوین از جمله قابلیت مشاهده اجسام پشت دیوار در دوبین‌ گوشی‌های هوشمند آینده دور از انتظار نیست.این فناوری در نهایت به مرحله‌ای خواهد رسید که با پردازش منبع نور، جهت شکستگی نور، اجسام تداخل‌کننده در مسیر نور، می‌توانند اجسام را در مه غلیظ، پشت دیوار و یا حتی درون بدن انسان را نیز مشاهده کنند.

راه تکامل مغز مصنوعی

محققان یک سیناپس جدید ساخته‌اند که می‌تواند شکاف موجود در محاسبات نورومورفیک را پر کند و راه تکامل "مغز مصنوعی" را هموار سازد.تحقیقات جدید "موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی"(NIST) ممکن است رایانه‌ها را چندین قدم به تحقق مغزهای مصنوعی نزدیک سازد. سیناپس ابداع شده توسط محققان موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی(NIST) یک سوئیچ اتصال بین سیگنال‌ها الکتریکی ورودی و سیگنال‌های خروجی است.

فلج خواب

طبق آخرین مطالعات انجام شده در مورد مراحل خواب مشخص شد که فلج خواب زمانی رخ می دهد که ذهن انسان در حین خواب ناگهان بیدار شود، اما بدن همواره در خواب باقی بماند.پروفسور آدریان ویلیامز، متخصص خواب درمانی از کالج کینگز لندن معتقد است که پدیده فلج خواب یک فرایند طبیعی و فاقد عوارض جسمانی است اما تجربه چنین حالتی مسلما با استرس و ترس ناخودآگاه همراه است. پروفسور ویلیامز پدیده فلج خواب را ناشی از عارضه نادر "حمله خواب"(narcolepsy) می‌داند که در طول آن مغز انسان در تنظیم چرخه خواب و بیداری با مشکل مواجه می‌شود.

عمر مغز انسان به شکل امروزی کمتر از ۴۰ هزار سال است

پژوهشگران آلمانی، در بررسی‌های خود به زمان دقیق شکل‌گیری مغز انسان‌ امروزی پی بردند. نتایج بررسی‌ها حاکی از اینست که مغز انسان مدرن امروزی احتمالا جوان تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد و تقریبا ۴۰ هزار سال پیش زمانیکه انسان نحوه ساخت ابزارها را فراگرفت و اجتماعی شد، شکل گرفته است. نخستین نمونه شناخته شده از "انسان نوین"Homo sapiens))، تقریبا به ۳۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

ابداع ابزاری شبیه به لایه خونی شبکیه

پژوهشگران اسپانیایی، برای یافتن درمان بیماری‌های مربوط به شبکیه، ابزاری شبیه به لایه خونی آن، ابداع کرده‌اند. گروهی از پژوهشگران در بارسلونا، یک تراشه میکروفلوئیدیک ابداع کرده‌اند که شبیه به لایه خونی شبکیه چشم انسان است.این ابزار، شامل چندین بخش موازی است که برای تقلید از ساختار لایه‌ای شبکیه چشم، انواع گوناگونی از سلول را در بر می‌گیرد.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

نخستین مداد رنگی جهان در انگلیس کشف شد

محققان انگلیسی ادعا می کنند نخستین مداد رنگی جهان را کشف کرده اند که به ۱۰ هزار سال قبل تعلق دارد.، باستان شناسان انگلیسی ادعا می کنند نخستین نمونه مداد رنگی را کشف کرده اند. این مداد رنگی در حقیقت از رنگدانه های معدنی قرمزی به نام «اکر» ساخته و در حوالی دریاچه ای باستانی واقع در اسکاربروگ یورک شایر کشف شده است.

اشیا بعد از چاپ تغییر رنگ می دهند

محققان دانشگاه روشی نوین برای پرینت سه بعدی اشیا ابداع کرده اند که در آن رنگ شی پس از چاپ تغییر می کند.محققان دانشگاه MIT روش جدیدی برای پرینت سه بعدی ابداع کرده اند کهColorFab نام گرفته است. کاربر با این روش می تواند اشیایی بسازد که پس از پرینت تغییر رنگ می دهند. به عنوان مثال می توان با این روش گوشواره هایی همرنگ پیراهنی قرمز پرینت گرفت که فردا با لباسی آبی رنگ همخوان می شود.

تولید هولوگرام های سه بعدی شناور در فضا

دانشمندان برای اولین بار راهی برای تولید هولوگرام های سه بعدی ارزان قیمت یافته اند. این هولوگرام ها در هوا شناور می مانند و صحنه های جذاب و زیبایی خلق می کنند. این هولوگرام ها توسط محققان دانشگاه بریگهام یانگ آمریکا تولید شده اند و با استفاده از دستگاه خاصی به نام دستگاه نمایش تله اپتیکال نمایش داده می شوند که قادر به پرتاب اشعه لیزر می باشند.

وسیله نقلیه مخصوص غواصان ساخته شد

وسیله نقلیه ای برای غواصان ساخته شده که حداکثر سرعت آن ٩ کیلومتر بر ساعت است و می تواند همزمان ٤ غواص را جابه جا کند. شرکت  Hoverstar Flight Technology محصولی به نام AquaJet H۲  ساخته که غواصان را در اعماق آب جابه جا می کند.

کشف پیچیده ترین ویروس های جهان در عمق اقیانوس

در هر میلیمتر مربع از آب اقیانوس ها ۱۰ میلیون ویروس مختلف قابل شناسایی است و دانشمندان به تازگی موفق به شناسایی پیچیده ترین خانواده از ویروس ها شده اند. این خانواده از ویروس ها که در آزمون های استاندارد آزمایشگاهی قابل کشف و شناسایی نیستند دی ان ای بسیار پیچیده ای دارند و دانشمندان بیم دارند که ویروس های یادشده ممکن است در خارج از آب و حتی در درون بدن انسان وجود داشته باشند.

موزهای خارق العاده ژاپنی را با پوست بخورید

محققان ژاپنی با تقلید از روش رشد گیاهان در عصریخی نوعی موز پرورش دادند که پوست آن نیز قابل خوردن است.محققان ژاپنی نوعی موز تولید کرده اند که می توان آن را با پوست خورد! موز Mongee  نام گرفته که در زبان ژاپنی به معنای خارق العاده است. محققان در مزرعهD&T  این موز را با روش جالبی تولید کرده اند.