ذرات ۲.۵ میکرومتری در ریه چینی‌ها

چندی پیش مقامات چین با اعلام وضعیت هشدار آلودگی هوا در برخی از شهرهای این کشور اعلام کردند که میزان ذرات آلوده سه برابر حد غیرمجاز رسیده و تنفس شهروندان عادی در شهرهای بزرگ چین از مرز خطر گذشته است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایمنا، دولت چین از سال ۲۰۱۳ به بررسی کیفیت هوای شهرهای آلوده کشورش پرداخت و پس از اعلام وضعیت هشدار در پایتخت و برخی از شهرهای بزرگ این کشور، مسئولان بر آن شدند راهکاری برای حل این معضل زیست محیطی بیابند.

در این بررسی ها وزارت محیط زیست چین میزان تراکم متوسط سالیانه ذرات PM۱۰ (ذراتی که قطر آنها ۱۰ میکرومتر یا کمتر) و  PM۲.۵ (ذراتی که قطر آنها ۲.۵ میکرومتر)  را در ۳۳۸ شهر مختلف چین اندازه گیری کرد. در نهایت مشخص شد که میزان این ذرات در هوا نسبت به مدت مشابه در سالهای قبل کاهش داشته است. در نوزدهمین کنگره ملی کشور چین، مدیر کل حفاظت از محیط زیست این کشور خبر داد "تا سال ۲۰۳۵ تراکم متوسط سالیانه PM۲.۵ به سطح استاندارد هوای سالم چین خواهد رساند. در حالیکه اکنون تراکم هوای سالم در چین ۳۵ میکروگرم بر مترمکعب است." بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، استاندارد جهانی برای داشتن هوای سالم باید کمتر از ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب باشد.

پیکار چین با آلودگی هوا

سلامتی روزانه ما به هوایی که تنفس می‌کنیم بستگی دارد. از این رو کیفیت هوای منطقه ای که در آن هستیم بسیار حائز اهمیت است. در  بررسی کیفیت هوای شهرهای آلوده چین، محققان این کشور دریافتند که در سال ۲۰۱۶ از میان ۳۳۸ شهر تنها ۸۴ شهر  چین به استاندارد کیفی هوا دست یافته اند؛ نتایج تحقیقات از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان و محیط زیست خبر می داد سایت HEALTH & SAFTY  در دو مقاله بهراهکارهای اساسی دولت چین در کاهش آلودگی هوا اشاره کرده است:

استفاده از ماسک صورت برای جلوگیری از نفوذ ذرات آلوده به بدن نخستین راهکار است. نتایج تحقیقات حاکی از این است که ماسک مورد استفاده باید حتما استاندارد اروپایی سلامت که درجه N۹۵ یا N۹۹ است را داشته باشد.

ساخت دستگاه های تصفیه کننده خانگی، روشی دیگر برای کاهش آلودگی های هوا است. مطالعه انجام شده در دانشگاه فودان شانگهای در استفاده از تصفیه کننده های قابل حمل هوا، نشان داد که تصفیه کننده های خانگی داخلی برای حفاظت از سلامت مفید است. این مطالعه نشان داد که استفاده از تصفیه کننده هوا در طول یک دوره ۴۸ ساعته، مزایای قلبی عروقی را به همراه دارد. تصفیه کننده های هوا ما را از شر ذرات PM۲.۵ و حتی ذرات کوچکتر محافظت می کند. داشتن یک تصفیه کننده هوا در اتاق خواب برای تامین هوای پاک به ویژه در شب مفید است.

دانشمندان چین برای دوری از این ذرات آلوده توصیه های دیگری نیز دارد. محققان این کشور می گویند: قبل از هرچیز هنگام باز کردن در و پنجره منزل، حتما اخبار هواشناسی را بررسی کنید و اگر میزان این ذرات آلوده در هوا بالا است از این کار خودداری کنید. ذرات آلوده معلق در هوا عموما به پوست و لباس می چسبد، بنابراین هنگامی که بعد از یک روز کاری به منزل می روید، دوش بگیرید و لباس های خود را بشویید. 

