صدایی از هزار متری نقاط پر حادثه اصفهان

از سه سال پیش ایستگاه های امنیت و سلامت در ایام نوروز در بخش راه و ترافیک استان اصفهان راه اندازی شد؛ اجرای این برنامه در نخستین سال در حوادث ترافیکی  و آموزش رفتارهای پرخطر رانندگی منجر به کاهش  ۳۰ درصدی جان باختگان در جاده ها شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، جاده، خطای انسانی و خودرو به عنوان مهمترین علت ها  تصادفات مرگبار  جاده های کشور شناخته می شود از سویی رعایت نکردن ایمنی و توجه نداشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان، منجر به وقوع حوادث زیادی می شود که خسارت های جانی و مالی فراوانی را به دنبال دارد.

با توجه به آمارهای کشوری  هر ۳۳ دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهد و  عامل انسانی مهمترین علت بروز حوادث و سوانح ترافیکی است و تا پایان سال ۹۴ بیش از ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر در سوانح ترافیکی کشور مجروح، مصدوم و معلول شدند. از سال ۷۷ تاکنون بیش از ۴۰۲ هزار و ۲۵۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و تا پایان سال ۹۵ نیز بیش از ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر در سوانح جاده‌ای و ترافیکی مجروح، مصدوم و معلول شدند.

 طرح امداد زمستانی 

مدیر حوادث و فوریت‌های اورژانس پزشکی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تاکید این نکته که طرح امداد زمستانی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از ۲۰ آذرماه آغاز به کار کرده و به مدت سه ماه  این طرح در جاده های استان اصفهان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: با آغاز طرح امداد زمستانی، فعالیت اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان همزمان با سراسر کشور تا  ۲۰ اسفند ماه امسال ادامه دارد و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با برخورداری از  ۱۳۷ پایگاه شامل ۶۸ پایگاه شهری، ۶۸ جاده‌ای و یک پایگاه هوایی، ۲ دستگاه خودروی اتوبوس آمبولانس، ۱۵ اتاق فرمان، یک واحد فرماندهی عملیات و حدود ۸۵۰ نیروی انسانی فوریت‌های پزشکی به صورت مستقیم در این طرح، عملیات امداد رسانی را به مصدومان و حادثه دیدگان در جاده ها خواهد داشت.

غفور راستین اضافه کرد: البته در شرایط خاص، با توجه به فراخوان پلیس یا هماهنگی واحد فرماندهی عملیات فوریت‌های پزشکی (EOC)، استقرار واحد امدادی را در کنار جاده‌ برای امداد رسانی به مجروحان حوادث رانندگی خواهیم داشت. برای تجهیز آمبولانس‌ها و پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ به امکانات زمستانی، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا در صورت لزوم مانند مواقع برف و بوران، پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی به عنوان مکانی برای اسکان اضطراری در راه ماندگان و مصدومان استفاده شود.

مدیر اورژانس اصفهان بیان کرد: همچنین با معاونت درمان و ۵۶ بیمارستان خصوصی، دولتی و خیریه‌ای استان اصفهان، هماهنگی‌های لازم برای پذیرش سریع بیماران و مصدومان در این طرح انجام شده است. در طرح زمستانی امداد و نجات اورژانس اصفهان، تمامی واحدهای امدادی اورژانس پیش‌بیمارستانی در ایام زمستان به صورت ۲۴ ساعته و ویژه برای ارائه خدمات به مصدومان، بیماران آماده باش هستند.

 نقاط پر تصادف 

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تاکید به فعالیت های پلیس راهنمایی و رانندگی و کنترل جاده ها اظهار کرد: استان اصفهان برخوردار از بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راههای اصلی است که پلیس راهنمایی و رانندگی در این راهها در حال فعالیت است و جاده ها را کنترل می کند.

سرهنگ حسین حسین زاده تاکید کرد: در استان اصفهان در بخش راه و ترافیک از سه سال پیش ایستگاه های امنیت و سلامت در ایام نوروز راه اندازی شد که با انجام این برنامه در اولین سال در حوادث ترافیکی و کاهش جان باختگان با کاهش ۳۰ درصدی  روبه رو شدیم.

ویتوضیح داد: در زمینه انجام این فعالیت فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها در کنار راهداری ها، پایانه ها، حمل و نقل و اورژانس و هلال احمر به پلیس استان کمک کردند و در نقاط پر تصادف با در نظر گرفتن محل هایی برای مسافران رفتارهای پرخطر رانندگی به آنها یادآوری شد و خوشبختانه با حدود ۳۰ درصد کاهش جان باختگان در جاده  روبه رو شدیم.

 نرم افزار همپا و شناسایی ۱۰۹ نقطه پر حادثه در استان اصفهان

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به شناسایی نقاط پر حادثه در استان، خاطرنشان کرد: با کمک رانندگانی که نرم افزار همپا را روی گوشی  هوشمندشان نصب کردند نزدیک به ۱۰۹ نقطه پر حادثه در استان اصفهان شناسایی شده است؛ زمانی که رانندگان به هزار متری نقطه پرحادثه می رسند، خودبه خود صدایی از دستگاه منتشر می شود و به آنها وجود یک حادثه در هزار متری خودرو را  ابلاغ می کند.

سرهنگ حسین زاده توضیح داد: بر اساس مصوبه و شاخص‌های کشوری از این نقاط شناسایی شده ۶۷ نقطه در اولویت قرار گرفت که تاکنون ۱۳ نقطه بررسی و ایمن سازی شده و مابقی نقاط در دستور کار قرار دارد. این فعالیت هم از کارهای مشترک بین نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها بود که توانست تاثیرات ویژه ای را در کاهش آمار جان باختگان و تصادفات در راههای استان داشته باشد.

وی یادآوری کرد: شهروندان می توانند برای نصب این نرم افزار که در پلیس راه موجود است، ارتباط با پلیس راه گرفته و برای داشتن رانندگی مطمئن و کاهش تصادفات در جاده ها از آن استفاده کنند.

کد خبر 332906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.