مدیریت صحیحی برای بحران نداریم

عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به حوادث طبیعی اخیر کشور گفت: با نگاهی به تمامی این حوادث متوجه می شویم که مدیریت و برنامه جامع و مشخصی در برابر بحران نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) شورای شهر اصفهان اظهارکرد: رخدادها و حوادث طبیعی همواره از زمان پیدایش زمین و بر اساس آنچه در تاریخ به چشم می خورد وجود داشته و نحوه برخورد با آنها بیانگر چشم انداز و نگاه جامعه به زندگی است.

وی افزود: بدون شک خسارت های مالی، جانی و تبعات اجتماعی حواث طبیعی ما را بر آن می دارد که درباره این رخدادهای طبیعی هوشیارتر و هوشمندانه‌تر رفتار کنیم.

این عضو شورا ادامه داد: آنچه در زلزله‌های کوچک و بزرگ نقاط مختلف کشور در این ایام به وقوع پیوست نشان داد که امروز، با توجه به نقش شبکه های اجتماعی و رسانه‌ها و البته در گام اول نگاه مردم به عنوان نخستین بسترهای انتقال پیام توجه بیشتر به موضوعات روانی این رخدادها از اهمیتی دو چندان نسبت به گذشته برخوردار است.

ملت افزود: در این بین حوادثی هم وجود دارند که فعالیت‌های انسانی در پیدایش آنان نقش عمده‌ای ایفا می‌کند، اتفاقاتی که به خاطر اشتباهات انسانی و با سهل انگاری‌های مسئولان، جان بسیاری از مردم را به خطر می‌اندازد و خسارات جانی، مالی و تبعات اجتماعی آن تا سال‌ها گریبانگیر مردم خواهد ماند.

وی اضافه کرد: اتفاقاتی مانند فاجعه پلاسکو و دیگر حوادث مشابه که در کشور شاهد آن بودیم نمایانگر آن است که هنوز برای کاهش برخی بحران‌ها در حوادث و حتی ایمنی بحران که نیروهای امدادی اهم از آتش نشانی و تجهیزات آنان را شامل می‌شود، برنامه جامع و مشخصی نداریم.

برای حوادث انسانی باید فکری کرد

وی افزود: تاریخ نشان می‌دهد که شهر اصفهان، در طول چند سده گذشته با زلزله‌های چندانی مواجه نبوده است، آثار تاریخی بجا مانده در شهر و همچنین شناسایی نکردن گسل فعال در اصفهان موید این موضوع است.

این عضو شورا ادامه داد: گزارش رسمی پزشکی قانونی و آمار بالای حوادث در ساختمان‌های شهر اصفهان بر اثر حریق، انفجار، برق گرفتگی، گازگرفتگی و سقوط از آسانسور نشان می دهد که اگر با رخدادهای طبیعی به صورت جدی روبه رو نیستیم، اما با حوادثی پدید آمده از بی‌توجهی به مولفه ها و ملزومات مهندسی دست به گریبانیم و به طور حتم باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

ملت تصریح کرد: با وجود تأکیداتی که همواره در مسئله ایمنی ساختمان‌ها در کلام همگان بوده، اما گویا در کشور هنوز در این زمینه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

راه اندازی نهضت ارتقاء ایمنی ساختمانها

وی ادامه داد: در شرایطی که حفظ جان حتی یک نفر، وظیفه اصلی همه به حساب می‌آید، ایجاد یک نهضت عمومی به منظور بالابردن سطح انتظارات مردم از کیفیت ساختمان به منظور ارتقاء کیفیت محیط و زندگی، رشد نرخ تاب آوری در برابر حوادث طبیعی و  غیر مترقبه از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید تلاش کرد که استانداردهای جهانی در این زمینه به معنای واقعی به منصه ظهور برسد.

این عضو شورا اضافه کرد: متأسفانه امروز بیش از آنچه فکرش را بکنیم، شاهد هدررفت سرمایه کشور در ساخت و سازهای بی کیفیت هستیم و آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از سهم ۴۰ درصدی انرژی مصرفی کشور در بخش ساختمان، باز هم به دلیل بی کیفیتی بناها به هدر می‌رود که این آمار قابل تامل و تأسف‌برانگیز است.

عمر ۳۰ ساله ساختمان‌ها

ملت افزود: از سوی دیگر عمر مفید ساختمان‌ها در کشور، آن هم در خوشبینانه‌ترین حالت، ۳۰ سال بوده که این عدد در مقایسه با کشورهای پیشرفته یعنی کشورهایی که عمر مفید ساختمان در آنها ۱۰۰ سال است، نزدیک به یک سوم است که این شاخصه عمر مفید به معنای اتلاف جدی منابع ملی کشور است.

وی تصریح کرد: بدون شک در این زمینه، نیاز است که بازنگری جدی در زمینه به روزرسانی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان صورت گرفته و شهر اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم کشور می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد، البته نباید فراموش کرد که مقاوم‌سازی تنها شرط کافی برای یک ساختمان نیست، بلکه مقاوم بودن یکی از مولفه های ساختمان است.

