روزی که مسیح (ع) قدم به کلیسا گذاشت

امروز سالروز نخستین ورود حضرت مسیح(ع) به کلیسا است نقاشی ها و دیوارنگاره های زیبا و رنگین در و دیوار کلیسا مریم مقدس در محله جلفا اصفهان هر کدام بخشی از دوران حیات کوتاه حضرت عیسی(ع) را به تصویر می کشد. لحظاتی از تولد شگفت انگیزش در دامان حضرت مریم(س)، تا تصاویری از مصلوب شدن او.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز ششم ژانویه (۱۶ دی ماه) است و مراسم مذهبی سالروز ورود حضرت مسیح(ع) به کلیسا، در کلیسای مریم مقدس برگزار شد. فضای نیمه روشن کلیسا پذیرای ارامنه ای است که از ساعت ۱۰ صبح به این مکان آمده اند تا در کنار همدیگر این آیین مقدس را پاس بدارند. مراسم با حضور و رهبری اسقف "سیپان کاشجیان" پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران آغاز می شود. اسقف کاشجیان ردایی شیری رنگ و مزین به نوارهای طلایی که در قسمت پشت و جلوی ردا دوخته شده بر تن و کلاهی بلند و تزیین شده با نگین های ریز و رنگین بر سر دارد. بوی خوش کندر از اسپنددانه طلایی رنگی که در دست اسقف است و بی وقفه گردانده می شود در فضا متصاعد می شود و معنویت ویژه ای به آن می‌بخشد.

مراسم بر روی سکوی بلندی که در قسمت روبروی کلیسا و در زیر تصویر بزرگی از حضرت مسیح(ع) در دوران جوانی قرار دارد برگزار می شود. بر روی سکو محملی نسبتا بزرگ قرار دارد که پارچه های رنگین زیبای دست دوزی بر روی آن پهن است و با گلدان های شیشه ای پر از گل های تازه رنگین تزیین شده است. اسقف "سیپان کاشجیان" پشت به حضار و در مقابل سکو ایستاده و کلمات کتاب انجیل یوحنا را با صدایی رسا می خواند. چند دقیقه ای از آغاز مراسم نگذشته که پرده سفیدرنگی بر روی سکو و در مقابل نگاه حضار کشیده می شود. در این لحظات صدای دلنشین هفت بانوی هم‌خوان اوج می گیرد که در گوشه ای ایستاده و چشم به دستان رهبر گروهشان دارند که با حرکات نرمی اوج و فرود صدایشان را تنظیم می کند. هم خوانان لباس های یک شکلی بر تن دارند که شامل ردایی بلند و گشاد صورتی و روسری های توری سفیدرنگ است.

هنریک هاکوپیان، مسئول انجمن کلیسای مریم به خبرنگار ایمنا می گوید: دقایقی که این پرده نقره ای میان اسقف، همراهان او و حاضران در سالن کلیسا کشیده می شود، اسقف در پشت پرده به نوشتن دعا  می پردازد.

او ادامه می دهد: او از روی متون کتاب مقدس انجیل یوحنا قرائت و بر برقراری صلح و دوستی در جهان تاکید می‌کند. در میان اجرای مراسم چندبار به سوی حاضران برمی گردد و با حرکت دستش بر اهمیت صلح و پرهیز از جنگ و خونریزی در جهان تاکید می‌کند و حاضران نیز با حرکت سر یا دست به او پاسخ می دهند و به تایید او می پردازند.

هاکوپیان این مراسم آیینی را ادای احترام مذهبی به سالروز نخستین ورود حضرت مسیح(ع) به کلیسا دانسته و می‌گوید: در چنین روزی حضرت مسیح وارد کلیسا شد و این مکان مقدس را به عنوان مکانی برای عبادت پیروان خود قرار داد.

 دقایقی بعد پرده کنار می رود و اسقف همراه با دو شخص دیگری که همراهی اش می کنند به آرامی از چند پله مقابل سکو پایین می آید، به چشمان تک تک حضار نگاه کرده و لبخند می زند. به آرامی از مقابل همه عبور می کند و آنها در مقابل اسقف ادای احترام می کنند و مراسم مذهبی را انجام می دهند.

در و دیوار مزین به نقاشی ها و دیوارنگاره های زیبا و رنگین بر فضای معنوی کلیسا افزوده است. تصاویری که هر کدام بخشی از دوران حیات کوتاه حضرت عیسی(ع) را به تصویر می کشد. لحظه تولد شگفت انگیزش در دامان حضرت مریم(س)، مواجه شدن مردم با کودکی تازه متولد شده در دستان مادر، موعظه گری او در میان مردم، زنده کردن مردگان، پرندگانی که دورتادور وجود مبارک او را گرفته و از فیض وجودش بهره مند می شوند و تصاویری از مصلوب شدن او...

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان است که در سال ۱۶۱۳ میلادی در زمان حکومت صفویه توسط یکی از تاجران آن دوران به نام "آوِدیک باباکیان" ساخته شده است. این کلیسا که از آثار شاخص معماری دوران صفویه نیز محسوب می شود دارای پلان مستطیلی شرقی-غربی و از نوع تالارهای گنبددار در معماری ارمنی است. بنای آن چندین گنبد قوسی شکل کوچک دارد اما گنبد اصلی آن که دارای چهار نورگیر است در وسط ساختمان قرار گرفته و به قوس‌هایی تکیه کرده که بر روی ستون‌های پهن متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی قرار دارند. این ستون‌ها فضای داخلی کلیسای مریم مقدس را به سه بخش مرتبط به هم تقسیم می‌کنند. در قسمت شرقی بنای کلیسای مریم مقدس، محراب واقع شده و در دو طرف آن نیز دو اتاقک مستطیل شکل قرار گرفته است.

در فضای بیرونی کلیسا که شامل حیاط، باغچه ای کوچک و اتاق هایی طراحی شده به سبک معماری قدیم است چندین مقبره از پیشوایان پیشین ارامنه وجود دارد. کلیسای مریم مقدس در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۴۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 333945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.