سلامت، محور توسعه شهر اصفهان است

عضو شورای شهر اصفهان گفت: سلامت، محور توسعه است زیرا این مهم به ارتقا سطح کیفی زندگی شهروندان ختم می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباسعلی جوادی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز ملی ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهارامیدواری کرد: دیگر شاهد رخدادهایی مانند زلزله نباشیم، البته اگر چنین حوادثی رخ داد باید به قدری مجهز باشیم که کمترین آسیب‌ها به شهر وارد شود.

وی با اشاره به ارتقا سلامت شهری افزود: محور توسعه بر اساس انسان سالم پایه گذاری شده و مهمترین ویژگی هر نظام مدیریتی توجه به سلامت جامعه است، به گونه ای که ایجاد همکاری و هماهنگی بین بخشی در حوزه سلامت به منظور ارتقاء سطح زندگی شهروندان و ارائه شیوه زندگی سالم امری مهم و اجتناب ناپذیر است.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورا گفت: با توجه به جایگاه شهر اصفهان در کشور و پیشینه پر ارزش فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت ها و پتانسیل های بالای انسانی، مادی، معنوی و اجتماعی این شهر زیبا، لازم است که توجه ویژه ای به ابعاد سلامتی شود تا توسعه همه جانبه و منطقی را شاهد باشیم.

جوادی ادامه داد: گسترش شهرنشینی و حرکت در مسیر توسعه به دلیل پیچیده شدن شرایط زندگی پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که چنانچه با تدابیر لازم پیشگیری و کنترل نشود، کلیه زحمات در زمینه حفظ زیبایی‌ها و سلامت شهر از بین خواهد رفت و لایه های زیرین جامعه را با مشکلات روزافزون دچار می‌کند و اجازه بهره برداری از فرصت های پیش رو را خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: طبق برنامه شهر اصفهان در سال 1404 باید شهری مردم محور با جامعه سالم، توانمند و خلاقی داشته باشیم و شهروندان از سواد کافی سلامت برخوردار باشند.

این عضو شورا با بیان اینکه تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری باید متعهد شوند تا براساس سند چشم انداز سلامت استان موارد بهداشتی را مورد توجه قرار دهند، اظهارکرد: بررسی و ریشه یابی و پاسخ دهی مناسب به نابرابری‌های سلامت شهری برای ساختن شهری سالم، قرار دادن محوریت سلامت در تمام سیاست‌های کلان و نقشه‌های راهبردی و تقویت مشارکت‌های اجتماعی در برنامه ریزی‌های سلامت شهری امری ضروری است.

جوادی اضافه کرد: اصلاح و اجرای قوانین، بسترسازی لازم در جهت ارتقاء سلامت جامعه، تأکید بر ارتقاء سطح سواد سلامت مردم جهت توانمند شدن و برخوردار شدن از سلامتی بیشتر و نشاط فردی و اجتماعی شهروندان، تلاش در راستای توزیع عادلانه امکانات و خدمات، تقویت برنامه‌های آموزشی جامع نگر و تاکید بر فرهنگ پیشگیری، تلاش در راستای ارتقاء زیرساخت‌های لازم برای برگزاری تور بیمه درمانی و توسعه و ارتقاء‌ زیرساخت‌ها و برنامه ریزی مفرح و نشاط آور باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: توجه به تهیه و نصب پیوست سلامت در پروژه‌های شهری و پیگیری تحقق آن، کاهش سطح خطر ناشی از مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در جامعه شهری، کاهش میزان سطح آلاینده های خطرناک و مهم زیست محیطی، کاهش بار ناشی از عوامل خطر بیماری‌ها همچون بیماری‌های عفونی قلبی، عروقی، ریوی، سرطانها و اعتیاد، لحاظ سلامت در ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی در کلیه برنامه‌های راهبردی و اجرایی شهرداری و سازمان‌های تابعه ضروری است.

رییس کمیسیون بهداشت شورا افزود: توانمندسازی مدیران و کارکنان شهرداری در زمینه شناخت و بهکارگیری اولویت‌های سلامت و نیاز اولیه و ثانویه جمعیت اصفهان، همکاری و هماهنگی در اجرای طرح های سازمان‌های دولتی و مردمی که منجر به افزایش سطح سلامت جامعه می‌شود و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با سلامت و بهره مندی از ظرفیت مشارکت مردمی در ارتقاء فرهنگ سلامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: لحاظ کردن استانداردهای شهرسازی به منظور پیشگیری از حوادث، استفاده از ظرفیت کارشناسی و برنامه‌های شناسایی سازمان‌ها برای ارتقاء سطح سلامت آحاد مردم، استفاده از ظرفیت رسانه‌های ارتباط جمعی و فضاهای تجاری در راستای افزایش آگاهی جامعه و آموزش شهروندان و تلاش در جهت وضع قوانین پیشگیرانه به منظور برخورد با مشاغل تهدید کننده سلامت باید در دستور کار قرار گیرد.

جوادی ادامه داد: تأمین سلامت به صورت تک بعدی و یک سویه امکان پذیر نیست و نیازمند اتخاذ نگاهی همه جانبه و کلی نگر توسط سطوح مختلف فردی، خانوادگی، ملی و جهانی برای رسیدن به تمامی ابعاد مختلف سلامت جهانی، روانی، اجتماعی و معنوی در شهروندان است.

وی گفت: با توجه به این موضوع تمام متولیان باید سعی و تلاش کنند تا با ارتقاء آگاهی در آحاد جامعه شهری به کمک تمامی امکانات آموزشی و فرهنگی بتوانند عملکرد سلامت در همشهریان را افزایش دهند و با ارایه خدمات، امکانات و حمایت‌های مدیریتی ضمن ایجاد فضای شهری سالم و اصلاح تعاملات مخاطره آمیز شهر و شهروند را بر اساس معیارهای جهانی و اصولی اعتقادی به تکامل برسانند.

کد خبر 332958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.