چوب دلالان لای چرخ غرفه‌داران بزرگ میوه

وجود دلالان و واسطه‌ها در بنگاه‌های میوه و تره‌بار اصفهان طی چند دهه گذشته موجب شده با افزایش میزان تقاضا و کاهش عرضه محصولی، بازار سیاه قیمت‌ها شکل بگیرد. بارها از سوی مدیریت استان راهکارهایی برای حذف این دلالان ارایه شد اما به نظر می رسد دلالان این بار خود عامل حذف غرفه‌داران بزرگ شده‌اند.

به گزارش ایمنا، اسفند سال ۹۵ رسول زرگرپور استاندار وقت اصفهان نسبت به ساماندهی فعالیت واحدهای صنفی و عمده‌فروشان میوه و تره بار و برخورد با دلالان اولتیماتوم داد تا در مهلتی سه ماهه این اتحادیه با بارفروشان بدون پروانه و غرفه برخورد کند.

بنابر تصمیم و مصوبات کمیسیون نظارت، به منظور ساماندهی فعالیت واحدهای صنفی عمده فروش میوه و تره‌بار و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت میوه در میدان باید با دلالانی که در برخی غرفه‌ها فعالیت دارند، برخورد شود. در این راستا اتحادیه صنف عمده فروشان میوه اصفهان با همکاری دستگاه های نظارتی، با واحدهایی که غرفه خود را در اختیار واسطه‌گران و دلالان میوه قرار می‌دهند و یا عامل حضور آنها هستند برخورد و نسبت به ساماندهی واحدهای فاقد پروانه کسب اقدام می کند.

همچنین قرار شد بارفروشان مستقر در میدان شامل غرفه‌داران بدون پروانه و بارفروشان بدون غرفه و سیار، اگر اقدام به اخذ مجوز نکنند توسط مسئولان میدان، از فعالیتشان جلوگیری و از ورود افراد بدون پروانه به میدان برای عرضه میوه و سبزی جلوگیری شود.

با وجود این مصوبه و اخطارها متاسفانه هنوز برخی غرفه‌داران بزرگ میدان میوه و تره‌بار اصفهان با تعاملی که با بارفروشان و خرده فروشان جز دارند، در ازای گرفتن هزینه‌ای، بخشی از غرفه خود را به آنها اجاره می دهند. یکی از این غرفه‌داران معتقد است هدفمان این است که این وانت‌داران و بارفروشان بیکار نشوند چرا که توان مالی لازم را برای خرید غرفه‌ای ندارند و از سوی دیگر در فروش برخی از بارهایی که به سختی فروخته می‌شود کمک می کنند. این برخوردها به نوعی سختگیری اتحادیه است.

با این وجود مدیریت استان عزم خود را جزم کرده تا این دلالان و واسطه ها را حذف کند. زرگرپور استاندار پیشین اصفهان مرداد ماه امسال در جلسه کمیسیون هماهنگی تعزیرات حکومتی استان، تاکید کرد که سازمان میوه و تره بار باید به افرادی که کارت نظام صنفی کشاورزی دارند مجوز فروش سبزیجات بدهد و در غیر این صورت باید با واسطه‌ها برخورد لازم صورت گیرد زیرا در این زمینه این سازمان پاسخگو است. با این اولتیماتوم، اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان برخورد با غرفه داران متخلف را شدت داد و بعد از اخطارهای لازم در صورت بی توجهی با نصب میله و داربست مانع فعالیت غرفه های میلیاردی می شود.

اما متاسفانه این غرفه‌ها به مرکزی برای افراد سودجو و دلال تبدیل شده و به نظر می رسد کسانی که باید با دلالان مقابله کنند، متاسفانه مغازه‌های خود را دست آنها داده‌اند، پس زمانی که حق برخورد با دلال را دارند به آنها اجازه فعالیت می‌دهند!

یکی از غرفه داران در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: این گونه برخورد و پلمب غرفه‌های میوه تنها در اصفهان اتفاق افتاده و استان‌های دیگر چنین کاری نمی‌کنند. افرادی را که اتحادیه دلال می نامد کسانی هستند که توانایی خرید غرفه‌های میلیاردی را ندارند و با رقمی اندک از این طریق امرار معاش می‌کنند و حتی بارهایی را که زود فاسد می‌شود و در میدان فروش نمی‌رود توسط این بارفروشان جمع آوری و فروخته می شود.

 نایب رییس اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره‌بار اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: سال گذشته استاندار وقت اصفهان تاکید بر حذف دلالان داشت. دلال هیچ شناسه و نشانه ای در صنف و سازمان ذی ربط ندارد تا ریشه خود را در آن قرار دهد. دلالان علاوه پرداخت نکردن هزینه‌های صنفی هیچ گونه پرداخت مالیاتی ندارند و موجب گرانی و تشنج بازار می‌شوند و همانند پول‌های سرگردان که همه به دنبال آن هستند دلالان در بازار توان کاذب دارند.

