۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
مطالبۀ قانونی

مسئول برگزاری پاتوق فیلم کوتاه اصفهان گفت: نزدیک به یک سال است که برنامۀ پاتوق بدون یک ریال بودجه، هر هفته برگزار می‌شود و تنها خواستۀ آن در اختیار داشتن یک سالن استاندارد برای پخش فیلم کوتاه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی‌ و هفتمین پاتوق فیلم کوتاه اصفهان روز گذشته -دوشنبه- یازدهم دی ماه در نگارستان امام خمینی(ره) برگزار شد و این سی و هفتمین باری بود که برگزار کنندگان پاتوق، یک مطالبۀ بحق را کاملا قانونی، آهسته و در آرامش خطاب به همۀ آن‌ها که وظیفه دارند در این راستا قدمی بردارند تکرار کردند: "به سالن استانداردی برای پخش فیلم کوتاه به‌شدت نیازمندیم."

در این نشست، پس از اکران دو فیلم کوتاه "هیر" ساختۀ هانی سینگ و "تشریفات خصوصی" به کارگردانی سجاد ایمانی، در حضور جمع پرشور مخاطبان از فیلم کوتاه "عافیت" ساختۀ حمیدرضا وفاخواه، دانش آموختۀ انجمن سینمای جوان اصفهان رونمایی شد. این فیلم روایتگر داستان پسری بود که برای فرار از خدمت سربازی و گرفتن معافی، پدر خود را وادار به ایفای نقش در کمیسیون پزشکی می‌کرد.

کارگردان این فیلم در مورد ایدۀ شکل‌گیری "عافیت" گفت: ایدۀ این فیلم زمانی به ذهن من رسید که در پاتوق فیلم کوتاه که پیش از این در سالن سینما تک انجمن سینمای جوان برگزار می‌شد، مشغول تماشای فیلمی بودم. داستان فیلم روایتگر زندگی شخصی بود که روی ویلچر نشسته بود، نقش یک فلج را بازی می‌کرد و هنگامی که قصد بلند شدن از روی ویلچر را داشت دیگر نتوانست بلند شود.

حمیدرضا وفاخواه ادامه داد: این تصویر باعث شد که من مسئلۀ در نقش فرو رفتن و تلقین را با ماجرای سربازی و تلاش‌های مختلفی که افراد برای گرفتن معافی انجام می‌دهند تلفیق کنم و پدر این سرباز را در نقشی فرو ببرم که دیگر نمی تواند از آن خارج شود. نیمی از پیش تولید فیلم در ماه رمضان انجام شد و در آن شرایط، بازیگران فیلم تمرین های سختی را انجام دادند تا بتوانند به خوبی نقش آفرینی کنند.

وی که خود تجربۀ عکاسی و فیلمبرداری دارد، در خصوص فیلمبرداری فیلم "عافیت" گفت: علی حسین‌زاده، فیلمبردار این فیلم اگر چه در تمرین ها حضور نداشت اما فیلمنامه را خوانده بود و با پیش زمینۀ ذهنی برای ضبط حاضر شد و به شکلی هدفمند، با نوردهی زیاد، فضایی overexposed در فیلم به‌وجود آورد.

هامون شیرازی نیز که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت، گفت: فیلم "عافیت" مثل همۀ فیلم های خوب حسن ها و نقصان هایی دارد، اما به طور کلی می توان گفت که کار همۀ بازیگران نسبتا خوب بوده و از این جهت که در فیلم کوتاه کمتر شاهد چنین بازی هایی هستیم باید از کارگردان تشکر کرد.

وی افزود: در صحنۀ اصلی، دوگانگی این مرد نشان داده می‌شود و تماشاگر می‌پندارد که بعد از این نقش بازی کردن پسر به معافی می‌رسد و پدر به حالت عادی برمی‌گردد، اما این اتفاق نمی‌افتد و آن‌ها به نوعی تاوان می‌دهند.

این منتقد ادامه داد: نکته ای در بحث تدوین وجود دارد و آن این است که به عقیدۀ من اگر دو پلان از فیلم حذف شود یکدستی آن بیشتر به چشم می‌آید، به جز این، فضای فیلم درست است و همه چیز در آن اندازه دارد. البته باید توجه داشت انتقاداتی که در بحث فنی برای این فیلم و دیگر فیلم‌ها مطرح می‌شود، در بیشتر موارد به مسئلۀ استاندارد نبودن سالنی که در آن اکران می‌شوند برمی‌گردد.

شیرازی با اشاره به استقبال مخاطبان از اکران فیلم "عافیت" در پاتوق فیلم کوتاه گفت: خوشحالم که عوامل این فیلم، همین‌طور دست اندرکاران پاتوق فیلم کوتاه از روی علاقه و بی هیچ چشمداشتی در این زمینه فعالیت می کنند و از همۀ آن‌هایی که به جای رفتن به سینما و دیدن فیلم‌های زیر حد مبتذل روی پرده، در نگارستان امام خمینی برای دیدن فیلم کوتاه همشهری‌شان می آیند تشکر می‌کنم و امیدوارم اگر کسی حرفمان را می‌شنود، فکری به حال پخش فیلم کوتاه در اصفهان بکند.

مسئول برگزاری پاتوق فیلم کوتاه اصفهان نیز ضمن تحسین تلاش کارگردان فیلم "عافیت" در رابطه با مشکل عدم وجود سالن استاندارد برای پخش فیلم کوتاه در اصفهان اظهار کرد: فیلمبرداری ما همچنان به خاطر نداشتن یک سالن استاندارد نمایش ضربه می‌خورد و ما هر بار این مسئله را تکرار می‌کنیم و منتظر اتفاق بهتری هستیم.

بهنام تاجمیر ریاحی ادامه داد: نزدیک به یک سال است که برنامۀ پاتوق هر هفته برگزار می شود و در این یک سال حتی یک ریال بودجه نداشته و دست اندرکاران آن از جان و دل برای برقراری این برنامه تلاش کرده‌اند. در شهری که نهادهای سینمایی هیچ حمایتی از سینمای کوتاه نکرده‌اند، نهادی که هیچ ارتباطی با سینما ندارد سالن نگارستان را در اختیار ما گذاشته که این حمایت جای تشکر دارد.

وی افزود: همچنان پیگیر مطالبۀ یک سالن استاندارد هستیم و امیدواریم که بتوانیم با داشتن آن، زحماتی را که فیلمسازان و گروه آن‌ها متقبل می شوند به همان شکلی که هست نشان بدهیم. چرا که از نظر فنی فیلمسازان ما چیزی از فیلمسازان تهران کم ندارند و فقط مسئله بر سر جایی برای دیده شدن است.

کد خبر 333640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.