۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
آسمان آبی‌ام آرزوست...

این روزها هوای آلوده نقل هر محفلی شده است، هوایی که نه تنها کلانشهر اصفهان بلکه بسیاری از دیگر شهرهای استان را درگیر خود کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی دو هفته گذشته آلودگی هوا به قدری زیاد بود که مدارس را تا سه روز به تعطیلی کشاند، گویا خودروهای تک‌سرنشین، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و تغییرات اقلیمی آب و هوا همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا ما را از آسمان آبی اصفهان دورتر کنند؛ سامانه بارشی هم پس از انتظاری چندماهه چند ساعتی بیشتر دوام نداشت و آسمان اصفهان را ترک کرد.

آلودگی هوا می تواند منشاء بسیاری از بیماری‌های ریوی و قلبی و عروقی به خصوص برای کودکان و افراد کهنسال باشد، از این رو همه نگران آثار زیان بار این پدیده هستند. البته اکنون دیگر نفس‌ها به شماره افتاده، گویا توان اکسیژن‌رسانی به بدن‌ را ندارند؛ هر روز نگاهمان به آسمانی است که پیش‌تر او را آبی‌ می دیدیم.

مصوبات، قوانین و طرح‌های زیادی در خصوص کاهش آلودگی هوا تنظیم شده اما این جای سوال است که چرا با این هم مصوبه و طرح همچنان در فصل سرد سال کلانشهرها با آلودگی هوا که سال به سال هم تشدید می‌شود، روبرو هستند.

آسمان شهر اصفهان، آلوده‌تر می شود

نوید حاج بابایی کارشناس هواشناسی اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهارکرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوا در پاییز امسال، کاهش چشمگیر بارندگی‌ها و فعالیت شهرک‌های صنعتی اطراف اصفهان است، به همین دلیل شستشوی جوی انجام نشد و غلظت آلاینده‌های جوی افزایش یافت.

وی ادامه داد: تا پایان پاییز ۹۶ در کلانشهر بزرگ اصفهان تنها یک و سه دهم میلی متر بارش را دریافت کردیم که این میزان نسبت به مدت مشابه و بلند مدت کاهش قابل توجهی داشته است.

این کارشناس هواشناسی تصریح کرد: الگوهای هواشناسی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار بسیار پیچیده آلاینده‌ها است که به افزایش یا کاهش غلظت آنها کمک می‌کند و به علت تاثیرگذاری بالای چگونگی پخش و تراکم آلاینده‌ها از پارامترهای هواشناسی، داده های هواشناسی جایگاه ویژه‌ای را در مطالعات آلودگی هوا به خود اختصاص می‌دهد.

معاون پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اصفهان افزود: به دلیل عوامل مختلف جوی، الگوهای تابستانی کشور و استان که باعث می‌شود در تابستان بارش نداشته باشیم، در پاییز امسال هم ماندگار شد و شکل خود را از دست نداد، الگوهای جوی پاییز اصفهان مشابه الگوهای تابستانی بود و اجازه گذر امواج و سامانه های جوی را نداد و باعث کاهش سرعت باد در سطح زمین و لایه های مجاور زمین شد.

حاج بابایی خاطرنشان‌کرد: در بسیاری از روزهای پاییز شرایط سکون هوا و در اوایل صبح پدیده وارونگی هوا را نظاره‌گر بودیم، به همین دلیل غلظت آلایندگی هوای شهر اصفهان نسبت به سال گذشته رشد داشت و بعضی روزها حتی شرایط انباشت آلاینده‌ها را داشتیم.

وی تصریح کرد: تنها راهکار این است که انتشار آلاینده‌های صنعتی و ترافیکی شهر را کاهش دهیم، همزمان تدابیر ویژه‌ای اندیشیده و مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوا به صورت جدی پیگیری شود.

معاون پیش بینی و تحقیقات هواشناسی استان اصفهان با اعلام اینکه از هشت تا یازدهم دیماه امسال شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهیم بود، شرایط جوی اصفهان را نامناسب دانست و گفت: ساعات پیک افزایش غلظت آلاینده های جوی از نیمه‌های شب تا اوایل صبح است، بنابراین در روزهایی که آسمان اصفهان آلوده است باید تا حد امکان از خانه خارج نشد.

