۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
شهرضا روی دو گسل زلزله

شهرضا - رییس ستاد مدیریت بحران شهرضا گفت: شهرضا، شهرستانی در جنوب استان اصفهان است که دو گسل زلزله از آن عبور می‌کند، اما فعال نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بر اساس نظریه «تکتونیک صفحه‌ای» کره زمین از پوسته‌هایی تشکیل شده است که به صورت نامنظم در کنار هم قرار دارد، بزرگی یا کوچکی این پوسته‌ها نیز متفاوت است، چنانچه گاهی یک قاره یا یک کشور بر روی یک یا چند پوسته (صفحه) قرار دارد.

طبق این نظریه پوسته‌های زمین یا از هم دور می‌شود که در نتیجه آن کوه‌های آتشفشانی تشکیل می‌شود، یا به هم نزدیک می‌شود که در اثر آن کوه‌های جوان و چین خورده به وجود می‌آید یا در کنار هم حرکت می‌کند که در اثر آن زلزله ایجاد می‌شود.

محل اتصال پوسته‌های زمین و نواحی شکست آن را گسل می‌گویند، دو پوسته زمین ممکن است سال‌ها و یا حتی قرن‌ها به یکدیگر فشار وارد کند که در این مدت انرژی پتانسیل در آن‌ها ذخیره می‌شود و وقتی ناگهان مانعی که این دو پوسته را در کنار هم نگه داشته، از بین برود زلزله ایجاد می‌شود، میزان بزرگی زلزله‌ها که با مقیاس ریشتر سنجیده می‌شود بستگی به میزان انرژی پتانسل ذخیره شده در محل اتصال دو پوسته زمین دارد.

خشکسالی احتمال وقوع زلزله را افزایش می‌دهد، زیرا همانگونه که پوسته‌های زمین از نظر سطحی تکه تکه و در کنار هم است، در داخل کره زمین نیز به صورت لایه لایه وجود دارد و بین آن‌ها را آب یا مواد فسیلی مانند نفت و گاز فرا گرفته است. در مناطقی که سفره‌های آب زیر زمینی تخلیه شود ممکن است، پدیده نشست زمین ایجاد شود که یکی از مهمترین نتایج این پدیده طبیعی، زلزله است.

 ایران یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان است و استان اصفهان که در فلات مرکزی ایران قرار دارد نیز در معرض این حادثه است. شهرضا، شهرستانی در جنوب استان اصفهان است که دو گسل زلزله از آن عبور می‌کند.

در این شرایط که از سویی شهرضا بستر دو گسل زلزله است و از سوی دیگر بحران خشکسالی در آن به شدت افزایش یافته است، این سؤال پیش می‌آید که احتمال وقوع زلزله در این شهرستان چند درصد است و در صورت وقوع این پدیده آیا توان امدادی شهرستان جوابگوی نیاز شهروندان است؟

استان اصفهان در وضعیت سفید وقوع زلزله

احمد تقوی، رییس ستاد مدیریت بحران شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: در منطقه‌ای که شهرستان شهرضا در آن قرار دارد، دو گسل زلزله وجود دارد که فعال نیست.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از نظر احتمال وقوع زلزله در وضعیت سفید قرار دارد، تصریح کرد: این در حالی است که خشکسالی و تخلیه منابع آب زیرزمینی پدیده نشست زمین را به همراه دارد.

بافت فرسوده بلای جان ساکنان شهرها و روستاها

تقوی درخصوص مساحت بافت فرسوده این شهرستان در مناطق شهری و روستایی اظهار کرد: در شهر شهرضا ۳۴۱ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که تاکنون پرونده بازسازی و مقاوم‌سازی ۴۵۰ واحد موجود در این مناطق تشکیل و از سال ۸۷ تا ۹۵ تسهیلاتی به ارزش پنج میلیارد ریال در قالب وام یا تخفیف‌های مختلف به مالکان آن‌ها ارایه شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون برای یک هزار و ۵۰۲ واحد روستایی پروانه پایان کار مقاوم‌سازی صادر و قرارداد مقاوم‌سازی یک هزار و ۶۸۸ واحد نیز امضا شده است.

تدوین طرح خطرپذیری شهرضا

رییس ستاد مدیریت بحران شهرضا اظهار کرد: هرگاه در شهرضا زلزله‌ای با قدرت بیش از دو ریشتر ایجاد شود، ستاد مدیریت بحران تشکیل خواهد شد، البته اعلام مقیاس امواج درونی زمین در مورد زلزله‌ها براساس یک سامانه متمرکز ملی است که شهرضا نیز به آن متصل است.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش شهروندان درخصوص شیوه رفتار در مواقع بحرانی، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اقشار مختلف و برگزاری مانورهای زلزله، توانمندی مقابله با بحران‌ها را در افراد افزایش می‌دهد.

تقوی با بیان اینکه سالن مدیریت بحران شهرضا با همکاری شهرداری ایجاد شده است، تصریح کرد: در این سالن برخی از اقلام غذایی نگهداری می‌شود تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد، البته سیستم برق رسانی این سالن به دلیل نقص‌های فنی با کنتور اضطراری تأمین می‌شود.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرضا ادامه داد: برای امدادرسانی در مواقع بحرانی از ادواتی نظیر بیل مکانیکی اداره راه و شهرسازی نیز استفاده می‌شود که البته تعداد این ادوات کافی نیست.

