چاره ای جز استفاده از انرژی پاک نداریم

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: مدیریت شهری در کلانشهرها چاره‌ای جز حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر ندارد، اما این ضرورت آنگونه که باید درون جوامع نهادینه نشده است.

مهلا هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: قرن‌هاست که بشر با سوزاندن هر چه از زمین استخراج کرده انرژی تولید می‌کند و با آن چرخ صنعت را می‌چرخاند و با وجود پیشرفت‌های عظیم تکنولوژی هنوز برای حمل و نقل، سوخت فسیلی حرف اول را می‌زند، این چالش در محیط شهر که محل اصلی تجمع، کار، تردد و سکونت جمعیت زیادی از شهروندان است، شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه همه دنیا می‌دانند گذشته از اثرات مخرب زیست محیطی تا چند سال آینده منابع این سوخت‌ها پایان خواهد یافت، اما هنوز علیرغم پیشرفت‌های گاه و بی‌گاه بشر در استفاده از انرژی‌های پاک، از سوخت‌های فسیلی استقبال بیشتری می‌شود، از این رو مدیریت شهری در کلانشهرها چاره‌ای جز حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر ندارد.

رییس کتابخانه تخصصی معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ضرورت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر آنطور که باید درون جوامع نهادینه نشده و در عرصه حمل و نقل شهری و سیستم‌های عمومی کلانشهرهای در حال توسعه، سرعت تولید و بهره‌برداری از خودروهای برقی به طرز عجیبی کند است، گفت: به طور قطع آموزش و فرهنگ‌سازی، الگو سازی، تغییر روش‌ها و بینش‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و پیش بینی بودجه‌های لازم در این خصوص می‌تواند راهگشای چالش پیش رو باشد.

وی تصریح کرد: در اصفهان نیز با توجه به حجم بالای گردشگران داخلی و خارجی، ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با وجود بحران‌های زیست محیطی و اتمام منابع سوخت اجتناب ناپذیر است و تحقق این مهم، پیش ساخت و دستمایه رسیدن به شهر پایدار خواهد بود.

هاشمی با اشاره به اینکه آژانس‌های بین‌المللی محیط زیست ۹ معیار را برای پایداری شهری ارایه کرده اند، ادامه داد: محیط زیست سالم و مطلوب، دسترسی به فضای سبز، کارآیی در استفاده از منابع، نسبت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به انرژی‌های تجدیدناپذیر، حیات بخشی، نسبت سازمان‌های مردم نهاد NGO به نسبت کل جمعیت، عدالت اجتماعی، رضایت از کیفیت زندگی و رفاه و اقتصاد سبز از جمله این معیارها اعلام شده‌اند.

وی تاکید کرد: اصفهان، با شهرت، پتانسیل و زمینه شگفت‌انگیزی که در عرصه‌های مدیریت شهری در کنار صنعت گردشگری دارد، ناگزیر باید به سوی شهر پایدار حرکت کند و با آموزش و فرهنگ‌سازی، الگوسازی، تغییر روش‌ها و بینش‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و پیش بینی بودجه‌های لازم می‌توان زمینه‌های آن را با هدف بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر دنبال کرد تا در کنار رفاه شهروندان، سلامت جسمانی و روانی آنها را نیز مدنظر قرار داد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری کاربرد انرژی‌های پاک در مدیریت شهری را در بازیافت پسماندها، حمل و نقل، نظافت شهری و رونق گردشگری دانست و گفت: استفاده از انرژی‌های پاک در نهایت به ارتقاء سطح رضایتمندی و کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند که این، خود از اهداف متعالی مدیریت شهری است؛ بدین منظور، اجرای طرح سه شنبه‌های بدون خودرو، مسیرهای پیاده، قطارشهری و ... گام‌های محکم و مناسب شهرداری اصفهان در این راستاست.

وی اظهارکرد: اقلیم اصفهان، زمینه های بهتر دیگری نیز پیشکش کرده که از آن جمله می‌توان به نور کافی و زاویه تابش خورشید در ماه های زیادی از سال و باد مناسب اشاره کرد که با اندکی خلاقیت و نوگرایی می‌توان آنها را به کاربرد نزدیک کرد.

کد خبر 333563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.