باغبادران در حسرت داشتن آب شرب تصفیه

لنجان- با وجود همجواری باغبادران با دو تصفیه خانه بزرگ، مردم این شهر از آب آشامیدنی مطلوب محروم هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، امروز آب، دیگر همچون گذشته بر پهنه زاینده‌رود جریان ندارد و مردم اصفهان از این نعمت خدادادی در این پهنه محروم مانده‌اند، اما با وجود تمام محدودیت‌های موجود و اهمیت تامین آب شرب سالم، آب رودخانه زاینده‌رود به برخی استان‌ها دیگر انتقال داده می‌شود.

شهرستان لنجان مدخل توزیع آب شرب به ۶۵۰ شهر و روستا و محل آب‌رسانی به پنج میلیون نفر در استان اصفهان است. با وجود همجواری شهر باغبادران با دو تصفیه خانه بزرگ آب، مردم این شهر از آب آشامیدنی مطلوب محروم هستند و همواره این سوال در ذهنشان وجود دارد که چگونه مسئولان امر نمی‌توانند آب تصفیه‌خانه را که تنها چند کیلومتر با خانه‌های آنها فاصله دارد، در لوله‌های شبکه آب این شهر جاری سازند؟!

آذرماه سال گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع مسئولان شهرستان لنجان و شهر باغبادران بر لزوم برنامه‌ریزی جدی انتقال آب از تصفیه خانه باباشیخعلی به بخش باغبهادران تاکید و اعلام کرده بود، با وجود کمبود اعتبارات، این پروژه با فکر و کار بیشتر و روش‌های جدید برنامه‌ریزی شده است و طی چهار ماه آینده خبرهای خوشی به مردم شهر باغبادران خواهد رسید، اما با گذشت بیش از یک‌سال همچنان این مهم محقق نشده است. تا جایی که امام جمعه شهر باغبادران نیز در این زمینه اعتراض خود و مردم را اینگونه اظهار کرد  «چرا با وجود جلسات متعدد و قول‌هایی که داده شده، هنوز مشکل آب شرب شهر باغبادران و شهرهای اطراف حل نشده است، و عملیات آبرسانی در تپه‌های دره شورجه در باغشاد متوقف مانده و بعد از سال‌ها مردم از آب شرب سالم با وجود اینکه در کنار تصفیه خانه هستند، محروم هستند«.

حجت الله امینی عضو شورای اسلامی باغبادران در گفت‌و گو با ایمنا اظهار کرد: با وجود همجواری شهر باغبادران با دو تصفیه خانه آب اصفهان، مردم این شهر از آب آشامیدنی سالم و مطلوب محروم بوده و برای بسیاری از افراد، باور کردنی نیست که مردم این شهر هنوز از داشتن آب شرب سالم محروم هستند.

وی با بیان اینکه مسئولان به سلامت آب شرب باغبادران تاکید دارند، اما مردم از این موضوع مطمئن نیستند و باید چاره‌ای اندیشید، افزود: مدیر آبفا شهرستان لنجان نیز عدم اجرایی شدن این پروژه مهم را نبود اعتبارت اعلام کرده است.

محسن کوهکن نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: انتقال آب تصفیه خانه بابا شیخعلی به غرب شهرستان لنجان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی کلید خورد و این پروژه از تصفیه خانه باباشیخعلی آغاز شد، تا محله نوگوران، شهر باغشاد رسید.

وی با بیان اینکه قرار بود مسیر انتقال آب شرب از تپه‌های نوگوران عبور کرده و به باغبادران و چرمهین منتهی شود، افزود: در آن زمان، این بحث مطرح شد که آب شرب محلات جنوبی شهر زاینده رود و مدیسه نیز مشکل دارد و مسیر باید به صورتی اصلاح شود که محله‌های جنوب شهر زاینده‌رود نیز از این مهم بهره مند شوند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از این رو مسیر انتقال آب شرب باغبادران و چرمهین اصلاح شد، به دلیل آنکه لوله‌های خط انتقال آب می‌بایست از رودخانه زاینده رود عبور می‌کرد و همچنین تقویت انتقال آب نیازمند ساخت منبع بود، اعتبار پروژه نیز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه خط انتقال آب شرب تا ابتدای پل کله، محله مدیسه پیش رفته و اقداماتی نیز در این حوزه انجام شده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان در جلسات متعهد شده بود که در سال۹۶ پروژه را به اتمام برساند، اما شرکت آب و فاضلاب به مشکل اعتباری برخورد کرد.

کوهکن افزود: باید توجه داشت اتمام این پروژه امروز نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است و به دلیل اینکه شرکت آب و فاضلاب استان خود را متعهد به اتمام این پروژه می داند و به عنوان یکی از اولویت‌های شهرستان لنجان نیز مطرح است، این شرکت حاضر شد، ۵۰ میلیارد ریال اوراق خزانه به نوعی مهیا کند تا با استفاده از دیگر امکاناتی که در اختیار دارد، در سال جاری بتواند این پروژه را به سرانجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نامه‌ای که مسئولان نوشته و اعداد و ارقام را مشخص کرده‌اند به دنبال آن هستم با رایزنی‌های لازم، اوراق خزانه را در اختیار آنها قرار دهم، تا بحث کسری اعتبار این پروژه تامین و کار به اتمام برسد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم باید بدانند اگر پروژه‌های نیمه تمام در کشور یک ساله بخواهد به اتمام برسد، نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و کل بودجه‌ای که برای این مهم قرار داده می‌شود و جزء تملک دارایی، عمرانی و ... است، ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده و این به معنای آن است که پروژه‌های نیمه تمام میانگین ۱۵ تا ۲۹ سال به طول می‌انجامد تا به پایان برسد.

وی متذکر شد: به این نکته نیز باید توجه داشت افرادی که از برخی مسائل انتقاد می‌کنند، حرف مردم را می‌زنند و اشکالی نداشته و ندارد، اما در مواقعی پروژه‌ها اعتبار دارد و به علت سوء مدیریت و... تعلل می‌شود، در این مورد قطعا باید انتقاد کرد، اما پروژه‌ای که در شرایط موجود اعتبار ندارد همه باید کمک کنند اعتبار آن تامین و اجرا شود تا کام مردم نیز شیرین شود.

کد خبر 333363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.