سیاست انگلیسی در مهار آلودگی هوا

پایتخت انگلیس بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهر در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. تعدد وسایل نقلیه و آلودگی ناشی از آن‌ها، از اصلی‌ترین مشکلاتی است که مدیران شهری لندن با آن دست به گریبان هستند. سالانه هزاران نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند یا دچار بیماری های ریوی می شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وب سایت رسمی لندن اعلام کرد که کیفیت هوا در اغلب مراکز پایتخت انگلیس به ویژه در بخش های مرکزی این شهر بسیار ضعیف است. دلیل اصلی آلودگی هوای لندن به دلیل وسایل نقلیه موتوری، به ویژه سوخت دیزل است. کارشناسان این کشور می‌گویند که ۴۰ درصد از آلودگی هوای لندن ناشی از وسایل نقلیه دیزلی است و ۱۰ درصد از سایر انواع حمل و نقل جاده‌ای ایجاد می‌شود. مردم لندن روزانه شش میلیون سفر درون شهری دارند که دو میلیون سفر کمتر از دو کیلومتر است و ۶۰ درصد از سفرها برای خرید، فعالیت‌های تفریحی یا شخصی صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که این روزها خودروهای تک سرنشین و استفاده‌های غیرضروری از خودرو سلامتی مردم لندن را به مخاطره انداخته است.

به گفته مقامات لندن، ۲۴ درصد از مدارس این شهر در مناطقی واقع شده که از حد قانونی گاز سمی و دی اکسید نیتروژن مملو است. بر اساس نظر سنجی موسسه "یوگو" که از یکهزار و ۱۵ خانواده انگلیسی صورت گرفته، ۶۸درصد خانواده‌های انگلیسی از تنفس کودکانشان در این هوای آلوده نگران هستند. روزنامه "ایوینینگ استاندارد" در گزارشی که در همین رابطه منتشر کرد نوشت: "دانشمندان علوم پزشکی نسبت به آسیب‌هایی که آلودگی هوا به شُش کودکان می‌رساند هشدار داده‌اند، این در حالی است که میزان آلودگی در لندن از حد تعیین شده قوانین اروپایی تجاوز کرده است."

"جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر در نشست مجلس عوام گفت که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۵۰۰ هزار نفر به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا در انگلیس خواهند مرد. براساس برآورد انجمن سلطنتی پزشکان انگلیس هزینه های اقتصادی ناشی از آلودگی هوا برای انگلیس سالانه به ۲۰ میلیارد پوند می‌رسد.  هر چند دولت انگلیس می‌گوید در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میزان آلودگی دی اکسید نیتروژن ۳۸ درصد و میزان ذرات معلق ۱۶ درصد کاهش یافته است، اما کارشناسان محیط زیست انگلیس هشدار داده‌اند، میزان آلودگی هوا در برخی از مناطق شهر لندن طی سال گذشته بالغ بر یک هزار بار از حد مجاز آلودگی هوا فراتر رفته و موجب مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر شده است.  بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط "کمیته محیط‌ زیست مجلس عوام انگلیس"، ترافیک وسایل نقلیه موتوری سبب انتشار ۴۲ درصد مونواکسید کربن، ۴۶ درصد دی‌اکسید نیتروژن و ۲۶ درصد سایر گازهای خطرناک آلوده‌کننده در هوای شهرهای این کشور شده است. 

مرگ ۴ هزار تَن در فاجعه مه دود سال ۱۹۵۲ لندن

این نخستین باری نیست که لندن با معضل آلودگی هوا دست به گریبان می‌شود. بریتانیا در سال ۱۹۵۲ با فاجعه‌ای بزرگ روبرو شد؛ مرگ ناگهانی چهار هزار تَن تنها طی پنج روز در مه‌دود بسیار غلیظ که لندن را در بهت فرو برد. مصرف بیش از اندازه زغال سنگ در سرمای هوا، حادثه‌ای بی‌سابقه در تاریخ آلودگی هوا رقم زد و جهان را در شوک فرو برد. پس از این واقعه دردناک، پارلمان به تصویب قانون هوای پاک تحت فشار قرار گرفت، به گونه‌ای که تا امروز  برای مقابله با این مشکل شیوه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته است. شهرداری لندن در راستای کاهش آلاینده‌های هوا طرح‌های مختلفی اجرا کرده است. طرح‌های شهرداری با تکیه بر همکاری دولت استوار است و در سال گذشته میلادی با شدت بیشتری اجرا شد. "صادق خان" شهردار لندن مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون پوند (برای ۵ سال) اختصاص داده است تا میزان آلاینده‌های هوا را کاهش دهد.

برخی از اقدامات اساسی مدیریت شهری لندن برای کاهش آلودگی هوا به شرح زیر است:

کاهش سفرهای درون شهری؛ شهرداری لندن قصد دارد تا سال ۲۰۴۱، حدود ۸۰ درصد از سفرهای مردم لندن را کم کند. برای رسیدن به این هدف تمرکز به پیاده روی، استفاه از چرخه یا حمل و نقل عمومی است. توسعه خیابان‌ها و مسیرهایی برای پیاده روی، دوچرخه سواری و تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله این راهکارهاست. شهرداری قصد دارد تا ۷۰ درصد از مردم لندن در سال های ۲۰۴۱ به ۴۰۰ متر مسیر ایمن دوچرخه دسترسی داشته باشند.

