به دنبال بازگرداندن اصفهان به هویت اصلی خود هستیم

شهردار اصفهان گفت: مدیریت فعلی شهری اصفهان به دنبال توسعه ای نیست که شهر را تخریب کند اما متأسفانه در مقطعی فعالیت می‌کنیم که مشکلات کمرشکن است، چون قطار مدیریت شهری در مسیر اصلی خود نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در هفدهمین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی اصفهان فردا در جمع اصفهان شناسان، حامیان و دوستداران اصفهان اظهارکرد: بسیار خرسندم که امروز در جمع اصفهان پژوهانی هستم که همه آنها از پیکر مجروح و روح افسرده اصفهان سخن گفتند و معتقدند که روح دیگری باید در این شهر دمیده شود.

وی افزود: مدیریت شهری تمام تلاش خود را خواهد کرد که بر اساس ساز و کارهای موجود و تا آنجا که توان دارد، دغدغه ها را کم کند، البته باید گفت همه چیز در اختیار مدیریت شهر نیست، اما بیش از این هم نمی‌خواهیم پیکر شهر مجروح شود و آثار تاریخی آن مغفول بماند.

سازمان های مردم نهاد مراقبان تیزبین شهر هستند

شهردار اصفهان با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد به عنوان مراقبان تیزبین و هوشیار شهر بیشترین نقش را در حفظ هویت اصفهان بر عهده دارند، عنوان کرد: شهرداری به دنبال ایجاد راهکاری است تا با کمک و راهنمایی اصفهان پژوهان و دوستداران این شهر، هویت و میراث فرهنگی این کلانشهر تاریخی حفظ شود زیرا این مهم نیازمند یک بسیج همگانی است.

وی افزود: سلجوقیان و صفویان خالق میراث فرهنگی اصفهان بوده اند، اما مسئولان نتوانستند همه آنها را به ثبت برسانند، درحالی که وقتی به کتاب های تاریخی مراجعه می کنید همه مورخان از اصفهان، بناها و مناظر زیبای آن سخن به میان آورده‌اند.

نوروزی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری اصفهان خواستار بازگشت اصفهان به هویت اصلی خود، احیاء و حفظ آن است، تصریح کرد: کمیته ای برای بررسی زشتی ها ایجاد شده است تا آن را به خوبی بیان کند زیرا اگر زشتی ها رصد نشده و گوشزد نشود خطری برای میراث به جامانده شهر خواهد بود.

نقش موثر شهرداری اصفهان در حفظ آثار تاریخی

وی نقش شهرداری اصفهان را در حفظ آثار تاریخی بسیار موثر خواند و اضافه کرد: البته امروزه همه جا شعار توسعه می دهند و هر مدیری به دنبال آن است، اما توسعه ای که مدیریت شهری اصفهان از آن سخن می گوید، توسعه پایدار است.

شهردار اصفهان اظهارکرد: اصفهان شناسان و دوستداران اصفهان، نگران کارخانه ریسباف و کارخانه ناز هستند و میگویند اگر ابعاد توسعه پایدار در این کارخانه ها رعایت نشود نابود می شوند، اما به بهانه توسعه، نمی توان حقوق شهروندی مردم را از جمله داشتن محیط زیست سالم و تردد روان را در نظر نگیریم زیرا یکی از مولفه های توسعه پایدار حفظ و توسعه حقوق شهروندی است.

وی با بیان اینکه همه طرح های شهری باید تحت مراقبت قرار گیرد، افزود: در همین راستا شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور، معاونت شفاف سازی را ایجاد و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را ابلاغ کرده است تا دوستداران اصفهان مسیر را به خوبی ببینند و تذکر دهند.

کارشناسان شهری هدایت گران مدیریت شهری

نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان آمادگی خود را برای مراقبت بیشتر از شهر اعلام می دارد، گفت: طی کمتر از صد روز فعالیت در شهرداری ۱۷ جلسه با ماهرترین گروه های شهری برگزار کرده‌ایم، البته اگر کارشناسانی در این جلسات نبوده‌ اند، مدیریت شهری مقصر نیست، زیرا اعتقاد داریم کارشناسان نقش هدایت گری ایفا می‌کنند و بر همین دلیل به دنبال ادامه جلسات هستیم.

وی ادامه داد: برای مدیریت شهری مهم است که آثار به جامانده از معماران بزرگی همچون علی اکبر اصفهانی حفظ شود به همین جهت برای تحقق برند شهری اصفهان نیز تعاملاتی با اتاق بازرگانی داشته‌ایم.

لزوم حفظ حقوق شهروندی در مسیر توسعه شهر

شهردار اصفهان پرداختن به محورهای تاریخی اصفهان را وظیفه سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: آنچه که در ارتباط با مرمت و ساماندهی محورهای تاریخی مربوط به شهرداری اصفهان می شود از آن دریغ نمی‌کنیم زیرا معتقدیم مدیریت شهری باید برای تحقق مشارکت شهری به میدان بیاید.

وی اضافه کرد: از همه کسانی که دل در گرو آبادانی، محیط زیست و حقوق شهروندی داشته باشند، حمایت می‌کنیم، زیرا معتقدیم هر کار توسعه ای باید ضمن حفظ حقوق شهروندان امروزی، حقوق آینده را هم به خطر نیندازد.

نوروزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شورای شهر و شهرداری در دوره فعلی مدیریت شهری اصفهان به دنبال توسعه ای نیستند که شهر را تخریب کند اما متأسفانه در مقطعی فعالیت می‌کنیم که مشکلات کمرشکن است چون قطار مدیریت شهری در مسیر اصلی خود نیست، بنابراین از همه اصفهان شناسان می‌خواهم که کمک کنند تا یک شهر ایمن، تاب آور و آزاد از موانع بی جهت داشته باشیم تا آیندگان از ما یاد کنند.

کد خبر 333777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.