این عضو شورا با اشاره به لزوم نگاه جدی به تغییر پارادایم‌های مهندسی در ساخت مسکن گفت: امروزه در این زمینه حرکت‌های مناسبی شکل نگرفته است، باید عایق بندی سقف و کف، انتخاب درست سیستم‌های انرژی به منظور بالا بردن راندمان انرژی و همچنین کاهش تولید آلایندگی‌های سیستم های حرارتی در دستور کار قرار گیرد و این مسئله، نیازمند نگاهی جدی و ایجاد نهضتی همگانی است که این انتظار با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا به راحتی قابل دسترس است.

 الگوهای مهندسی در ساخت مسکن نیازمند بروزرسانی

ملت خاطرنشان کرد: الگوهای مهندسی در ساخت مسکن نیازمند بروزرسانی منطبق با استانداردها و آیین نامه های بین المللی است، در این زمینه نیز هوشمندسازی سیستم‌های تاسیساتی مکانیکی و الکترال ساختمان ها و در نهایت ایجاد کانال‌های جامع تاسیسات شهری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که باید پنجره واحد مدیریتی در پهنه استانی وشهری شکل گرفته و در این خصوص حرکت‌هایی اساسی شکل دهند.

وی با اشاره به بیمه ساختمانی افزود: متأسفانه امروز در دستور کار مجلس شورای اسلامی و دولت، تنها پوشش بیمه ای در برابر زلزله و حوادث طبیعی مدنظر قرار دارد.

این عضو شورای ادامه داد: برای همین نوع بیمه نیز الزام و ضرورت اجرایی برای مردم و اماکن عمومی اعم از مراکز تجاری و... وجود ندارد پس نیاز است الگوهای حمایتی در ساخت مسکن در این خصوص  بازنگری شود چراکه به نظر می‌رسد علاوه بر نبود قانون معین و حمایتی از حقوق مصرف کننده در صنعت ساختمان، جایگاه ضمانتی و خدمات پس از فروش بر ساختمان های نوساز نیز به خوبی تبیین و تعریف نشده است.

نظارت بر ایمنی ساختمانها به عهده شهرداریهاست

ملت اضافه کرد: با توجه به وجود ساختمان های عمومی و واحدهای صنفی قدیمی و فرسوده، نیازمند آن هستیم که در این زمینه نیز تحولی اساسی شکل بگیرد، بی‌توجهی به توصیه‌های ایمن‌سازی ساختمان با استانداردهای آیین نامه ملی ۲۸۰۰ ساختمان ایران و ماده ۲۹ آیین نامه اماکن عمومی قوانین آتش نشانی، موضوعی است که در صورت تداوم آن، شاهد زیان‌های جبران‌ناپذیری در کشور و به خصوص کلانشهر اصفهان خواهیم بود.

وی افزود: مطابق با قانون شهرداری ها به طور مشخص وظیفه نظارت بر نحوه رعایت و ایجاد ایمنی در اماکن عمومی بر عهده شهرداری‌هاست؛ با توجه به این موضوع، معاونت شهرسازی به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه های مدیریت شهری، وظیفه سنگینی در نظارت بر موارد ایمنی ساختمان‌های مسکونی قدیم و جدید بر دوش خود دارد که به نظر می‌رسد در این زمینه با خلأهای قانونی قابل توجهی روبه رو است که باید برای رفع خلاء قانونی نظارت، اقداماتی جدی صورت گیرد.

بی‌توجهی به قوانین، گریبان ساختمانهای غیراستاندارد را می‌گیرد

این عضو شورا اضافه کرد: تغییر در نشان کیفی ساختمان به منظور ارتقاء فرهنگ ایمنی و در نهایت بالا بردن رفاه و آسایش مردم، وظیفه‌ای است که شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان پارلمان شهری و ناظر بالادستی، باید مد نظر و در دستور کار خود با اولویت فوری قرار دهد و شهرداری نیز در این خصوص، پاسخگوی وظایف مهم برای برطرف کردن حداکثری مشکلات و رفع دغدغه های شورا در این راستا باشد.

ملت تاکیدکرد: آسیب‌های ناشی از عدم اشراف به قوانین، بی‌توجهی و کم‌کاری و خلأهای قانونی، گریبان ساختمان‌های غیراستاندارد، فرسوده و قدیمی شهر اصفهان را خواهد گرفت و در صورت وقوع چنین اتفاقی، هیچ کس نمی‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن را پاسخ دهد، بنابراین امیدواریم که مسئولان شهری به سرعت این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

اصفهان؛ آماده خدمت به تهران باشد

وی اظهار کرد: شبکه قطب‌های ۹گانه امدادی کشور به منظور ایجاد مناطق همجوار به عنوان معین در حوادث تشکیل شده که استان اصفهان دومین استان معین کشور در حوادث است.

این عضو شورا ادامه داد: با توجه به رخداد زلزله های اخیر در نزدیکی شهر تهران این اصفهان است که ضرورت دارد با توجه به گونه عددی جمعیتی تهران درصدد آمادگی مدیریت بحران و ایمنی پس از بحران با استانداردهای بالا، آماده خدمت رسانی باشد.

ملت خاطرنشان کرد: به طور حتم وظیفه مدیریت شهری آن است که با شناسایی نقاط آسیب پذیر از نظر ایمنی بحران، اسکان، تجهیزات با استاندارد و ... پاسخگو و پذیرای این مطالبه ملی باشد.

کد خبر 333502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.