تقوی با اشاره به تدوین طرح خطرپذیری این شهرستان اظهار کرد: این طرح به صورت ناقص برای بعضی از صنایع شهرستان تدوین شده، اما در آینده تکمیل خواهد شد.

خشکسالی، بحرانی خطرآفرین در شهرضا

محمدحسین داراب، سرپرست فرمانداری شهرضا اظهار کرد: هرلحظه امکان وقوع یک خطر طبیعی در ایران وجود دارد، زیرا کشور از نظر وقوع حوادث طبیعی در رتبه چهارم آسیا و رتبه دهم دنیا قرار دارد.

وی خشکسالی را یکی از مهمترین تهدیدات طبیعی شهرستان شهرضا دانست و افزود: میزان خشکسالی در این شهرستان تا مهرماه امسال، ۹۴ درصد بود این در حالی است که میزان خشکسالی شدید نیز در شهرستان تا ۲۴ درصد افزایش یافته که به معنای یک بحران بزرگ طبیعی است.

رفع مشکلات سالن مدیریت بحران شهرستان

رحیم جافری، شهردار شهرضا با بیان اینکه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها نیازمند همکاری بین شهرداری و نهادهای متولی امور ساخت و ساز نظیر نظام مهندسی و راه و شهرسازی است، تصریح کرد: شهرداری با ارایه مشاوره رایگان درخصوص ایمن سازی سازه‌ها قبل از ساخت، نظارت بر ساخت و سازها در حین عملیات اجرایی ساختمان‌سازی و رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ ضد زلزله در این زمینه فعالیت می‌کند.

شهردار شهرضا گفت: سالن مدیریت بحران شهرداری راه‌اندازی شده، اما در حال حاضر در زمینه برق ساختمانی و برخی ایرادات جزیی دیگر، مشکلاتی دارد که رفع آن‌ها در برنامه‌های آینده شهرداری است.

امکانات آتش نشانی برای امدادرسانی مناسب نیست

مجتبی فخاری، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرضا در این رابطه اظهار کرد: امکانات آتش نشانی شهرضا برای امدادرسانی به منازل سازمانی و مسکن‌های مهر مناسب نیست.

وی گفت: سازمان آتش نشانی شهرضا فراتر از وظیفه خود به همه مناطق اطراف نیز امدادرسانی می‌کند، اما ضرورت دارد تجهیزات این سازمان به‌ روز رسانی شود.

فخاری تصریح کرد: بافت فرسوده و بازار شهرضا از جمله مناطقی است که آتش نشانی همواره بر ایمن سازی آن‌ها تأکید داشته و لازم است تجهیزات مناسب برای امدادرسانی به این مناطق نیز تهیه شود.

اورژانس شهرضا در ردیف بهترین اورژانس‌های استان  

بخش مهمی از عملیات امدادرسانی در زمان وقوع زلزله برعهده نیروهای امداد رسان در اورژانس ۱۱۵ و بیمارستان‌ها است.

حبیب صادقی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا در ادامه اظهار کرد: اگر زلزله در شهرضا به وقوع بپیوندند برای حدود پنج هزار نفر مصدوم، دارو و تجهیزات و توان امدادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در موقع بروز زلزله باید نیروهای معین از شهرستان‌های دهاقان، مبارکه، سمیرم و اصفهان به یاری نیروهای امدادی شهرستان بشتابند و اگر در این شهرستان‌ها نیز زلزله‌ای واقع شد، عوامل امدادی از شهرضا برای آن‌ها اعزام می‌شوند، چون تقسیمات سیاسی در امدادرسانی رعایت نمی‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا گفت: ساختمان‌های شش پایگاه اورژانس شهرستان ایمن سازی شده‌اند و از نظر سازه‌های مهندسی به روز هستند.

صادقی اضافه کرد: در حال حاضر در اورژانس شهرضا ۲۹ نیروی امدادگر رسمی وجود دارد که به همراه شش نیروی اضافه و اضافه‌کاری که همه این نیروها انجام می‌دهند، وضعیت مناسبی برای امدادرسانی در شرایط عادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در هر پایگاه امدادی شهرستان یک آمبولانس مجهز و مدرن وجود دارد و همه عوامل امدادی شهرستان نیز با رتبه کارشناس هستند و هیچ نیرویی با رتبه امدادگر در کادر اورژانس ۱۱۵ شهرضا وجود ندارد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا گفت: در ارزیابی سه ماهه سوم استان از مجموع ۱۳۳ پایگاه اورژانس استان هفت پایگاه امتیاز کامل را دریافت کردند که سه پایگاه از این تعداد، مربوط به شهرضا بوده است.

فرهاد مهری، رییس بیمارستان‌های شهرضا اظهار کرد: در زمانی که حوادث بزرگی نظیر زلزله رخ داد باید شهرستان‌های معین به یاری مردم و امدادگران منطقه بیایند.

وی گفت: برخی مناطق شهرستان همچون سلف سرویس دانشگاه آزاد یا سالن مدیریت بحران آماده شده تا در صورت وقوع حوادثی از این نوع از آن‌ها برای اسکان حادثه دیدگان استفاده شود.

رییس بیمارستان‌های شهرضا تصریح کرد: بیمارستان‌های شهرضا بیش از ۲۵۰ تخت بستری دارد، این در حالی است که در زمان وقوع حوادثی نظیر زلزله امکان احداث بیمارستان صحرایی نیز وجود دارد.

کد خبر 333429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.