تعویض خودروهای فرسوده و اعمال قوانین سختگیرانه؛ دولت در وهله اول دستور حذف خودروهای فرسوده را اعلام کرد. رانندگی با یک وسیله نقلیه سالم موجب می شود میزان انتشار آلاینده هوا کمتر شود. در همین راستا نصب ابزاری با نام "Cleaner Vehicle Checker" بر روی وسایل نقلیه که میزان آلاینده (گازهای سمی و اکسید نیتروژن (NOx) ) را اعلام می کند، اقدام جالبی است که به کاهش آلودگی کمک خواهد کرد. "Fleet Checker" دستگاه دیگری که در اپراتورهای ناوگان حمل و نقل برای شناسایی و جایگزینی وسایل نقلیه آلوده‌تر استفاده می‌شود. 

وضع مالیات خودرو برای ورود به مناطق مرکزی لندن؛ بر طبق یک برنامه‌ها که از فوریه ۲۰۰۳ به اجرا درآمد، افرادی که می‌خواهند با خودرو وارد مناطق مرکزی لندن شوند باید مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت کنند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این راهکار تاثیری در کاهش حجم ترافیک و افزایش سرعت متوسط خودروها داشته است. بعلاوه اینکه این قانون گرایش مردم به استفاده از اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی را افزایش داده است. "صادق خان"، شهردار لندن در سخنانی ضمن هشدار در مورد مرگ سالانه هزاران نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا در پایتخت انگلیس، گفت عوارض جدیدی برای خودروهایی که آلایندگی بیشتری دارند،نیز در این شهر به اجرا گذاشته خواهد شد. این عوارض جدید از ۲۳ اکتبر سال گذشته میلادی برای خودروهایی که سطح آلایندگی بالایی دارند و وارد مناطق مرکزی پایتخت انگلیس می‌شوند، به اجرا گذاشته شد.

استفاده از سیستم  «T-Charge» با تمرکز بر وسایل قدیمی‌تر و آلوه؛ T-Charge، که در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شد، عمدتا مربوط به وسایل نقلیه دیزلی و بنزینی است که قبل از سال ۲۰۰۶ ثبت شده‌اند و "استاندارد یورو ۴" نداشته باشند. با استفاده از این وسیله نقلیه، به صورت آنلاین و رایگان بررسی می شود که آیا وسیله نقلیه شما تحت تأثیر T-Charge (یا Eurchas Surcharge) قرار می گیرد یا خیر. با کمک T-Charge در صورتی که وسیله نقلیه شما تحت تاثیر قرار گیرد، ۲۱.۵۰ پوند هزینه خواهد داشت.

استفاده از اولین استانداردهای سوخت در دنیا؛ شناسایی گازهای گلخانه ای بلافاصله مورد توجه قرار گرفت، زیرا این گازهای آلوده به سلامت شهر آسیب می‌رساند. این گازها از سوخت در دماهای بالا، توسط اتومبیل‌های دیزلی و بنزین، تشکیل می‌شود و به هوا می‌رسد. شواهد نشان می‌دهد که تنفس میزان بالای این گازهای گلخانه‌ای مسیر عبور هوا را در ریه‌های ما می‌سوزاند و در طولانی مدت بر ریه‌ها اثر مخرب دارد. انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای به تغییرات آب و هوایی نیز منجر می‌شود، از جمله افزایش سطح دریا، سیل و خشکسالی.

حذف سوخت فسیلی؛ هدف فعلی اتحادیه اروپا جلوگیری از انشار CO۲ است که اینکار را با استفاده از از اتومبیل‌های جدید در پیش گرفته است. برای از بین بردن آلودگی وسایل نقلیه دیزلی راهکار مورد توجه مقامات لندن کم کردن سوخت دیزلی است. حذف تاکسیهای دیزل راهی که دولت لندن برای کاهش آلودگی هوا برگزید و برای اجرای اینکار استفاده از تاکسی‌های جدید الکتریکی در دستور کار قرار گرفت. شهرداری لندن در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ میزان استفاده از سوخت فسیلی را به صفر برساند. برای اینکار با استفاده از وسیله نقلیه الکتریکی، علاوه بر کاهش هزینه سهم به سزایی در کاهش آلودگی هوا ایجاد می شود.