کاهش میزان استفاده از ظروف پلاستیکی و مواد شیمیایی راهکار دیگری است که محققان ارایه می دهند، زیرا این موارد فتالات را در هوا منتشر می کند که در تحقیقات مختلف ارتباط این مواد با بیماری های مختلف اثبات شده است.

استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا می تواند در زدودن برخی ذرات PM۲.۵ و دیگر ذرات آلودگی ها کمک کند. 

رعایت رژیم غذایی مناسب برای کاهش اثرات مضر آلودگی هوا یکی دیگر از توصیه های دانشمندان در چین است. یک مطالعه جدید از سوی تیم تحقیقاتی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ کنگ نشان داد که مصرف مکمل روزانه ویتامین B باعث کاهش اثرات منفی PM۲.۵ بر سلامت می شود. نان های مختلف، گندم سیاه، برنج، جو، ارزن، برنج قهوه ای و لوبیا سرشار از ویتامین B است. به علاوه تحقیقات بسیار دیگری نشان داده که اسیدهای چرب اشباع نشده مانند چربی امگا -۳ که در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا یافت می شود، باعث کاهش اثر ذرات (PM) در سلامتی می شود. دیگر آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین های C و E موجود در میوه ها و سبزیجات نیز مفید است.

یکی دیگر از راه حل های عجیب اما مفید کشور چین برای مقابله با آلودگی هوا فروش هوای تازه جنگل های کانادا بود که در مدت کوتاهی به یک تجارت بزرگ مبدل شد. در این روش یک کانادایی به فروش هوای جنگل های راکی این کشور در چین اقدام کرد که بهای آن ۲۲ دلار برای هر بطری ۱۰ لیتری بود. هر بطری محتوای ۵۸۰ میلی لیتر هوای تازه برای استفاده در شهرهای آلوده چین از جمله پکن و شانگهای است.

راهکارهای دولت برای بهبود کیفیت هوا در چین:

پس از ارایه نتایج این بررسی ها، دولت چین تصمیم گرفت کیفیت هوا را در تمام نواحی چین در سال ۲۰۱۷ به حد مطلوب برساند.  برای این منظور دولت علاوه بر اعمال سخت گیری در اجرای قوانین محیط زیست با اختصاص میلیاردها دلار مصوب کرد تا ظرف سه سال آینده سیستم گرمایشی را از سوخت ذغال سنگ به انرژی پاک تغییر دهد، بر طبق این روند بیش از سه میلیون خانوار در چین شمالی می توانند از انرژی الکتریسیته یا گاز طبیعی استفاده کنند که به بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد. همچنین در ماه اگوست، سازمان حفاظت از محیط زیست این کشور طرحی برای مقابله با آلودگی هوا در طول زمستان سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در پایتخت و دیگر شهرهای شمالی ارایه کرد. این طرح شامل کاهش ۱۵ درصدی تراکم متوسط PM۲.۵ در طول ماه های اکتبر ۲۰۱۷ تا مارچ ۲۰۱۸ ، احداث دفتر جدید برای حفاظت از محیط زیست در شهرهای آلوده و تعیین قانون برای کاهش ۲۵ درصدی تراکم ذرات PM۲.۵ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در شهرهای آلوده است.

همچنین برنامه های آتی دولت چین برای کاهش آلودگی هوا به شرح ذل است:

-  اختصاص ۲.۵ میلیارد برای مبارزه با آلودگی هوا در سال ۲۰۱۷

-  کاهش مصرف سوخت ذغال سنگ تا ۳ میلیارد تن

-  حذف حداقل ۵۰۰ عدد از ماشین آلات آلوده کننده هوا

-  تشدید نظارت بر خودروهای سنگین و آلوده کننده هوا

-  ممنوعیت فعالیت محیطهایی که منجر به تولید آلودگی و غبار می شوند از ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ تا ۱۵ مارچ ۲۰۱۸ 

  - به روز رسانی ماشین آلات با سوخت ذغال سنگ در چین به منظور دستیابی به انرژی بهینه 

-  افزایش مصرف اتانول و گازوییل در جهت بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت

کد خبر 333386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.