تونل سوم کوهرنگ مشکلات آبی استان را رفع نمی کند

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه به جای اتلاف انرژی برای جلوگیری از اجرای طرح بن_بروجن باید حق حقابه داران اصفهان را محقق کنیم، گفت: وزارت نیرو باید مکانیزمی طراحی کند که حقابه زاینده رود به حقداران برسد از طریق تونل اول کوهرنگ به حقداران اعم از کشاورزان و شهروندان برسد.

در ادامه این میزگرد و در بخش پرسش و پاسخ عابدی اضافه کرد: اگر یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب حجم زاینده‌رود را تقسیم بر ۳۶۰ روز کنیم باید روزانه ۳ میلیون متر مکعب آب تا روستای ورزنه برسد، در صورتی که این موضوع محقق شود هم سهیمه شرق و هم سهیمه تالاب داده می شود و تحقق این موضوع بستگی به تصمیمات دارد و نه اقلیم.

وی افزود: در مصوبات شورای عالی آب آمده است تا زمانی که تونل سوم راه اندازی نشده، نباید هیچ برداشتی از زاینده رود انجام شود، با این همه، حال که با هزینه های سنگین آب از حوضه کارون وارد زاینده رود شده است، چه توجیه عقلانی برای بازگشت آب کارون به کارون وجود دارد. انتقال آب از بن به بروجن باید تا ارتفاع ۴۵۰۰ متری پمپاژ شود، در صورتی که این آب را می توان از حوضه کارون برداشت، به نظر می رسد مافیایی پشت این جریان است و تنها خدا از آن آگاهی دارد، اما نباید اموال بیت المال اینگونه صرف شود.

تصمیم گیری ذی نفعان برای مدیریت آب

این نماینده مجلس اضافه کرد: برای رفع این موضوعات ابتدا باید رودخانه ساماندهی شود، به این معنی که برداشت ها با کنتور صورت گیرد و حاشیه بندی رودخانه مشخص شود، در حال حاضر روش هایی برای میزان برداشت ها بیان شده، اما اجرایی نمی شود. البته وزیر نیرو گفته تمامی برداشت ها باید تا پایان سال کنتور گذاری شود و امید است این رویه محقق شود.

عابدی تصریح کرد: نیروی ویژه ای هم باید ایجاد شود تا با متخلفان برخورد شود. به نظر می رسد ابتدا باید مالکان آب و ذی نفعان، تصمیم گیری کنند و پس از آن باید در روند تکمیل سد سوم تسریع شود؛ این درحالی است که عده ای در روند این پروژه خلل ایجاد می کنند، جالب است این مجوز را مسئولان چهارمحال ۲۰ سال پیش صادر کرده اند و حداقل باید به مجوز خود پایبند باشند!

وی گفت: تلاش ما این است که آب وارد زاینده رود شود تا استان چهارمحال نیز آب خود را برداشت کند، از این رو راه حل اصلی احداث تونل بهشت آباد است و با توجه به توسعه شهر نشینی و افزایش روز افزون مصرف آب شرب باید این پروژه تکمیل شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: البته تونل سوم و بهشت آباد هم اگر احداث شوند جوابگوی مشکلات استان نخواهند بود و باید به فکر پروژه های جدید بود.

عابدی افزود: طی نامه های متعددی که به ریاست جمهوری، معاون اول و وزیر نیرو نوشته ایم تصریح کرده ایم که طرح بن- بروجن طرح غیر اقتصادی است و گفته ایم اگر این طرح اجرایی شود رسوایی بدتر از سد گتوند خواهد داشت.

عابدی همچنین با اشاره به طرح استیضاح از رییس جمهوری اضافه کرد: با تمامی نمایندگان استان بدون توجه به گرایش های سیاسی یکصدا هستیم و بنا داریم در راستای احقاق حقوق مردم یک تلاش کنیم، اگر صدای ما به جایی نرسید دست جمعی استعفا می دهیم، اما طرح استیضاح از رییس جمهور را ادامه می دهیم.

چند عدد لامپ خاموش شود تا آب منتقل شود؟

عابدی در پاسخ به اینکه آیا طرح بن_ بروجن اسنادی دارد یا خیر؟ گفت: از سال ۹۰ مجوز هایی برای طرح بن_ بروجن داده شده و ممکن است فرد فاکتورهایی داشته باشد اما مال غیر باشد.

وی افزود: این طرح اصلا علمی و منطقی نیست! باید پرسید چند عدد لامپ باید خاموش شود تا آب به صورت پمپاژ بعد از گذر از ارتفاع ۴ هزار متری به بروجن برسد؟ چه نیروگاهی برای چنین پمپاژی نیاز است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه چرا برای طرح بن بروجن در بودجه ۹۷ ردیف بودجه در نظر گرفته شده است گفت: هیچ زمانی سازمان برنامه و بودجه سراغ نمی گیرد که یک طرح ملزومات اجرایی لازم را دارد یا خیر؟ البته من به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نامه ای نوشتم تا مجوز های این طرح بررسی شود

تلاش برای احقاق حق ذی نفعان با تعریف مکانیسیم جدید تونل اول

عابدی با اشاره به اینکه به جای اتلاف انرژی برای جلوگیری از اجرای طرح بن_بروجن باید حق حقابه داران اصفهان را محقق کنیم گفت: باید وزارت نیرو یک مکانسیمی طراحی کند که حقابه زاینده رود از طریق تونل اول به حقداران اعم از کشاورزان و شهروندان برسد، گرچه مسئولان چهارمحال هم می دانند اگر این آب را از سایر بخش ها بگیرند بهتر است.

