از ظرفیت‌های متخصصان استفاده شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان خطاب به شهرداران گفت: در کار خود اول دلسوز بوده و بعد مسئول باشید، چون فاصله تکریم تا معارفه چندان زیاد نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی مقدس زاده صبح امروز (شنبه) در اجلاس شهرداران استان اصفهان اظهارکرد: شهر یک موجود زنده است که نیاز به رسیدگی و مدیریت دارد، امیدواریم مدیریت واحد شهری به معنای گسترده آن همانند کشورهای پیشرفته در کشور محقق شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان عنوان کرد: کشوری پهناور با ذخایر عظیم نفتی و معادن بزرگ داریم که از شمال و جنوب به آب‌های آزاد دسترسی دارد اما با این همه ظرفیت باید بررسی کرد که چرا به کشوری پرهزینه تبدیل شده‌ ایم.

وی خطاب به شهرداران استان اصفهان، اظهارکرد: برای توسعه خدمات ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه خود را شناسایی کنید تا دچار روزمرگی نشوید، در همین راستا باید بررسی کرد چه تعداد از پروژه‌های شهری را به دانشگاه‌ها محول کرده ایم، استان اصفهان مهد علم است و باید از ظرفیت‌های متخصصان، نخبگان و ریش سفیدان استفاده کرد تا ایده های متنوع تولید شود.

مقدس زاده با بیان اینکه در شرایط فعلی چاره ای جز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی نداریم، گفت: برای برون رفت از رکود اقتصادی باید از منابع مالی بخش خصوصی و فایناس خارجی استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه بخش خصوصی از مدیریت شهری حمایت و احترام می خواهد، گفت: در این راه ‌شهرداری‌ها باید پروژه هایی که قابلیت اجرایی دارد را شناسایی و اولویت بندی کنند و پروژه هایی که توجیه اقتصادی دارد را به بخش خصوصی بسپارند، در بسیاری از پروژه‌ها مانند ساخت شهربازی، شهرداری می تواند مجوز و زمین را ارایه و بخش خصوصی آن را احداث کند.

مقدس زاده یکی از مشکلات شهری را وجود نخاله های ساختمانی دانست و گفت: در حالی که این مسئله به تهدیدی برای شهر تبدیل شده در دنیا از آن برای تولید مبلمان شهری استفاده می‌کنند.

وی افزود: شهرداری‌ها نهادی عمومی هستند که به مجوز برای فایناس خارجی نیازی ندارند زیرا دارای بانک عامل هستند، بنابراین باید فرصت  توسعه خدمات، گردشگری و تولید در شهرها را ایجاد کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه شهرداران باید طبق رویکرد توسعه اقتصادی عمل کنند، اظهارکرد: در کشورهای خارجی دهها هزار دلار از یک آبنما درآمد کسب می‌شود و یا از یک میز رستوران یا مسیری که یکی از مشاهیرشان از آن عبور کرده درآمدآفرینی می‌کنند اما سهم ایران از صنعت گردشگری دنیا کمتر از یک درصد است.

مقدس زاده تاکید کرد: شهرداری‌ها در حال احتضار نیستند و برای اداره آنها باید تنها از فکر و خلاقیت بهره برد زیرا امروز عصر ارائه خدمات است بنابراین باید از قالب درآمدزایی های سنتی فعلی فراتر برویم.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: اساس مراجعه مردم برای امور شهرسازی به شهرداری هاست اما یکی از معضلاتی که در شهرداری های کشور وجود دارد این است که هیچ شاخص زمانی برای ارائه خدمات شهرسازی در این نهاد تعریف نشده است در همین راستا اگر این شاخص زمانی برای مردم از سوی شورای شهرها تعیین شود، ابزارهای تشویقی برای ارائه خدمات به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی شهرداری‌ها باید بازنگری شود، افزود: امروزه برای جلوگیری از رانت‌ها حوزه شهرسازی به صورت سیستمی و الکترونیکی اداره می شود، اما آیا این اتفاق افتاده است؟

مقدس زاده به تاریخچه شوراها اشاره کرد و گفت: از تشکیل شوراها ۱۸ سال می گذرد اما امروزه فرهنگ مدیریت شورایی در حال شکل گیری است زیرا شخصیت شهروندان در طی سال‌ها تغییر کرده و شوراها به پل ارتباطی شهروندان و مدیریت شهری تبدیل شده اند، بنابراین تقاضا می شود، شوراها  و شهرداری‌ها با هم تعامل خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: شهرداران هر پروژه نیمه تمام را به عنوان یک سرمایه ملی ببینند و در انعقاد قراردادها دقت لازم را داشته باشند، بر روی کمیسیون های ماده پنج و ماده ۱۰۰ نیز به گونه ای نظارت شود که پرونده های مرتبط با آن افزایش پیدا نکند چون به طرح تفصیلی شهر آسیب می‌زند.

معاون استاندار اصفهان اظهارکرد: این شهر نماد هویت هر شهروند است به همین دلیل برای جلوگیری از ناهنجاری‌های بصری در سیما و منظر شهر باید بر نمای ساختمان‌ها توجه شود.

وی ادامه داد: شهرداران در حوزه مسئولیت خود آموزش به پرسنل را فراموش نکنند، زیرا رفتار کارکنان شهرداری با مردم بسیار مورد توجه است.

مقدس زاده گفت: شهرداران چارت مسیر عبور شهروندان به شهرداری را تهیه کرده و سعی داشته باشند این مسیر را کوتاه کنند چون مردم توقع دارند که یک کار جدیدی در مدیریت شهری انجام شود.

وی خطاب به شهرداران گفت: در کار خود اول دلسوز بوده و بعد مسئول باشید چون فاصله تکریم و معارفه چندان زیاد نیست، پس همه چیز را از منظر شهروندان ببینید چون رضایت شهروندان یک اصل است.  

کد خبر 332926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.