مصوبات کاهش آلودگی هوا کارساز نبوده است

امیراحمد زندآور عضو کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای شهر اصفهان نیز در این باره به ایمنا گفت: مصوبات زیادی برای کاهش آلودگی هوا اجرا شده، اما کارساز نبوده است، بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها بیشتر شود، وقتی همه شهروندان می‌دانند که عوارض ناشی از آلودگی هوا یک تهدید جدی است و تردد خودرو و موتورسیکلت این آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد، باید از حمل ونقل عمومی و ریلی بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرایط نامناسب آب و هوایی که این روزها در کشور و استان حاکم است، گلایه‌مندی شهروندان را برانگیخته و به تهدیدی جدی و چند وجهی برای مردم تبدیل شده، ادامه داد: دستگاه‌های مختلف در سطح کشور باید دست به دست هم دهند و در جهت تأمین سلامت مردم گام بردارند تا زیست مردم که در معرض خطر قرار گرفته، از این وضعیت نجات پیدا کند.

این عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: در اصفهان هنگام ورود صنایع آب بری همچون فولاد، ذوب آهن و پالایشگاه، مردم بسیار خوشحال بودند که وجود این کارخانجات برای شهرشان رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت، در حالی که اکنون آلودگی این کارخانجات، نگرانی مردم را به همراه دارد و این نگرانی‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: البته آلودگی هوا مشکلی نیست که توسط یک نهاد،ارگان یا به واسطه یک موضوع ایجاد شده باشد، بلکه عوامل مختلفی در ایجاد آن دخیل است ولی بی شک مردم در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارند و باید همکاری خود را با مدیریت شهری افزایش دهند تا آلودگی‌ها به حداقل برسد.

زندآور گفت: ۳۵ دستگاه اداری، مسئول رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا هستند و محیط زیست متولی هماهنگی این دستگاهها است، به طور حتم اگر همه دستگاهها به وظایف خود به موقع و درست عمل کنند، حال و هوایِ شهر ما هم خوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر در کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست جلساتی در این راستا برگزار و برنامه‌ریزی هایی داشته است تا راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی هوا را شناسایی کند، افزود: در حال حاضر از مجموع یک هزار و۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری اصفهان تنها۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است، از این رو به دنبال نوسازی هر چه سریعتر ناوگان اتوبوسرانی، افزایش خطوط اتوبوس‌های تندرو، تکمیل خط یک قطار شهری و توسعه خطوط آن هستیم.

عضو کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تاثیر اجرای طرح زوج و فرد از مبدا اظهارکرد: اگر نیاز باشد و بدانیم با اجرای این طرح آلودگی هوا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و موثر است، شورا و شهرداری هم در این راستا گام بر می‌دارند.

خودروها عامل ۷۴.۷ درصد آلودگی هوای شهر اصفهان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا که از سال ۹۲ اجرایی شده و در حال بروز رسانی است، به ایمنا گفت: در طرح جامع کاهش آلودگی هوا که باعث افزایش دو و هفت دهم برابری تعداد روزهای سالم شده است، تکالیفی برای تمام دستگاه های اجرایی در نظر گرفته شده و فرایند اقدامات دستگاه های اجرایی به نتایج قابل قبولی ختم شده است اما این واقعیت غیر قابل انکاری است که به غیر از فعالیت های اجرایی، همراهی مردم می‌تواند اثرگذار باشد.

