کشاورزان شرق با ۱۰۰ تراکتور به کنار جاده آمده‌اند!

عضو نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه از شب گذشته تاکنون کشاورزان شرق اصفهان به نشانه اعتراض نزدیک به ۱۰۰ تراکتور را به کنار جاده آورده‌اند، گفت: این تجمعات در اعتراض به خشکی زاینده‌رود و تحویل ندادن حقآبه کشاورزان شرق اصفهان صورت گرفته است.

عرب‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص تجمع کشاورزان منطقه زیار اصفهان اظهار کرد: این تجمعات در اعتراض به خشکی زاینده‌رود و تحویل ندادن حقآبه کشاورزان شرق اصفهان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان شرق اصفهان براساس طومار و همچنین مصوبات رسمی دارای حقآبه مشخصی هستند، گفت: مسئولان عنوان کرده‌اند که آبی برای تحویل حقآبه کشاورزان وجود ندارد با این وجود ما دنبال سهم آب خود هستیم.

عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به اعتراضات و تجمعات سال گذشته کشاورزان شرق که همانند امسال با چادر زدن در کنار جاده تراکتورهای خود را پارک کرده بودند، تصریح کرد: کشاورزان اعتراض‌های خود بارها اعلام کردند که دولت برای تامین حقآبه آنها باید از میزان سهم انتقالی آب به یزد و سایر بخش‌ها کم کنند تا حقآبه کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه تامین شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان دو کشت سهم آب دارند، افزود: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دو کشت کشاورزان حقآبه دار به یک کشت در پاییز کاهش یافت که متاسفانه مسئولان امسال اعلام کردند که آبی برای کشت پاییزه کشاورزان شرق وجود ندارد.

عرب‌زاده اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون کشاورزان نزدیک به ۱۰۰ تراکتور را به نشانه اعتراض به کنار جاده آورده‌اند و همچنین قرار شده کشاورزان معترض به طور جداگانه تراکتورهای خود را در کنار روستا و دهات پارک کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر این گونه اعتراض‌ها نتیجه بخش باشد با تحویل حقآبه خود کشاورزی خواهیم کرد، افزود: در غیر این صورت بزرگان هر روستا به طور جداگانه در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد.

عضو خانه کشاورز اصفهان در خصوص پیگیری مسئولان اصفهان نسبت به تجمعات شب گذشته تاکنون کشاورزان شرق اصفهان، گفت: شب گذشته از سوی فرمانداری و بخشداری اصفهان با کشاورزان معترض صحبت شد و آنها خواهان جمع کردن چادر و تراکتورها از کنار جاده و بازگشت کشاورزان به خانه های خود شدند اما هیچ وعده‌ای برای تحویل حقآبه کشاورزان ندادند.

وی در پاسخ به این سوال که «امسال میزان بارش ها در اصفهان و به خصوص سرچشمه‌های کوهرنگ نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و شرایط برای تحویل حقآبه کشاورزان اندکی سخت است؟ » گفت: بعد از بسته شدن آب زاینده‌رود از ۱۵ خرداد ماه، ذخیره سد زاینده رود حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب بود که امکان ذخیره‌سازی آب برای کشت پاییزه و تحویل حقآبه کشاورزان وجود داشت اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی ذخیره سد زاینده رود هر روز کمتر شد.

عرب‌زاده تاکید کرد: مسئولان آب استان و کشور در این شرایط می‌توانستند با کم کردن سهم آب انتقالی به یزد، حقآبه کشاورزان شرق را برای کشت پاییزه تامین کنند.

به گزارش ایمنا؛ امروز یکشنبه- ۱۰ دی ماه - در برخی از گروه‌ها و کانال های تلگرامی خبر مبنی بر اعتراض تجمع کشاورزان شرق اصفهان و بردن تراکتورهای آنها به کنار جاده به نشانه اعتراض منتشر شد که «اگر به مشکلات آنها رسیدگی نشود قیامی بدتر از این چند روز را شاهد خواهیم بود.

همچنین در این پیام آمده است کشاورزان طی چند سال گذشته علاوه بر نداشتن آب برای کشاورزی و کمکی از دولت دریافت نکرده اند و از طرف دیگر بانک ها چنان فشاری بر روی کشاورزان گذاشتند که بسیاری از آنها اثاث منزل خود را فروخته و یا مجبور به فروش اعضای بدن خود هستند».

کد خبر 333528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.