علی مهرکش با تاکید بر اینکه این خرده‌فروشان اگر توانمند هستند باید نسبت به خرید غرفه با هزینه دو تا سه میلیارد تومان در میدان میوه و تره بار اقدام کنند و از کانال قانونی جواز کسب بگیرند، افزود: متاسفانه دلالان با حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان وارد میدان میوه و تره‌بار می شوند و بارهای بازار را بدون رعایت نرخ مصوب و ... با قیمت بالا می فروشند چرا که به هیچ مرجعی پاسخگو نیستند و هزینه‌های ورود و خروج، دارایی، مالیات، بیمه، باسکول و ... را پرداخت نمی کنند.

وی تاکید کرد: حدود ۱۰ درصد تخلفات این اتحادیه مربوط به اعضای صنف و ۹۰ درصد دیگر مربوط به خرده فروشان و در اصل دلالان میدان میوه و تره‌بار است چرا که با هر تذکری تنها مکان خود را تغییر می‌دهند و نسبت به اصلاح رفتار خود در فروش عمل نمی کنند.

نایب رییس اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره‌بار  تصریح کرد: مطابق قانون، دلالان و یا به اصلاح خرده‌فروشان مستقر در بنگاه‌های بزرگ باید از میدان میوه و تره‌بار خارج شوند.

وی در پاسخ به این سوال که "خرده‌فروشان اعلام کرده‌اند که درآمد بالایی برای خرید و یا کرایه غرفه‌ها ندارند و در راستای بهبود فضای کسب و کار، اتحادیه باید از آنها حمایت کند"، افزود: اتحادیه مخالف حذف آنها از میدان میوه و تره بار نیست بلکه باید مطابق قانون، مجوز صنفی کسب کنند و شرایط و نرخ های روزانه میدان را پذیرا باشند.

مهرکش افزود: دلالان و خرده فروشان می توانند در حدود ۱۳۰ غرفه اجاره‌ای سازمان میادین اسکان داده شوند، اما حاضر به این کار نیستند چرا که در صورت دادن هر گونه تعهد مجبور به پرداخت مالیات و همچنین رعایت نرخ‌های مصوب هستند.

وی در خصوص پلمب بنگاه‌های بزرگ که برخی خرده‌فروشان و وانت‌داران را اسکان داده‌اند، گفت: این بنگاه ها بدون مجوز اتحادیه اقدام به اجاره بخشی از غرفه خود به افرادی کرده‌اند که هیچ مجوز صنفی ندارند. در این راستا اتحادیه چندین بار به غرفه داران اخطار داده بود که خرده فروشان و یا دلالان وانت بار را از غرفه خود بیرون کنند که متاسفانه برخی از این کار سرباز زده اند.

نایب رییس اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره‌بار اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۰ پرونده اخطار پلمب به غرفه‌داران متخلف داده شده است، اظهار کرد: نتیجه دلالی و بودن آن در میدان، افزایش قیمت و ضرر به مصرف‌کنندگان است. در حال حاضر ۴۴۰  غرفه‌ میوه و ۱۰۰ غرفه در سالن سبزی میدان میوه و تره بار وجود دارد که متاسفانه تعداد دلالان و خرده‌فروشان دو برابر این غرفه ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه روزانه ۲۵۰۰ تن بار وارد میدان می‌شود و در صورتیکه این حجم بار توسط غرفه‌داران به بیرون فروخته شود اتحادیه توانایی کنترل قیمت ها را خواهد داشت، افزود: اگر این حجم بار برای ۲۵۰۰ غرفه دار و خرده فروش و دلال توزیع شود ما قادر به کنترل قیمت ها نیستیم. در حال حاضر با نظارت‌های صورت گرفته تعداد دلالان از ۵۰۰ نفر به ۱۰۰ دلال کاهش یافته است.

مهرکش گفت: بعضا برخی از دلالان و خرده فروشان از شهرهای اطراف به میدان میوه و تره‌بار آمده و با چاپ  کارت ویزیت به عنوان غرفه دار میوه در میدان تره‌بار اصفهان از باغات شمال خریداری می کنند. با توجه به اینکه غرفه داران جنس را نسیه خریداری می کنند و پول باغدار را چند ماه بعد از فروش در شهرهای خود  می‌دهند این دلالان با همین روش خرید می کنند اما با تغییر مکان خود از پرداخت پول باغدار سرباز می زنند که این اعتبار اصفهان و این صنف را در کشور زیر سوال می‌برد.

به گزارش ایمنا، باید توجه داشت که قیمت محصولات در بازار میوه و تره‌بار بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و شکی نیست که دلال و واسطه ها در این بازار نقش مهمی ایفا می‌کنند و گاهی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند در این راستا برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و همچنین باغداران و کشاورزان ساماندهی این بازار بسیار اهمیت دارد و غرفه داران نیز باید با پرهیز از سودجویی دست دلالان را از این بازار کوتاه کنند.

کد خبر 333086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.