سید رحمان دانیالی تاکید کرد: در خصوص اینکه مردم می‌توانند چه سهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند، مطالعه‌ای با کمک شهرداری اصفهان در حال انجام است که به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

وی مقصر ۷۴ و هفت دهم درصد آلودگی‌های هوای شهر اصفهان را مربوط به تردد خودروها دانست و اظهارکرد: ما در اصفهانی زندگی می‌کنیم که روزانه یک میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در آن تردد می‌کنند، با شمارش خودروهای تک سرنشین می‌توان به این واقعیت پی برد که مردم هم در آلودگی هوا مقصر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پلمب مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه منتظری را بزرگترین اقدام برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان خواند و گفت: نیروگاه‌های استان اصفهان از سوخت مازوت منع شدند اما این استان هنوز در مصرف گازوئیل رتبه اول و در مصرف چهار فراورده نفتی رتبه چهارم کشور را دارد، از این رو آلودگی هوای صنعتی و ترافیکی را باید از یکدیگر تفکیک کرد، البته هنوز بعضی از دستگاه‌ها تکالیف محول شده را به صورت کامل انجام نداده‌اند.

وی افزود: باید توسط دستگاه‌های مربوط همچون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شود که چند درصد از آمار مرگ و میر ارتباط مستقیم با آلودگی هوا داشته است تا همه به اهمیت موضوع بیشتر پی ببرند و مشکلات ناشی از آلودگی هوا را جدی بگیرند.

دانیالی با ابراز نگرانی از وضعیت تالاب گاوخونی تصریح کرد: تبعات ناشی از توجه نکردن به تالاب بین المللی گاوخونی نه تنها دامن اصفهان را بلکه طبق مطالعات انجام شده با شعاع اثرگذاری، می‌تواند دامن بسیاری از استان‌ها را بگیرد.

وی احیاء تالاب گاوخونی را یکی از آرزوهای مهم محیط زیست خواند و ادامه داد: باید توجه داشت که زاینده رود توان بارگذاری مجدد را ندارد و احیاء تالاب و رودخانه زاینده رود زیرساخت لازم برای توسعه صنعت گردشگری را فراهم می‌کند.

دانیالی در خصوص گلایه مندی‌ها از گرد و غبار شرق اصفهان، گفت: با توجه به اینکه این گرد و غبارها از یک نقطه خاص نیست، نسبت دادن وجود گرد و غبار به واسطه زاینده رود باید کارشناسی شود، محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی است و برای کاهش آلودگی هوا از همه دستگاهها انتظار می‌رود همکاری داشته باشند.

ایجاد محیط تنفسی مناسب برای شهروندان

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید دارد بیشترین عنصری که باعث تصفیه هوا می‌شود، درختان است، زیرا درختان به عنوان ریه شهرها با ذخیره کربن و جذب co۲  هوا که انسان‌ها در تنفس خود به وجود می‌آورند، اکسیژن زیادی به هوا تزریق می‌کنند.

فروغ مرتضایی‌نژاد به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از دلایل گرم شدن کره زمین کاهش نسبت جذب CO۲ توسط درختان است، بنابراین هر چه تعداد درختان را بیشتر کنیم نسبت جذب CO۲ افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در فضای آلایندگی‌های شهری علاوه بر CO۲ گازهای دیگری هم وجود دارد که نباید توسط گیاهان جذب شود زیرا برای آنها اثر مضری دارد، از این رو درختانی را در عرصه‌ها استفاده می‌کنیم که سطح برگ‌های آنها آلایندگی‌های مختلف را جذب کرده و نه تنها آسیب نمی‌بینند بلکه فضای تنفسی را پاکیزه کنند، بنابراین رسالت اصلی سازمان پارکها و فضای سبز، ایجاد محیط تنفسی مناسب و افزایش تعداد درختان است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهارکرد: فضای سبز پایدار تنها به معنای فضای سبزینگی نیست بلکه برای کاهش آلودگی هوا باید درخت و درختچه‌هایی داشته باشیم که با جذب CO۲ بالا بتوانند باعث افزایش سطح جذب آلاینده‌های محیط شوند.

وی با تاکید بر استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی و درختانی که سطح برگ آنها آلاینده‌های گازی را تحمل و جذب کند، گفت: به دلیل سوخت‌های صنایع مختلف، درصد روی و سرب موجود در سطح شهر اصفهان بسیار بالا است، در کنار بزرگراه‌ها که تردد خودروها انجام می‌شود، سرب غلظت بالایی دارد، پس باید گیاهان علوفه‌ای، بوته‌ای درخت و درختچه از طریق ریشه و برگ‌ها بتوانند تمام آلاینده‌ها را جذب و محیط تنفسی بهتری را برای شهروندان فراهم کنند.

