بدبینی در زنان و مردان به یک اندازه شایع است

همسر بدبین با نگاه بی‌اعتماد خود شریک زندگی‌ خود را تحت فشار قرار داده و او را در معرض بحران محبت قرار می‌دهد. زن یا مردی که خود را با همسر بی‌اعتماد مواجه می‌بیند از شریک زندگی خود محبت دریافت نمی‌کند و طرف مقابل را به سمت اختلال عاطفی سوق می‌دهد.

بیژن براتی، مشاور و خانواده درمانگر در خصوص سوءظن همسران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سوءظن و بدبینی همسران از مشکلات مهمی است که در مراجعات مشاوره خانواده بسیار با آن روبرو هستیم، زوج‌هایی که یکی از آنها نسبت به همسرش مشکوک است و احساس می‌کند که همسرش به او خیانت می‌کند.

براتی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه با آمدن فضای مجازی هم در سال‌های اخیر این موضوع را در مراجعان بیشتر از قبل داریم، گفت: زیربنای یک عشق و ازدواج خوب این است که این عشق ۳ ضلع داشته باشد و بر اساس نظریه اشترامبرگ مثلث عشق ۳ ضلع دارد که این اضلاع شامل تعهد، صمیمیت و مهر و علاقه است.

به گفته این مشاور خانواده در بحث مثلث عشق، دو ضلع تعهد و صمیمیت نقش ویژه‌ای در این سوءظن دارد و این دو مورد بسیار مهم است در سوءظن‌های زوجین فرد احساس می‌کند همسرش به زندگی مشترک تعهد ندارد و احساس می‌کند او رفتارهایی دارد که ناشی از روابط فرازناشویی است و اگر این سوءظن درمان نشود مثل خوره‌ای به جان فرد می‌افتد و تمام روابط و ذهن و نگاه فرد مشکوک را دربر می‌گیرد و باعث به هم خوردن رابطه این دو زوج می‌شود.

شخصیت‌ پارانوییدی مهمترین عامل سوءظن است

این زوج درمانگر در خصوص دلایل ایجاد سوء‌ظن گفت: اولین دلیل اصلی این شک و تردید شخصیت‌های پارانویید است. اگر یکی از زوجین دچار اختلال شخصیت پارانویید باشد برای دارو درمانی ارجاع داده می‌شود و در کنار آن مشاوره هم انجام می‌شود اما متاسفانه مشکل آنجا حادتر است که زوج مورد نظر که دچار بدبینی است قبول ندارد که دچار این مشکل روانی و اختلال شخصیت است که این مسئله کار درمان را سخت می‌کند. وقتی از فرد درباره دلایل این سوءظن سوال می‌کنیم در جواب مواردی همچون غیرت داشتن، حفظ کردن همسر یا تعهد داشتن را مطرح می‌کنند و به خصوص مردان به خاطر نشان دادن غیرت متاسفانه به سوءظن و بدبینی کشیده می‌شوند و مدام به سمت چک کردن تمام رفتارهای همسر پیش می‌روند و در نهایت زندگی را به جهنم تبدیل می‌کنند.

براتی در خصوص شیوع سوءظن در مردان و زنان گفت: این موضوع در زنان و مردان وجود دارد و نمی‌توان گفت در کدام جنس بیشتر است اما نوع آن در زنان به یک شکل و در مردان به شکل دیگری مشهود است.

این درمانگر خانواده هفت دلیل در خصوص ایجاد سوء‌ظن عنوان کرد و گفت: ایجاد بدبینی قضاوت عجولانه از جمله دلایل است چرا که ما ایرانی‌ها عادت به زود قضاوت  کردن داریم، در برخی موارد همسران یک دیر آمدن یا جواب ندادن تلفن را با هزاران دلیل به هم وصل و سریعا قضاوت عجولانه می‌کنند و از آن یک مشکل بزرگ می‌سازند.

وی اضافه کرد: عدم شناخت دنیای زنان و مردان  نیز از دیگر دلایل ایجاد سوء‌ظن است، گاهی زنان، دنیای مردان و ویژگی‌های روانی و رفتاری آنان را نمی‌شناسند و گاهی هم مردان این ویژگی‌ها را در زنان نمی‌شناسند که این عدم شناخت باعث سوءظن آنها نسبت به همسرشان می‌شود.

براتی با اشاره به تفاوت‌های زنان و مردان گفت: برای مثال زن‌ها جزئی نگرند و به خاطر همین سوالات جزئی می‌پرسند اما گاهی طرف مقابل فکر می‌کند همسرش در حال تجسس است و به او سوءظن دارد اما وقتی مردی این موضوع را بداند که زن‌ها جزئی نگرند هیچ وقت این فکر به ذهنش خطور نمی‌کند. از طرف دیگر در مورد مردان می‌گوییم مردان تنوع طلب هستند و از راه چشم عاشق می‌شوند، حال اگر خانمی نتواند نیازهای همسرش را برطرف کند دچار سوءظن یا بدبینی می‌شود. پس اگر زوج‌ها شناخت کافی به طرف مقابل نداشته باشند دچار بدبینی می‌شوند.

