نقش کلیدی دفاتر اسناد رسمی در تحقق نظم و عدالت

شهردار اصفهان گفت: نقش دفاتر رسمی در راستای احقاق حقوق مردم و استقرار نظم و تحقق عدالت بسیار مهمتر و حساس‌تر از دستگاه‌های دولتی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در همایش روز دفاتر اسناد رسمی در اصفهان با اشاره به نقش کلیدی اسناد رسمی در تثبیت حقوق همه کسانی که تعهد، میثاق و معامله‌ای دارند، اظهارکرد: تثبیت حقوق، نقش و آثار مهمی در ارتباط با استقرار نظم، برقراری عدالت و تنظیم روابط اجتماعی در جامعه دارد.

وی با بیان اینکه اگر توافقات و معاملات در دفاتر رسمی ثبت و مکتوب نشود، منجر به نزاع و مشاجره خواهد شد، افزود: اگر خواهان استقرار نظم در جامعه هستیم، توافقات مردم باید در دفاتر رسمی ثبت شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه دفاتر اسناد رسمی نهادهای مدنی غیر وابسته به دولت است، ادامه داد: دفاتر رسمی با استقلال مالی نقش حاکمیتی ایفا می‌کند، در واقع این دفاتر به نوعی موسسات عمومی غیردولتی محسوب می شود که حکومتی نیست اما به جای حکومت تصمیم می‌گیرد، دفاتر رسمی به دستگاه قضایی وابسته نیست اما زیر نظر دستگاه قضایی فعالیت می‌کند.

نوروزی با بیان این مطلب که نظارت بر دفاتر اسناد رسمی غیرقیمومتی است تا به صورت قانونی عمل کنند، تصریح کرد: نتیجه این مهم برقراری نظم، عدالت و ایجاد امنیت اقتصادی در بین مردم است.

وی اضافه کرد: دفاتر رسمی نهادهای مدنی هستند که نقش حاکمیتی دارند به طوری که حقوق بین طرفین به رسمیت شناخته می‌شود و این سند رسمی به عنوان مسند در محاکم دادگاه‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان اظهارکرد: اگر عقد به ثبت نرسیده و در خصوص آن اختلافی صورت بگیرد، اثبات حقانیت ذیحق در دادگاه کار بسیار مشکلی است، بنابراین با توجه به قدرت حکومتی که به یک موسسه عمومی غیردولتی یعنی دفاتر اسناد رسمی داده شده، دارای آنچنان حقی است که سند ثبت شده در محضر به عنوان ادله ای بدون نقص پذیرفته می‌شود و مورد استناد دادگاه قرار می‌گیرد.

نوروزی با بیان اینکه دفاتر رسمی نقش بسیار مهمی در تثبیت حقوق مردم و نظم در جامعه اقتصادی دارد، تصریح کرد: به همین دلیل برگزاری چنین جلساتی و گفت و گو در مورد این نقش مهم وظیفه‌ای است که باید همه ساله برگزار شود تا ارزش و شان کارگزاران دفاتر رسمی بیش از پیش حفظ شود.

وی معتقد است: نقش هر یک کارگزاران دفاتر رسمی در راستای احقاق حقوق مردم و استقرار نظم و تحقق عدالت بسیار مهمتر از دستگاه‌های دولتی و بسیار حساس‌تر است، بنابراین متقاضیان دفاتر رسمی باید مراحل مورد نیاز را سپری کنند تا به تخصص لازم برسند.

 شهردار اصفهان گفت: اگر به دادگاه‌ها مراجعه کنید، بسیاری از پرونده‌ها به دلیل طی نشدن روال ثبت سند یا توافقات به ثبت نرسیده است، بنابراین اگر دفاتر رسمی بتوانند وظیفه خود را انجام دهند، دادگاههای خلوت‌تری خواهیم داشت.

نوروزی افزود: طبق ماده ۲۲ دولت کسی را می شناسد که سند به نام اوست و در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد و این نقش بسیار مهم دفاتر رسمی در تحقق عدالت و حل و فصل دعاوی را نشان می‌دهد، بنابراین امید است کارگزاران دفاتر رسمی در راستای انجام این وظیفه از تخصص بیشتری برخوردار شوند تا در نتیجه کار، مشکلات مردم بهتر حل شود.

کد خبر 333621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.