چند گام ساده برای رسیدن به هوای پاک

محققان می‌گویند گرچه سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری ریه را افزایش می‌دهد، اما تقریبا ۸۰ درصد علت بیماری‌های ریه آلاینده‌های هوا ناشی از سوخت اتومبیل و دیگر سوخت‌های فسیلی است. 

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از وبسایت"conserve-energy"، در حالی که آسیب پذیرترین شرایط هوا در فقیرترین، قدیمی‌ترین و غیرپیشرفته ترین جوامع اتفاق می‌افتد، اما با این وجود، هیچ کشوری از خطرات بهداشتی این معظل بزرگ در امان نیست. آلودگی هوا و مسائل مرتبط با سلامت، کشف جدیدی نیست؛ هر سال هزاران هزار نفر در کشورهای مختلف در اثر آلودگی‌های هوا جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۱۹۵۲، مه دود بزرگ لندن جان بیش از هشت هزار نفر را گرفت. تحقیقات MIT نشان می‌دهد که حدود ۱۳ هزار شهروند بریتانیایی هر سال در پی آلودگی هوا از بین می‌روند. محققان تخمین می‌زنند که تقریبا سالانه ۷۵۰ هزار نفر قربانی آلودگی هوا در چین می‌شوند و بر اساس آمار موجود، سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در ایالت متحده آمریکا در پی آلودگی هوا جان می‌بازند. نزدیک به ۲۵ درصد از کل مرگ و میرها در هند نتیجه آلودگی شدید هوا است و حدود ۶۵ درصد از کل مرگ و میرها در آسیا به علت آلودگی در هوا رخ می‌دهد.

محققان می‌گویند گرچه سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری ریه را افزایش می‌دهد، اما تقریبا ۸۰ درصد علت بیماری‌های ریه آلاینده‌های هوا ناشی از سوخت اتومبیل و دیگر سوخت‌های فسیلی است. ماندن در ترافیک یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای آلودگی هوا است. هنگامی که اتومبیل‌ها در ترافیک قرار می‌گیرد، آلودگی ها در داخل وسیله نقلیه نفوذ می‌کند؛ این آلاینده‌ها می‌تواند هوا را در داخل خودرو تا ۱۰ برابر بدتر از هوای خارج کند. مجله Lancet در این باره نوشت: انتظار در ترافیک باعث افزایش احتمال مرگ در اثر حمله قلبی به علت قرار گرفتن در معرض طولانی مدت آلودگی می‌شود.

اتحادیه اروپا به علت تلفات ناشی از آلاینده‌ها در هوا، سالانه ۱۶۱ میلیارد یورو صرف می‌کند. با گسترش اتومبیل‌های الکتریکی جدید، آلاینده‌هایی بسیار کمتر از اتومبیل‌های معمولی ایجاد می‌شود و این راهکاری است که بسیاری از کشورهای پیشرفته برای کاهش آلودگی هوا در پیش گرفته اند. یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید میزان آلودگی هوا را کاهش دهید ترویج دوچرخه سواری، پیاده روی و استفاده از حمل و نقل عمومی است. یک اتوبوس حدود ۴۰ خودرو را از جاده ها حذف می کند و آلودگی‌های اگزوز را به شدت کاهش می‌دهد. 

آلودگی هوا که این روزها در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا دیده می‌شود به یک معضل بزرگ زیست محیطی تبدیل شده، نه تنها سلامت جسم را تهدید می‌کند، بلکه در ایجاد افسردگی، پرخاشگری، خواب آلودگی، بیش فعالی کودکان و دیگر اختلالات روانی نیز نقش دارد. هوایی که این روزها تنفس می‌کنیم مملو از مواد سمی و ذرات آلوده است. آلودگی در محیط زیست زمین را تغییر داده و از زیبایی و تنوع زیستی آن می‌کاهد. آلودگی هوا اثرات مخربی بر سلامتی و محیط زیست دارد. این معضل زیست محیطی ترکیبی از ذرات جامد و گازها در هوا است. استنشاق مداوم آلودگی هوا، حداقل یک یا دو سال از زندگی یک انسان معمولی را از بین می‌برد. اثرات آلودگی بر جسم انسان از  سوزش چشم گرفته تا خارش گلو و مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ منجر می شود.