تعمیم مشکل به تمام زنان و مردان بدبینی را حادتر می‌کند

این درمانگر خانواده در خصوص تعمیم موضوع خیانت به تمام زنان و مردان گفت: از دیگر دلایل این امر مقایسه رفتارهای طرف مقابل با مردان یا زنان مشکل‌دار است که به خصوص در مردان این مورد را می‌بینیم که در جواب علت سوءظن به همسرش می‌گوید: «مگر شرایط را نمی‌بینید؟ مگر وضعیت جامعه را نمی‌بینید؟» متاسفانه این افراد کلی‌گویی‌هایی در مورد جامعه دارند و این را با رابطه خود و همسرشان تطبیق می‌دهند و نگران این هستند که همسر آنها هم در این روابط درگیر باشد.

وی عدم شناخت کامل نسبت به همسر را از دیگر دلایل بدبینی همسران نسبت به یکدیگر عنوان کرد و گفت: بسیاری از همسران طرف مقابل خود را نمی‌شناسند و ویژگی‌های شخصیتی او را حتی پس از سال‌ها درنمی‌یابند و و تعهد و علاقه او را نمی‌شناسند و این عدم شناخت باعث بی‌اعتمادی و تردید در مورد همسر است و متاسفانه مواردی بوده که زوجین پس از مدتی به موضوع واقف شدند و نادم و پشیمان بوده‌اند.

براتی اختلالات شخصیتی افراد را مهمترین عامل سوءظن دانست و گفت: موارد بسیاری از سوءظن به قتل منجر شده است، متاسفانه شخصیت‌های پارانویید اینقدر عوامل و علت‌ها را واقعی می‌بینند که درپی آن دست به اقدامات خطرناکی هم می‌زنند.

وسواس فکری در زنان بیشترین عامل سوءظن

این مشاور خانواده موضوع وسواس فکری در زنان را عاملی پررنگتر برای این مسئله دانست و تصریح کرد: وسواس فکری در زنان بسیار دیده می‌شود. زنان درپی این وسواس مدام به موقعیت همسر خود فکر می‌کنند و درباره آن تجسس دارند که این امر باعث مشاجرات بسیاری در زندگی شده است.

آخرین عامل این سوءظن از نگاه این درمانگر، دخالت دیگران است که افراد آشنا یا غریبه گزارشاتی در مورد یکی از همسران به دروغ یا واقعیت بیان می‌کند که این خود نقطه شروع سوءظن است.

طلاق عاطفی، طلاق واقعی را درپی دارد

این کارشناس مشاوره خانواده در مورد آثار سوءظن هم گفت: چندین مورد می‌تواند جزء آثار سوءظن باشد که رابطه یک زوج را به سمت طلاق عاطفی و پس از آن به سمت طلاق واقعی می‌برد. یکی از این آثار، دادن نسبت‌های ناروا و تهمت به همسران است. از دیگر اثرات سوءظن جایگزینی نفرت به جای محبت است و قطعا این امر بر روابط عاطفی تاثیر دارد اثر بعدی تجسس این است که برخی همسران بعد از آگاه شدن به تحت نظر بودن از طریق همسر بسیار ناراحت و عصبی می‌شوند که هیچ چیز آنها را به آرامش نمی‌رساند.

براتی با هشدار به زوجین گفت: به همسران توصیه می‌کنم که هیچ وقت برای آزمودن همسر خود از روش‌های غیراخلاقی استفاده نکنند. بارها در بین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره دیده‌ شده که در فضای مجازی برای آزمودن همسر خود با شماره‌ای ناشناس به همسر خود پیام داده‌اند و درصدد آزمودن او برآمده‌اند. توصیه می‌شود به شدت از این روش‌ها دوری شود چرا که همسران اعتماد خود را پس از این روش از دست خواهند داد.

این مشاور بی‌نشاطی و نداشتن آرامش روح و روان را از دیگر آثار وجود سوءظن دانست و گفت: فکر کردن مدام به این موضوع آرامش و انرژی فرد را از بین می‌برد همچنین پنهان‌کاری در رفتارها و ارتباطات همسران از دیگر آثار وجود سوءظن است چرا که افراد زیادی در بین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شناسایی شده که صرفا به خاطر سوءظن همسرش، اقدام به خیانت کرده و این بزرگتری اثر منفی سوءظن است.

براتی گفت: عدم مراجعه به موقع به مشاور و درمان به موقع سوء‌ظن باعث می‌شود که این مشکل روز به روز  عمیق‌تر شده و تاثیرات مخربی بر  روابط عاطفی افراد اداشته باشد.

کد خبر 333650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.