کودکان باید از ۶ ماهگی زیر نظر دندانپزشک باشند

یک متخصص دندانپزشکی گفت: کودکان باید از ۶ ماهگی زیر نظر دندانپزشک باشند و حداقل سالی دو بار معاینه شوند، چرا که با این کار می توان از بسیاری از مشکلات فک و دندان در بزرگسالی آنها جلوگیری کرد.

محمد حسام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دندان های شیری نقش مهمی را در آینده کودک ایفا می کند، اظهار کرد: گرچه برای کودکان مسواک زدن کار سختی است، اما والدین باید با یک پنبه بهداشتی دندان‌های شیری کودک را از همان موقعی که شروع به درآمدن می‌کند پاکیزه کنند.

وی با بیان اینکه دندان کودکان از سن شش ماهگی احتمال رویش دارد، اما در کودکان ایرانی در هشت ماهگی اولین دندان شیری جوانه می‌زند و بعد از آن تا پایان سن دو و نیم سالگی ۲۰ دندان شیری به طور کامل رویش پیدا می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از والدین دغدغه دارند که چه زمانی به دندانپزشکی مراجعه کنند و مشاوره‌ها آغاز شود، بنابراین والدین باید آگاه باشند از لحظه بیرون آمدن اولین دندان شیری، وظیفه آنها برای مراقبت از دندان‌های کودکان آغاز می‌شود.

این متخصص دندانپزشکی با تاکید بر اینکه والدین می‌توانند اولین دندان را با تمیز کردن با پنبه خیس از خطر پوسیدگی نجات دهند، افزود: کودکان باید از شش ماهگی زیر نظر دندانپزشک باشند و حداقل سالی دو بار معاینه شوند، چرا که با این کار می‌توان از بسیاری از مشکلات فک و دندان در بزرگسالی آنها جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: گاهی ناهنجاری‌های فک در دوران کودکی می‌تواند با یک ارتودنسی ساده حل شود و بنابراین والدین باید این مهم را در نظر بگیرند تا فرزندانشان دچار مشکلات فک و دندان نشوند.

حسام با تاکید بر اینکه برای کودکان زیر سه سال نباید خمیر دندان هنگام مسواک زدن استفاده شود، گفت: توصیه می‌شود زمانی که بچه می‌تواند آب دهان را بیرون دهد، برای او خمیر دندان استفاده شود. با توجه به اینکه بهتر است برای کودکان از خمیردندان‌های مناسب کودک استفاده شود که هم طعم بهتری دارد و هم از لحاظ ظاهری کودک را ترغیب به مسواک زدن می کند.

وی با بیان اینکه وقتی دندان شیری خراب شود و ما از ترمیم آن اجتناب کنیم، دندان عفونت می‌کند و عفونت در ریشه دندان شیری بالای سر جوانه دندان دایمی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: این عفونت ماهیت اسیدی دارد و دندان دایمی را دچار خوردگی می‌کند، از این رو رسیدگی به دندان‌های شیری بسیار مهم است.

این متخصص دندانپزشکی با اشاره به اینکه در برخی مواقع بعضی از داروها مثل آهن و یا آنتی بیوتیک‌ها هم موجب خردگی و خرابی دندان های کودکان می شود، تصریح کرد: والدین باید مراقب باشند که وقتی به کودک دارو می‌دهند روی دندان‌های کودک ریخته نشود .

کد خبر 333486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.