وی افزود: نمایندگان مجلس مجری جلوگیری از این طرح نیستند، اما آنچه استان در این دو دهه از آن رنج می برد این است که همه مدیران خوب به تهران رفته اند و حالا وضع این طور شده است! چرا در استانداری و فرمانداری اجازه تغییر مرزها داده شد؟ آنها نتوانتسند پیش بینی کنند که این تغییرات برای چیست؟ بسیاری از روستاها و شهرستانهای اصفهان به چهارمحال داده شده است.

حکمرانی سیاست به جای عقلانیت

اسفندیار امینی در ادامه این میزگرد با اشاره به طرح هایی که در کشورهای مختلف در حوزه آبرسانی اجرایی می شود گفت: این طرح ها براساس مطالعات بسیار زیادی انجام می شود، قصه رودخانه خیلی پیچیده نیست براساس میزان داشته آبی باید تصمیم گرفت چه میزان مصرف شود! اما متاسفانه پشت این موضوعات رانت هایی است. حال وزارت نیرو باید یا حقابه کشاورزان را بپردازد و یا هزینه آن را بدهد.

وی افزود: نیاز سرانه یک فرد ۱۵۰ لیتر در روز است! سوال اینجاست کل جمعیت بروجن چقدر است که قرار است ۴۲ میلیون متر مکعب آب وارد این شهر شود؟ یزد هم همینطور است ۹۸ میلیون متر مکعب آب به یزد داده می شود در صورتی که این رقم بسیار بیشتر از نیاز جمعیتی است!

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان تاکید کرد: مشکل این است که به جای عقلانیت سیاست حکم کرده است! دولت با تمامی توانش اغتشاشات را مدیریت می کند اما نمی تواند جلوی چهار تا پمپ را بگیرد؟

امینی با اشاره به تحصن دوباره کشاورزان اصفهان گفت: ۱۴ شهر در شرق اصفهان وجود دارد که بیشترین ظلم به این مردم شده است و نارضایتی های شدید دارند اما برای رفع مشکلات سیاسی دست از تحصن خود برداشتند و از نظام نیز حمایت کردند، تجربه های خوبی از یمن، سوریه و لبنان دیده نشده است و اگر ناامنی ایجاد شود مهار سختی خواهد داشت. امیدواریم با تلاش همه دوستان امنیت و آرامش به کشور بازگردد. خبرنگاران هم از اینکه بنویسند نترسند اما مطمئن باشید که درست می نویسید.

کد خبر 333731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    1 3
    انتقال آب های خوزستان و کارون از زمان آقای رفسنجانی شروع و در زمان خاتمی و روحانی شدت گرفت ، دهه 70 دهه ریاست جمهوری خاتمی است که تونل چشمه لنگان انجام و کوهرنگ سوم آغاز شد تا الان 6 سرشاخه کارون بطور کامل انتقال یافته اند و تونل سوم کوهرنگ ( هفتمین انتقال آب سرشاخه‌های کارون )؛ بهشت آباد هشتمین انتقال آب سرشاخه های کارون و انتقال آب از ونک سولگان که الان کلانتری برای آن نامه ارسال کرده است نهمین انتقال آب سرشاخه های کارون است و 6 تا کامل انتقال یافته اند ( کوهرنگ اول ؛ کوهرنگ دوم؛ چشمه لنگان؛ خدنگستان؛ کمال صالح؛ انتقال آب به سد کوچری و قمرود ) این انتقال آب ها کامل انجام شده و قبل از ورود به شهر اصفهان با احداث کانالهای متعدد برای کشت برنج و صنایع آب بر به اطراف اصفهان و شهرهای استان اصفهان منتقل می شود و زاینده رود در داخل شهر اصفهان آگاهانه و به قصد اخاذی و بهانه ای برای فریب افکار عمومی و توجیه اجرای تونل های دیگر برای انتقال آب ، توسط مافیای آب خشک باقی مانده است و حالا انتقال آب های کوهرنگ سوم و بهشت آباد و ونک در حال اجرا است که برای جلوگیری از نابودی کامل کارون و خوزستان باید جلو آنها گرفته شود و جالب اینکه همه این تونل ها به بهانه تأمین آب شرب انجام شده در حالی که مردم استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری از کمبود آب شرب در رنج اند و کشاورزی و محیط زیست آنها در شرف نابودی است ، گرد و خاک و خشکسالی و خشک شدن تالابها و به خطر افتاد سلامتی مردم بحران های اجتماعی که متأسفانه اخیراً شدت یافته و آشکار شده است حکایت دیگر سیاست های غلط دولت ها است که بر سر این مردم رفته و می رود ، آبی که با لوله از زاینده رود به یزد منتقل شده مسئولین دولتی از گذشته تاکنون با توسل به آمارها و گزارش های دروغ و تاریخ گذشته و تصمیمات عموماً مخفیانه با احداث چندین تونل از سرشاخه های کارون و به بهای نابودی خوزستان برای ارضاء اشتهای سیری ناپذیر استان اصفهان و تأمین آب شرب !!! ایشان جبران کرده اند ، من نمیدانم مردم اصفهان چقدر آب می خورند که تا حال با احداث شش تونل تاکنون آب شرب ایشان تأمین نشده !! مسئولین مرکز نشین به این مملکت به عنوان یک پیکره و مجموعه واحد نگاه کنند نه به عنوان ایالت های ملوک الطوایفی که هر خان یا وزیر یا مسئولی به هر قیمت تنها دغدغه تأمین منافع ایالت خود را د