نشریات دانشجویی در بند آیین‌نامه وزارت بهداشت

جمعی از اعضای کمیته دانشجویی مفدای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت بهداشت استعفا دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌هاست فعالان نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها به مثابه چشم تیزبین جامعه دست به قلم شده‌اند و فعالیت‌های فرهنگی را در عرصه نشریات دنبال می‌کنند. مشکلات و کاستی‌ها را می‌بینند و به نیت اصلاح آن تلاش می‌کنند، با نشر اندیشه‌ها و دیدگاه‌های خویش سعی در تضارب آرا و آگاهی جامعه دارند، اما از حدود شش ماه پیش با ابلاغ آیین‌نامه تشکیل «کمیته دانشجویی مفدا» به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، روند کار این گروه تغییر کرد.  دانشجویان معتقد هستند که آیین‌نامه جدید آزادی عمل را از آنان سلب می‌کند، آن‌ها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان وزارت بهداشت اقدام به استعفای دسته‌جمعی کرده‌اند. این فعالان دانشجویی معتقدند معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خواسته و یا ناخواسته با تشکیل آیین‌نامه «کمیته دانشجویی مفدا» عملا موجب خارج شدن مسیر نشریات دانشجویی از مجرای اصلی و درست آن شده است. آیین‌نامه‌ای که به موجب آن اعضای کمیته وظیفه تولید اخبار، تهیه گزارشات مطبوعاتی، انجام مصاحبه، عکاسی خبری، تصویربرداری، تدوین فیلم‌ها، تولید کلیپ و تیزر، تهیه خبرنامه و تمام فعالیت‌های رسانه‌ای مرتبط با معاونت فرهنگی و دانشجویی را بر عهده دارند و این اخبار مستقیما زیر نظر معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها اداره می‌شود.

سه روز پیش جمعی از اعضای کمیته دانشجویی مفدای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با صدور بیانیه‌ای استعفا دادند. این دانشجویان حمایت‌های مادی و معنوی مدیران از مفدا و نداشتن چالش‌هایی که نشریات مستقل با آن مواجه هستند را عاملی برای دورماندن دانشجویان از حرکت اصلی خویش می دانند. به گفته این دانشجویان مسئولیت این موضوع مستقیما بر عهده وزارت بهداشت است که با سیاست‌های غلط خویش تیشه به ریشه نشریات مستقل می‌زند.

ما دانشجویان آزاد اندیش هستیم نه کارمند

پگاه منصوری، عضو شورای مرکزی کمیته دانشجویی مفدا در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره علت استعفای دسته جمعی از کمیته مفدا اظهار کرد: از این استعفا هیچ برداشت سیاسی نباید داشت و اعضای کمیته مشکلی در داخل معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان ندارند. 

وی درباره کمیته دانشجویی مفدا گفت: از تابستان امسال معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با ابلاغ آیین نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اقدام به تشکیل کمیته دانشجویی مفدا کرد که به موجب این آیین‌نامه تمام مسئولیت انتشار اخبار نشریات دانشجویی بر عهده معاونت دانشجویی فرهنگی قرار داده شد و در مقابل دانشجویان با پرداخت حق الزحمه در این مراکز مشغول به کار شوند. بر اساس این آیین نامه، دانشجویان زیر نظر مدیران روابط عمومی، معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کار می‌کنند و بر مبنای میزان ساعت فعالیت هر یک از اعضای کمیته که توسط مدیر روابط عمومی اعلام می‌شود، حق‌الزحمه کار دانشجویی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه پس از تشکیل کمیته مفدا ممکن است دانشجویان به دلیل دردسرهای کمتر پیش روی نشریات از فضای مستقل و مطالبه گری دور شوند، ادامه داد: خوشبختانه با حضور معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نشریات همچنان آزادانه عمل می‌کنند، اما نگرانی این است که تشکیل این کمیته برای نشریات اختلال ایجاد کند و دانشجو به انفعال کشیده شود. زیرا دانشجویان به دلیل دردسرهای کمتری که کار در این کمیته دارد عملا از کار در فضای نشریات مستقل دور می‌شوند. حل این مشکل تنها در گرو تغییر سیاست معاونت فرهنگی وزارت بهداشت است که روی صحبت اعضای کمیته با این مرکز است نه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

منصوری تاکید کرد: برای نشان دادن اعتراض خود به وزارت بهداشت راهی جز صدور این بیانیه نداشتیم. ما مخالف این هستیم که دانشجو همچون یک کارمند جذب شود و در ازای پرداخت حقوق خبر منتشر کند. این نیروها می‌توانند خود نشریات مستقل داشته باشند، ولی با تشکیل کمیته مفدا عملا زمینه آزاداندیشی دانشجو گرفته می‌شود. ما به دنبال آزاد اندیشی هستیم، اما با تشکیل کمیته مفدا، دانشجویان از کار در نشریات مستقل دور می‌شوند. 

وی با بیان اینکه موج اول اعتراضات در تبریز آغاز شد، تصریح کرد: چندی پیش یکی از فعالان نشریات دانشگاهی تبریز با انتشار هفته نامه‌ای با محوریت اعتراض به روند کمیته دانشجویی مفدا در یک شماره از هفته نامه به طور اختصاصی درباره این موضوع مطالبی منتشر کرد. این نشریه پس از فعالیت چند ماهه کمیته مفدا و مشاهده بازخوردهای فعالیت آن مطالبی انتقادی نوشت، با مکاتباتی که با اعضای این کمیته در شهرهای دیگر داشته‌ایم، می دانیم خیلی‌ها به این طرح معترض هستند.