عموما دولت‌ها از شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) برای تعیین غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود استفاده می‌کنند. ذرات آلاینده شامل منوکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) است، که بر اساس معیارهایی تبدیل به یک عدد بدون واحد شده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد. براساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک را نشان می‌دهد.

محققان می گویند، آلودگی هایی که در هوا پخش می شود، در مقایسه با آلاینده های زمین و آب، مضرترین است. تعداد افرادی که در آمریکا هر سال به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند بیش از ۵۰ هزار نفر است.۸۰ درصد از بیماری های ریه ناشی از آلودگی اتومبیل ها، اتوبوس ها، کامیون ها و دیگر وسایل نقلیه است. تخمین زده شده که تا سال ۲۰۵۰، ۶ میلیون نفر به علت آلودگی هوا از بین خواهند رفت.

کشورهای مختلف دنیا در راستای کاهش آلاینده‌های هوا کوشیده اند، از اقدامات سازنده در راستای کاهش ترافیک گرفته تا بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و یا بهبود روش‌های جایگزین مانند دوچرخه سواری برای تردد در شهر. برخی کشورهای با وضع عوارض جاده‌ای در شهر به کاهش میزان ترافیک کمک کرده‌اند. اعمال محدودیت‌های ترافیک اضطراری در زمان آلودگی شدید هوا از این جمله است و یا ممنوعیت تردد خودرو در برخی مناطق شهر. کاهش سرعت  در جاده ها؛ راهکار دیگری است که می‌تواند جریان ترافیک را بهبود بخشد. این روزها تمرکز بیشتر بر استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، هیدروژن و پلاگین و هیبریدی است. در بسیاری از کشورها وسایل نقلیه پاک کننده مالیات جاده‌ای ارزان‌تری نسبت به وسایل نقلیه آلوده کننده هوا دارند و با این سیاست های تشویقی در راستای کاهش الودگی هوا کمک می شود.

اتحادیه اروپا نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا، از طریق وضع استانداردهای یورو خودرو، جاده های پاکیزه و تنظیم استانداردهای کیفیت هوا ایفا می کند. برای مثال، توافق نامه برای محدود کردن محتوای گوگرد سوخت وسایل حمل و نقل یکی از این اقدامات است.

"رین‌کِش" فردی دوستدار محیط زیست است که در مورد انرژی پاک و سبز فعالیت دارد، وی از سال ۲۰۰۹ در وبسایت شخصی خود به آدرس "https://www.conserve-energy-future.com" در مورد موضوعات مختلف مرتبط با محیط زیست و انرژی تجدید پذیر می‌نویسد. وی در مقاله ای می نویسد: آلودگی هوا در محیط داخلی خطر بزرگ است تهدیدکننده جسم و روح انسان است. برای کاهش آلودگی چند راهکار آسان به شما پیشنهاد می شود.

۱. استفاده از حمل و نقل عمومی: استفاده از وسیله نقلیه شخصی را تا حد ممکن کم کنید. پیاده روی را جایگزین خودرو کنید. حتی الامکان از دوچرخه استفاده کنید. با این کار علاوه بر کاهش ترافیک می‌توانید در بهبود سلامت بدن خویش اثر داشته باشید. در روزهای آلوده کمتر رانندگی کنید. اگر ابلاغ شده است از خودروی شخصی استفاده نکنید، هرگز از خودروی شخصی استفاده نکنید.

۲. رانندگی هوشمند را برگزینید: اگر هر روز به طور منظم رانندگی می‌کنید، با سرعت کم برانید. مطمین باشید خودروی شما وزن سنگینی ندارد و یا این روش های ساده کمی از آلودگی هوا کم کنید.

