سیستم حمل و نقل شهر اصفهان باید هوشمند شود

یک کارشناس حمل و نقل گفت: برای کاهش آلودگی هوای اصفهان و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی باید سیستم‌های حمل و نقل یکپارچه و گسترده در شهر فعال شود.

احمد گلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: استفاده هدفمند از فناوری اطلاعات برای خلق سیستم کارآمدتر و ایمن‌تر حمل و نقل تحت عنوان سیستم حمل و نقل هوشمند در دنیا تعریف می‌شود، امروزه در دنیا نیز فصل مشترکی بین حمل و نقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش بینی شده است.

این استاد دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: سیستم‌های حمل و نقل هوشمند سودهی بسیار مثبتی در کاهش مصرف سوخت، استفاده هدفمند از انرژی‌ها، کاهش ترافیک، کاهش زمان سفر مسافران، آلایندگی محیط، حذف سفرهای غیرضروری و ... دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ نوع سیستم حمل و نقل هوشمند در دنیا وجود دارد که مردم ایران فقط دوربین های ثبت تخلف و کنترل چراغ‌های راهنمایی را می‌شناسد، اضافه کرد: عملکرد حمل و نقل هوشمند شامل  سیستم‌های پیشرفته مدیریت ترافیک، اطلاعات مسافران، پرداخت الکترونیک، پاسخگویی به موارد اضطراری و امدادی و... است، اما مهمترین عملکرد این حمل و نقل، مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک، مدیریت و کنترل حوادث، پشتیبانی وسایل نقلیه امدادی، مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی و... است.

گلی پیشنهاد داد: در اتوبوس‌های همگانی سیستمی نصب شود تا شهروندان از طریق نصب اپلیکیشن آن، از زمان حرکت اتوبوس مد نظر خود،  ترافیک و مسدود شدن مسیر باخبر شوند.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه سیستم جابجایی و ترانزیت در دنیا به زودی دچار تغییر و تحولات بزرگی می شود، اظهارکرد: وابستگی صنایع به خصوص حمل و نقل به سوخت‌های فسیلی در حال کاهش است از همین رو اکنون خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های برقی که هیچ گونه مصرف سوختی ندارد، وارد کشور شده است.

وی افزود: پیش از این شارژ خودروهای برقی هشت ساعت زمان لازم داشت که باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده بود اما خوشبختانه به واسطه تکنولوژی‌های جدید، این خودروها کمتر از دو ساعت شارژ می‌شود و می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند و حتی در آینده نزدیک تکنولوژی شارژ خودروهای برقی در حال حرکت وارد می‌شود.

گلی خاطرنشان کرد: یکی از سیاستهای کشور تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی است تا این انرژی پاک برای خودروهای برقی تامین و آلودگی هوا و محیط زیست به حداقل ممکن برسد.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه سیستم حمل و نقل ریلی در دنیا بسیار متنوع است، اضافه کرد: مترو، تراموا، قطارهای سبک شهری، مونوریل از زیر مجموعه سیستم حمل و نقل ریلی محسوب می شود که هرکدام دارای عملکرد متفاوتی دارد.

وی گفت: براساس مطالعاتی که در دنیا انجام شده حدود ۲۵ درصد گاز دی اکسیدکربن توسط حمل و نقل در دنیا تولید می‌شود که از این مقدار۸۰ الی ۹۰ درصد آن توسط حمل و نقل جاده ای تولید می‌شود و سهم حمل و نقل ریلی از تولید این گاز در دنیا حدود دو درصد است.

گلی پیشنهاد داد: مدیران شهری باید به طورحتم یکپارچگی و پیوستگی حمل و نقل را در دستور کار خود قرار دهند و همه نقطه شهر باید یک سیستم و یا ترکیبی از سیستم حمل و نقل فعال باشد تا علاوه بر افزایش استقبال شهروندان از حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا کاهش یابد.

این کارشناس حمل و نقل اضافه کرد: طبق بررسی‌های اعلام شده در تهران به ازای هر هزار نفر ۴۰۰ خودرو شخصی و دررکشورهای پیشرفته به ازای هر هزار نفر ۵۰۰ تا ۶۰۰ خودرو وجود دارد، اما به دلیل استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی در ایران با مشکلات ترافیکی روبرو هستیم اما کشورهای پیشرفته با وجود تعداد بالای خودرو اما تمایل دارند از مترو و سیستم حمل و نقل پاک استفاده کنند.

وی تاکیدکرد: لازم است با توجه به وضعیت موجود آلودگی هوا و راهبندان های طولانی در شهر، فرهنگ استفاده از سیستم‌ حمل و نقل عمومی  در بین شهروندان نهادینه شود. 

کد خبر 333191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.