تحصیل ، زیر سقف کانکس...

شهرضا – بیشترین موارد استفاده کانکس‌ها در گذشته برای ایجاد بیمارستان صحرایی یا اسکان موقت زلزله زدگان بوده، این در حالی است که در شهرضا کاربری کانکس ها تغییر و به کلاس درس تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، کانکس یا خانه‌های پیش ساخته که برای نخستین بار در لندن به دست نجاری به نام «منینگ» ساخته شد، سازه‌ای است فولادی یا چوبی که اجزای آن در کارخانه ساخته و در محل‌های دیگر به یکدیگر متصل و نصب می‌شود.

بیشترین موارد استفاده کانکس‌ها در گذشته برای ایجاد بیمارستان صحرایی یا اسکان موقت زلزله زدگان بوده است، چنانچه شمار فراوانی از این سازه‌ها در جنگ جهانی دوم برای ایجاد بیمارستان ساخته شد.

امروزه بیشتر از کانکس برای ایجاد اتاقک نگهبانی، اسکان موقت زلزله‌زدگان، واگن‌های سیار توریستی و فروشگاه‌های موقت استفاده می‌شود.

گاهی از کانکس به عنوان کلاس درس استفاده می‌شود، اما در مواقعی که کلاس‌های درس در اثر زلزله یا بحران‌های دیگری همچون جنگ، ویران شده باشد؛ در چنین شرایطی یکی از نخستین سازه‌های ایجاد شده در عملیات بازسازی، مدارس هستند تا دانش آموزان در محیطی مناسب و استاندارد تحصیل کنند.

شهرضا یکی از نخستین شهرهای ایران که نظام آموزش و پرورش نوین در آن پایه‌گذاری شده است، نخستین مدرسه به سبک نوین در این شهرستان در سال ۱۲۹۴ ساخته شده و از آن زمان تاکنون همراه با افزایش شمار دانش آموزان، مدارس جدید نیز ساخته شده است.

اما با وجود این سابقه فرهنگی و آموزشی، دانش آموزان یکی از مدارس شهرضا در کانکس هایی ادامه تحصیل می دهند که از استاندارد یک کلاس برخوردار نیست. این کانکس ها در دو کلاس درس و دو مدرسه شهرستان جایگزین شده است.

محمود رستگار، رییس آموزش و پرورش شهرستان شهرضا ضمن تأیید این خبر، در این‌باره اظهار کرد: یکی از مدارس منطقه سرورستان شهرضا به علت کثرت شمار دانش آموزانی که در این مدرسه ثبت نام کرده‌اند در داخل کانکس درس می‌خوانند.

وی ادامه داد: منطقه سروستان شهرضا یکی از مناطق مهاجرپذیر شهرستان است و به همین دلیل برآوردهای آماری از شمار دانش آموزانی که در مدارس این منطقه ثبت نام می‌کنند، پیش بینی دقیقی ارایه نمی‌کند.

رییس آموزش و پرورش شهرستان شهرضا اضافه کرد: کانکس‌هایی از این نوع که دانش آموزان در آن تحصیل می‌کنند مورد تأیید سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور است و در سایر مناطق کشور نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

رستگار تأکید کرد: اعتقاد داریم که کانکس از استانداردهای کلاس درس برخوردار نیست، اما ناچار به استفاده از کانکس هستیم.

وی گفت: دانش آموزانی که در کانکس درس می‌خوانند در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و توان اینکه هر روز به مرکز شهر رفت و آمد کنند را ندارند و والدین بعضی از آنان نیز اگر مجبور شوند برای فرزند خود سرویس اختصاصی تهیه کنند، به علت فقر مالی ممکن است فرزند خود را وادار به ترک تحصیل کنند.

دولت به تعهدات خود عمل نکرده است

رییس آموزش و پرورش شهرستان شهرضا اظهار کرد: در منطقه سروستان سه باب مدرسه نیمه تمام خیرساز وجود دارد که در همه آن‌ها خیران همه تعهدات خود را انجام داده‌اند، اما دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

رستگار از مذاکرات انجام شده با مسئولان سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان خبر داد و افزود: مسئولان این سازمان قول داده‌اند که از این مدارس نیمه تمام بازدید کنند و اعتبارات و امکانات لازم برای اتمام ساخت و ساز آن‌ها را فراهم کنند.