۳. بررسی منظم خودرو: با بررسی منظم خودرو نه تنها در هزینه صرفه جویی می‌کنید، بلکه خودرو نیز عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

۴. تنظیم باد لاستیک خودرو: در صورتی که لاستیک‌ها باد مناسب نداشته باشند، مصرف سوخت بالا می رود و این امر مموجب انتشار آلودگی بیشتر می‌شود. اقلام سنگین و غیر ضروری را از خودرو خالی کنید و سبک حرکت کنید.

۵. خرید وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست: در هنگام خرید خودرو به دنبال کارا ترین خودرویی باشید که کمترین آلایندگی را دارد. خودروهای بسیاری وجود دارند که همچون موارد قدیمی موجب انتشار گازهای سمی بسیار در جو نمی‌شود.

۶. در حیاط خانه خود باغچه ای کوچک داشته باشید: بااین کار کمی به کاهش co۲ هوا کمک خواهید کرد.

۷. استفاده کمتر از محصولات نفتی: استفاده از رنگ هایی که بر اساس آب و روغن نیستند. محصولات نفتی کمتری دارند نیز راهی در راستای کاهش آلودگی است. از پاک کننده هایی با پایه آب استفاده کنید که دارای برچسب"زیرو وی اُ سی"باشد. هیچ ترکیب آلی فرار ندارد.

۸. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر: برق تولید شده از انرژی های تجدید پذیر یعنی انرژی های آبی، باد یا انرژی خورشیدی.

۹. استفاده از گاز طبیعی به جای ذغال سنگ: از گاز طبیعی به جای ذغال چوب استفاده کنید. 

۱۰. ترک سیگار: با ترک سیگار از انتشار مواد مضر در هوا جلوگیری کنید.

۱۱. درب یخچال را کمتر باز کنید.

۱۲. کمتر از آب گرم استفاده کنید: از آب گرم برای مصارفی که حتماً نیازمند به آب گرم است، استفاده کنیم.

۱۳. مواد آلی، فلزات و کاغذ را برای بازیافت تفکیک کنید.

۱۴. توصیه های برای محیط خانه: خانه خود را با اجاق گاز گرم نکنید. خانه را به خوبی عایق بندی کنید. از وسایل برقی با مصرف بهینه انرژی استفاده کنید. از مایکرو ویو و تُستر برای وعده‏ های غذایی کوچک استفاده کنید. از تجهیزات گازسوز و بخاری‏ ها به طور منظم بازدید و تعمیر و نگهداری کنید. حتی الامکان به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف از ظروف قابل شستشو استفاده کنید. از محصولاتی استفاده کنید که از مواد بازیافتی تهیه شدند. از محصولات ارگانیک و بومی استفاده کنید. به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه‏ های پارچه ‏ای برای خرید استفاده کنید. به جای استفاده از اسپری از قلم مو نقاشی ساختمان بهره ببرید. تمام لوله‏ های آب گرم را عایق بندی کنید.

15. توصیه هایی برای محل کار: راه‌‏های بسیاری برای کاهش مصرف انرژی در محل کار وجود دارد.  بین همکاران خود قرار بگذارید تا به صورت نوبتی هر روز با ماشین یک نفر به محل کار بیاید. حتی الامکان از طریق مکاتبه از راه دور امور را پیگیری کنید.  برنامه بازیافت را در سازمان خود استقرار دهید.  در پایان روزکاری کلیه وسایل برقی (کامپیوتر، پرینتر، فکس و....) را از برق بکشید. حتی الامکان با تنظیم کرکره‏ ها نور را تنظیم کرده و از چراغ استفاده نکنید.  با توجه به آب و هوا لباس بپوشید.

 بدیهی است این روش ها تنها راه هایی نیست که بتوانید جلوی آلودگی هوا را بگیرد، اما این کارها که ساده به نظر می آید باعث می شود که هم از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم و هم منابع طبیعی را هدر ندهیم و هم در هزینه مالی خانواده صرفه جویی کنیم.

ترجمه از: آیدا علی اکبری

کد خبر 333384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.