مرتضایی‌نژاد افزود: بیش از دو و نیم میلیون اصله درخت در شهر اصفهان کاشته شده که ذخیره کربن بالایی دارد، البته درختانی که خزان می‌کنند و برگ آنها می‌ریزد، ذخیره کربن ندارند و به همین جهت ویژگی درختان همیشه سبز با درختان خزان پذیر متفاوت است.

وی یادآور شد: درختی که برگ‌های آن به اندازه ۵۰ درصد واقعی خود نرسیده باشد، ذخیره کربن مثبتی ندارد بلکه درختانی که اندازه برگ آنها از ۵۰ درصد طبیعی بیشتر شده باشد، ذخیره کربن انجام می‌دهند.

پلاک خودروهای دودزا برداشته می‌شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان نیز تأثیر معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا را واقعیتی انکار ناپذیر دانست و گفت: معاینه فنی خودروها از ابتدای آذرماه به صورت ویژه توسط دوربین‌های نظارتی سطح شهر اصفهان کنترل می‌شود.

سرهنگ ابوالقاسم چلمغانی افزود: در حال حاضر خودروهای فاقد معاینه فنی به مبلغ ۵۰ هزار تومان اعمال قانون می‌شوند، از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری و پلاک عقب خودروهای دودزا برداشته می‌شود و تا زمانی که رانندگان نسبت به دریافت برگه معاینه فنی اقدام نکنند، پلاک این خودروها برگردانده نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعمال قانون در ارتباط با خودروهای بدون معاینه فنی با شدت در حال انجام است، اظهارکرد: متولی معاینه فنی خودرو شهرداری است و نظارت بر اجرای آن توسط پلیس انجام می‌شود، از این رو تمام خودروهای فاقد برگه معاینه فنی بدون استثنا اعمال قانون خواهند شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان به مردم توصیه کرد برای کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت خود و سایر شهروندان، نسبت به دریافت برگه معاینه فنی خودروهایشان اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، آلودگی هوا یک فاجعه زیست محیطی به شمار می‌رود که زنگ خطر آن از سالها پیش در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، مشهد و شیراز به صدا درآمده و سلامت مردم را تهدید می‌کند به طوری که طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا دلیل اصلی سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در جهان است.

 بسیاری از کارشناسان معتقدند ضمن انجام اقدامات زیست محیطی، اگر شهروندان برای سفرهای درون شهری بیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند و کمتر شاهد خودروهای تک سرنشین در شهر باشیم، آلودگی ‌هوا به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، پس بیاییم از همین امروز همه با هم تصمیم بگیریم برای سلامت خودمان هم که شده از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

کد خبر 333171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید احمدی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    0 0
    با سلام و احترام هر چند که ایمنا در بازتاب دیدگاه‌های شهروندان خوب عمل نمی‌کند، اما به‌عنوان یک شهروند وظیفه‌ی خود می‌دانم که این نکته را یادآور شوم که الان در شهر اصفهان تعداد رانندگان تک سرنشین بانو افزایش پیدا کرده و وقتی به موضوع دقیق بنگریم می‌بینیم بسیاری از آن‌ها جهت تفنن در خیابانها از خودرو استفاده می‌کنند.
  • احمدرضا هستم IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    0 0
    خودروهای تک سرنشین، خودروهای غیراستاندارد، پدیده وارونگی هوا، موتور سیکلت ها و جمعیت زیاد نیز در رتبه های بعدی علل آلودگی هوای اصفهاناعلام مي شود، اما رسيدگي به وضعيت آلودگي هوا بر عهده کدوم دستگاهه واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علي. از شهرک صنعتي جي IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    0 0
    بازم هوا رفت تو وضعيت قرمز، خدايا به بچه هامون رحم کن. اين همه خبر و گزارش اعلام ميشه براي کاهش آلودگي هوا چرا هيچ نهاد و ارگاني تکان نمي خورند پس!