جایگزین کردن تاکسی های هیبریدی به ناوگان تاکسی رانی؛ ابتدای سال ۲۰۱۷، شرکت خودروسازی و تولیدکننده تاکسی‌های لندن از یک نسخه تمام برقی و الکتریکی تاکسی و پس از آن یک نمونه هیبریدی رونمایی کرد. نسخه تمام برقی و الکتریکی تاکسی‌های شهر لندن تحت عنوان "TX۵ eCity" رونمایی شده است و قرار است این خودرو وارد ناوگان تاکسی رانی شهر لندن شود. لندن در راستای برقی کردن ناوگان حمل و نقل خود اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی باید تمامی تاکسی‌های این شهر از خودروهای پاک بوده و آلایندگی نداشته باشند. خودروهای پاک جدید قابلیت حمل شش سرنشین را دارد و می‌تواند مسافتی تا ۱۳۰ کیلومتر را طی کند. سیستم تهویه، سوکت شارژ گوشی‌های همراه، اتصال شبکه اینترنت بی سیم وای فای و پرداخت الکترونیکی از دیگر قابلیت‌های ویژه این نمونه خودروها است. در واقع سیستم تهویه هوای این تاکسی به نوعی فیلتر هوا مجهز است که می‌تواند گازهای مضر موجود در هوا را در داخل کابین تاکسی از بین ببرد و هوا را برای بهبود تنفس سرنشینان و مسافران، تصفیه کند. دولت همچنین با هدف افزایش سهم خودروهای برقی در حمل و نقل شهری، از سیاست‌های تشویقی برای خرید و استفاده از خودروهای برقی نیز استفاده کرده است. پرداخت مبلغی از قیمت خودرو و معافیت از برخی مالیات‌ها را می‌توان نمونه‌هایی از این سیاست‌های تشویقی دانست.

ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی؛ در راستای حفظ سلامت شهروندان، ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی قدم بسیار بلند و بزرگی است که شهرداری لندن برای جلوگیری از آلودگی هوا و سلامت شهروندان خود برداشته است و درصدد اجرای سریعتر و همگانی کردن آن است. تعویض وسایل نقلیه آلاینده مانند اتوبوس‌هایی با گنجایش بیشتر و آلایندگی کمتر از جمله برنامه‌های اجرا شده در لندن است. قرار دادن اتوبوس‌های سبز و دوستدار محیط زیست در محدوده مراکز آلوده شهر مورد استفاده قرار گیرند. از سال جدید میلادی، تمام اتوبوس‌های دوگانه جدید، هیبریدی، الکتریکی و هیدروژن به ناوگان اتوبوسرانی لندن اضافه خواهد شد. در مرکز لندن، تمام اتوبوس‌های دوگانه تا سال ۲۰۱۹ ترکیبی خواهد بود و تمام اتوبوس‌های تک بلوک تا سال ۲۰۲۰ میزان انتشار سوخت فسیلی را کاهش خواهند داد. مقرر است تا آخر سال ۲۰۳۷ میزان انتشار سوخت اتوبوس‌ها به صفر برسد و برای این منظور بیش از ۳۰۰ میلیون پوند هزینه برای تعویض ناوگان اتوبوسرانی لندن اختصاص داده شده است.

استفاده از ماشین‌های فشرده‌کننده گرد و خاک روی سطح جاده‌ها؛ یکی دیگر از گام‌های برداشته شده در این شهر برای کاهش آلودگی اقدامی جالب است. به کمک این روش، دستگاه‌های خاصی با حرکت روی سطح خیابان‌های شهر، گرد و خاک موجود روی جاده را برداشته و به این شکل از ورود آن به هوا جلوگیری می‌کنند.

بهبود شیوه ساخت و ساز ساختمان در شهر؛ تخریب بناهای فرسوده یکی از منابع ایجاد آلودگی در هواست. شهرداری لندن برای مقابله با این مشکل تدابیری را در زمینه محدوده زمانی برای اجرای این عملیات و نیز شرایط آن وضع کرده است.

جایگزینی سوخت قهوه در برخی از اتوبوس های لندن؛  چندی پیش رسانه‌های محلی انگلیس اعلام کردند که به منظور کاهش آلاینده‌های ناشی از وسایل حمل و نقل عمومی قرار است از یک نوع بیوسوخت تهیه شده از قهوه در برخی از اتوبوس‌های لندن استفاده شود. "بیو – بین" محصول کمپانی بازیافت پسماند قهوه و یک شرکت استارتاپ انرژی سبز در لندن است. این کمپانی، پسماندهای قهوه مصرف شده در کافی شاپ‌های لندن را جمع‌آوری کرده و پس از فرآوری، روغن قهوه به دست آمده را با طیفی از روغن‌های حیوانی و گیاهی ترکیب می‌کند. ترکیب‌ نهایی که حاوی ۸۰ درصد دیزل و ۲۰ درصد بیوسوخت است می‌تواند حجم تولید کربن حاصل از سفرهای درون شهری یک دستگاه اتوبوس را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

اجرای طرح ULEZ؛ دفتر شهردار لندن از اجرای طرح‌ جدیدی با نام یوال‌ای‌زد (طرح بسیار کم انتشار ULEZ) خبر داد که قرار است از سال ۲۰۲۰ اعمال شود.

تجربه لندن نشان می‌دهد با بررسی دقیق منابع ایجاد آلودگی و اتخاذ تصمیات کاربردی می‌توان گام‌های بلندی برای  کاهش آلودگی هوا برداشت. لندن هم‌اکنون برنامه‌های بلند مدت و جامعی برای حفظ وضع موجود و حرکت به سمت آلودگی کمتر در دستور کار دارد. 

ترجمه از: آیدا علی اکبری

منبع: وب سایت رسمی لندن

کد خبر 333685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.