مسئولان از خواب بیدار شوند/ با اتوبوس‌های کوچک می‌توان حمل و نقل محلات را پوشش داد

یک کارشناس ارشد حمل و نقل پیشنهاد داد: با ابزارهای ساده و اتوبوس‌های کوچک مثل «ون» و «مینی‌بوس‌ها» می توانیم حمل و نقل محلات را به آسانی پوشش بدهیم، در این صورت استفاده از خودروهای شخصی در شهر کاهش می یابد.

غلامرضا شیران در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: سیکل آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه اصفهان با توجه به امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل همگانی، سیکل عجیب و غریبی را طی می کند.

وی افزود: در فصل سرد سال با پدیده طبیعی اینورژن یعنی وارونگی دما روبرو می شویم در این صورت آلودگی‌ها در اطراف زمین باقی می‌ماند و اختلاط هوای پاک و آلوده کمتر می شود، بنابراین در طول شبانه روز به خصوص از غروب آفتاب تا صبح روز بعد هر آلایندگی که به هوا تزریق شود، در نزدیکی زمین باقی می ماند.

وی به مشکلات حوزه حمل و نقل همگانی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه علی رغم همه تلاش های ادوار مختلف شورا و شهرداری، هنوز نتوانسته‌ایم حمل و نقل همگانی محله‌ها را به درستی پوشش دهیم تا مردم با اعتماد کامل و داوطلبانه به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی روی آورند.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان اظهارکرد: متاسفانه در طی سال‌های گذشته سیاست غلط پل سازی و خیابان‌سازی رونق زیادی داشته است در حالی که این اقدام خود مشوقی بر استفاده از خودروهای شخصی است؛ سالها این سیاست غلط را تحمل کردیم و حتی با آن جنگیدیم و اما اکنون عواقب آن یعنی خیابان‌های مملو از خودروها را مشاهده می‌کنیم.

شیران با بیان اینکه اکنون تعداد خودروها با شبکه معابر همخوانی ندارد، گفت: سوخت و تکنولوژی خودرو پاک نیست البته اگرچه ذرات آلاینده گازوئیل کم شده ولی همچنان با مشکل سوخت غیراستاندارد مواجه هستیم، البته ناوگان حمل و نقل عمومی هم پاک نیست و تاکسی ها و اتوبوس نیاز به فیلتر و سوخت استاندارد دارد.

وی عنوان کرد: با همه این مشکلات، هوای شهر اصفهان همچنان آلوده است و به دلیل وضعیت جغرافیایی شهر، بادی در کار نیست و جابه جایی هوا انجام نمی شود، بنابراین مردم در این هوای آلوده ترجیح می دهند از خودرو شخصی خود استفاده کنند و یه تکه از هوا را برای خود حفظ کنند.

این کارشناس ارشد حمل و نقل ادامه داد: اگر قرار شد شهروندان ، خودرو شخصی‌شان با آن فضای مطبوع را کنار بگذارند، آیا گزینه مناسبی در پیش رو دارند که ساعتها در کنار خیابان منتظر تاکسی و اتوبوس نمانند و هوای آلوده را استشمام نکنند؟

شیران به راهکارهای زودبازده کاهش آلاینده‌های هوا اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که کنترل پدیده اینورژن در دست بشر نیست، بنابراین باید رفتارهای ترافیکی خود را تغییر دهند به طور مثال باید فعالیت های خود را طوری برنامه‌ریزی کنند که چندین سفر را طی یک روز انجام دهند تا از ترددهای غیرضروری در شهر کاهش یابد.

 وی ادامه داد: رفتار پلیس راهور نیز باید تغییر کند و با خودروهای دودزا برخورد قاطع و قانونی داشته باشد، در واقع پلیس باید در سطح شهر حضور داشته باشد و وظیفه خود را در این فصل حساس انجام دهد.

این کارشناس ارشد حمل و نقل اضافه کرد: مسئولان نیز باید بعد از عمری از خواب بیدار شوند و بدانند حمل و نقل همگانی باید پوشش خوبی در سطح شهر داشته باشد، اگر به این سه موضوع یعنی تغییر رفتار ترافیکی مردم ، برخورد قاطع پلیس و توسعه حمل و نقل عمومی پرداخته شود، به طور حتم مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا حل خواهد شد.

شیران پیشنهاد داد: با ابزارهای ساده و اتوبوس‌های کوچک مثل «ون» و «مینی‌بوس‌ها» می توانیم حمل و نقل محلات را به آسانی پوشش بدهیم، در این صورت استفاده از خودروهای شخصی در شهر کاهش می یابد.

کد خبر 333444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.