وی گفت: برای اتمام مراحل ساخت و ساز این مدارس نیمه تمام اعتباری در حدود یک میلیارد تومان نیاز است.

آموزش و پرورش در بحران اقتصادی است

رییس آموزش و پرورش شهرستان شهرضا اضافه کرد: اگر خانواده دانش آموزانی که در این مدرسه درس می‌خوانند رضایت دهند که این مدرسه به مدرسه دیگری در خیابان امام خمینی (۴۵ متری) منتقل شود، مشکل دانش آموزانی که در این کانکس تحصیل می‌کنند نیز برطرف می‌شود، البته این تصمیم نیز ممکن است نارضایتی‌هایی به دنبال داشته باشد.

رستگار گفت: یکی از کلاس‌های مدرسه دخترانه توحید شهرضا نیز در داخل کانکس تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به انتشار برخی از شایعات درخصوص عدم ایمنی این کانکس‌ها، اظهار کرد: آموزش و پرورش در بحران اقتصادی است، بنابراین نباید مطالب به گونه‌ای بیان شود که این سازمان در انجام تعهدات خود کوتاهی کرده یا باعث نگرانی والدین شود.

به علت کمبود فضای آموزشی مجبور به استفاده از کانکس هستیم

محسن شاهعلی، مسئول واحد پشتیبانی اداره آموزش و پرورش این شهرستان نیز ضمن تأیید سخنان رییس آموزش و پرورش شهرستان گفت: در مدرسه ابتدایی پسرانه سروستان دانش آموزان خانواده‌های ساکن در چهار فاز مسکونی ثبت نام می‌کنند که در حال حاضر این مدرسه ظرفیت پذیرش این تعداد دانش آموز را ندارد.

وی ادامه داد: می‌پذیریم که تحصیل در کانکس دشوار است، اما چاره‌ای جز این کار نداریم.

مسئول واحد پشتیبانی اداره آموزش و پرورش این شهرستان اظهار کرد: در منطقه سروستان سه باب مدرسه خیرساز «صفیان» وجود دارد که خیر همه تعهدات خود را تا حد ۶۰ درصد از مراحل ساخت و ساز انجام داده، اما دولت به ۴۰ درصد از تعهدات خود عمل نکرده است.

شاهعلی تصریح کرد: تأخیر در انجام تعهدات دولت باعث تخریب بخشی از ساخت و سازهایی شده است که توسط خیران انجام شده است.

ساخت کلاس از وظایف قانونی سازمان نوسازی مدارس

با توجه به اینکه آموزش و پرورش رسالت خطیر تربیت و تعلیم نسل آینده کشور را بر عهده دارد، به همین دلیل وزرات آموزش و پرورش در شمار مهمترین‌ها وزرتخانه‌ها قرار دارد و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با تأکید بر اهمیت این مسئله دولت‌ها را مکلف به حمایت ویژه از آن و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کرده است.

مرتضی اباذری، وکیل دادگستری اظهار کرد: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت‌ها مکلف هستند وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای برای همه ایرانیان تا پایان مقطع متوسطه فراهم کنند.

وی ادامه داد: بر اساس بند شش ماده ۱۰ قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش تأمین و تدارک نیازمندی‌های آموزشی و پرورشی از وظایف این وزارتخانه است که این بند شامل مکان و تجهیزات و سایر نیازهای حوزه آموزش و پرورش است.

وکیل دادگستری تصریح کرد: برای ساخت و ساز و توسعه فضاهای آموزشی در کشور سازمانی تحت عنوان «سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور» تأسیس شده که در ماده یک قانون این سازمان احداث و توسعه و ترمیم ساختمان‌های مدارس تابع وزارت آموزش و پرورش از اهداف آن ذکر شده است.

کد خبر 333933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.