مدیر مسئول نشریه طنز سه کاری درباره بازتاب انتشار این بیانیه گفت: در این دو روز بازتاب نسبتا خوبی از سوی دانشجویان مخالف کمیته مفدا داشتیم که همه خواستار اصلاح ساختار کمیته مفدا هستند.

وی با بیان اینکه با این استعفا نشریات خود را از دست نمی‌دهیم، تاکید کرد: خوشبختانه معاونت دانشگاه با نشریات تعامل خوبی دارد. هدف ما از این بیانیه تنها اصلاح ساختار معاونت فرهنگی وزارت بهداشت است و ما همچنان به کار خود در نشریات ادامه می‌دهیم. 

دانشجو موذن جامعه است نه بلندگوی مسئولان

فاطمه زکیان، دبیر کمیته دانشجویی مفدا نیز به خبرنگار ایمنا گفت: همانطور که در متن بیانیه عنوان کرده ایم، نگرانیم که کمیته دانشجویی مفدا، دانشجویان را از فضای مطالبه‌گری و پویایی به انفعال بکشاند. دانشجویان دغدغه مندی که تا دیروز در نشریات مستقل خودشان عقاید، نظرات و انتقاداتشان را نسبتا آزادانه بیان می‌کردند، امروز همچون کارمندی زیر نظر معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه در ازای دریافت وجهی ناچیز اخباری را منتشر می‌کنند که توسط روابط عمومی پالایش شده است.

وی مفدا را رقیبی برای نشریات دانشجویی عنوان کرد و افزود: اکنون مفدا به جای کمک به گردش صحیح و آزاد اطلاعات، صرفا به تعریف و تمجید از مسئولان دانشگاهی و تحسین عملکردشان خلاصه شده است. 

مدیرمسئول نشریه نیشتر ادامه داد: نگرانی اعضای کمیته این است که نشریات دانشجویی توان رقابت با کمیته مفدا که دارای پشتوانه مالی و معنوی معاونت فرهنگی است را نداشته باشد و به تدریج از تعداد این نشریات کاسته شود.

زکیان تاکید کرد: در متن بیانیه اعضای کمیته دانشجویی مفدای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به وضع موجود معترض هستند که به امید تغییر این شرایط استعفای خود را از کمیته دانشجویی مفدا با صدور بیانیه‌ای اعلام کردیم.

هر تغییری در آیین‌نامه بر عهده مسئولان وزارتخانه است

سید محسن حسینی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان درباره علت استعفای دانشجویان و خواسته اصلی انها به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به سابقه فعالیت این دانشجویان در نشریات دانشجویی و اینکه مفدا یک مجموعه اطلاع رسانی متفاوت با نشریات دانشجویی است، این دانشجویان تمایل دارند در نشریه‌ای که خودشان مسئولیت آن‌ را به صورت مستقیم برعهده دارند فعالیت کنند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این پرسش که پس از ابلاغ آیین نامه کمیته مفدا چه تغییری در روند فعالیت نشریات ایجاد شد، تصریح کرد: هیچ تغییری در روند فعالیت نشریات ایجاد نشده و آیین نامه مفدا تقابلی با نشریات دانشجویی ندارد، بلکه یک مجموعه جدید در کنار نشریات دانشجویی با شکلی جدید تحت نظارت معاونت دانشجویی فرهنگی انجام وظیفه می‌کند.

وی درباره روند تشکیل نشریات در دانشگاه گفت: این کار بر اساس آیین نامه نشریات دانشجویی ابلاغ شده از سوی وزارتخانه صورت می‌گیرد و پس از صدور مجوز و نظارت کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه فعالیت نشریه اغاز می‌شود.

حسینی تاکید کرد: با توجه به اینکه در مورد مفدا، معاونت دانشجویی فرهنگی وزارتخانه مسئولیت دارد، هر تغییری بر عهده مسئولان وزارتخانه است. با این حال دانشجویان دیگری نیز به کار در مفدا علاقه مند هستند و مفدا هم در حال اطلاع رسانی و انجام امور محوله خود است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از دانشجویانی که با تلاش خود در این مدت با مفدا همکاری صمیمانه داشته اند و آرزوی موفقیت برای آنها افزود: به نظر می آید دانشجویانی که استعفا داده‌اند بیشترتمایل به انجام فعالیت در نشریات دانشجویی دارند و گرایش کمتری به انجام فعالیت در فضاهای خبری مشابه مفدا را دارند، چون همکاری با مفدا روحیات مناسب خود را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه تعداد ۵۴ نشریه در دانشگاه مشغول به فعالیت است، افزود: از این تعداد، ۱۷ نشریه علمی، شش نشریه فرهنگی، دو عدد ورزشی، سه نشریه هنری، و دو نشریه طنز است. علاوه بر اینکه نشریات سیاسی، اجتماعی و قرآنی هر کدام پنج نشریه دارند.

گزارش از: آیدا علی‌اکبری- ایمنا

کد خبر 333058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.