۳۰۰ روز آفتابی اصفهان را دریابیم

اصفهان از نعمت عظیم انرژی خورشیدی بهره مند است، خداوند یک انرژی رایگان و نعمتی بی منت را به مردم اصفهان عطا کرده که می طلبد از این نعمت خدادادی استفاده حداکثری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش رییس مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان اعلام کرد که اصفهان در بهره‌مندی از انرژی‌های خورشیدی ظرفیت بالایی دارد به طوری که می‌تواند الگوی شهرهای خورشیدی در ایران شود و سالانه میلیاردها تومان ثروت به ارمغان بیاورد.

کورش خسروی گفته بود که افراد زیادی از کارشناسان برق خورشیدی، مدیریت شهری اصفهان، شرکت ملی گاز، شرکت توزیع برق در مرکز پژوهش ها چاره اندیشی کردند و به این نتیجه رسیدند که مانع اساسی بر سر راه استفاده از انرژی های خورشیدی، ارزان بودن قیمت انرژی مصرفی است چرا که در این شرایط انرژی بی محابا مصرف می‌شود و افراد قدر انرژی را نمی‌دانند.

انرژی خورشیدی مهمترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان به شمار می رود که به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود.

تجربه نشان داده انجام اقدامات فرهنگی در اصفهان جوابگو است، از این رو قرار شده شهرداری با انجام برنامه‌های فرهنگی شهروندان را به استفاده از انرژی‌های خورشیدی ترغیب کند، از این رو در شورای شهر مصوب شده است که شهرداری اصفهان ظرف مدت دو ماه برنامه ای آماده کند که تا پایان برنامه اصفهان ۱۴۰۰، این شهر ظرفیت تولید۲۰ مگاوات برق خورشیدی را داشته و حداقل ۱۰۰ هزار منزل مسکونی در اصفهان مجهز به آبگرمکن‌های خورشیدی شود.

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها ادامه دارد!

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفتگو با ایمنا در ارتباط با مزیت‌های استفاده از انرژی خورشیدی اظهار می‌کند: استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی پاک مورد تاکید شهرداری است و باید مردم برای استفاده از این انرژی پاک تشویق شوند زیرا برای داشتن هوایی پاک و آسمانی زیبا به استفاده از انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی یا انرژی‌هایی که از نیروی باد برای گرداندن ژنراتورهای برق استفاده می‌شود و ایجاد آلودگی نمی‌کنند، نیاز داریم.

سید جمال الدین صمصام شریعت با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر هنوز برخی از نیروگاهها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: ‌استفاده از توربین‌های بادی می تواند برای تامین سوخت نیروگاه‌ها مؤثر باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: در منازل مسکونی استفاده از آبگرمکن‌ها و پنلهای خورشیدی برای تأمین برق ساختمان‌ها مورد تاکید است که برای گسترش استفاده از این پتانسیل‌ها نیازمند فرهنگسازی هستیم.

وی تصریح می‌کند: پنل های خورشیدی را می توان در نماسازی و فرم ساختمان  چه در روی نما چه در بام به گونه‌ای طراحی کرد که از جنس پوشش نهایی سقف یا نمای ساختمان باشد تا علاوه بر زیبایی در مصرف برق صرفه جویی کرد.

صمصام شریعت با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان از استفاده هرچه بیشتر از انرژی‌های پاک و خورشیدی استقبال می‌کند، ادامه می‌دهد: خوشبختانه روز به روز قیمت فرآورده هایی که منجر به تولید آبگرمکن خورشیدی یا پنل‌های تولید برق می‌شود، برای ساختمان‌ها مناسب‌تر شده و البته در این راستا تسهیلاتی نیز به صورت وام در نظر گرفته شده است.

پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی در اصفهان ۲۰ برابر سایر شهرهاست

یک کارشناس برنامه ریزی شهری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند افزایش تقاضای مصرف انرژی در کشور با توجه به کاهش منابع فسیلی و بالارفتن قیمت سوخت های فسیلی و ملاحظات زیست محیطی، ضرورت استفاده از انرژی های خورشیدی که توجیه اقتصادی هم دارند، دوچندان می‌کند.

فریاد پرهیز با اشاره به اینکه کشور ایران با قرارگرفتن بر روی کمربند خورشیدی، به طور متوسط ۳۰۰ روز آفتابی در سال دارد، اضافه می‌کند: این مهم باعث شده پتانسیل بالایی برای استفاده از انرژی های خورشیدی در کشور داشته باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: مزیت های زیادی برای استفاده از انرژی های خورشیدی وجود دارد، که می توان به مزیت‌های اقتصادی، انعقاد قرارداد خرید ۲۰ ساله از سوی اداره برق با افرادی که از این سیستم استفاده می کنند و کاهش آلودگی صوتی و زیست محیطی اشاره کرد.

کارشناس برنامه ریزی شهری به کشورهایی که در جهان در این زمینه پیشرو هستند، اشاره و تصریح می‌کند: کشورهای چین، آمریکا، ژاپن و آلمان ۶۴ درصد تولید انرژی خورشیدی جهان را به خود اختصاص داده اند، در   ایران نیز طبق برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای نصب ۵ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر برنامه ریزی شده و این در حالی است که نتایج مطالعه یکی از مراکز تحقیقاتی آلمان به نام  DLR نشان می دهد در ۲ هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران قابلیت بهره برداری حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از نیروگاههای حرارتی خورشیدی وجود دارد که از این فرصت می توان به خوبی استفاده کرد.

به گفته وی، استان اصفهان در معرض تابش زیاد و بسیار زیاد نور خورشید قرار دارد، به طوری که میانگین تابش روزانه نور خورشید معادل ۴.۷ کیلو وات ساعت بر مترمربع است، در حالی‌که میانگین جهانی آن ۳.۵ کیلو وات بر مترمربع است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: استان اصفهان با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و حدود ۳۱۰ ساعت آفتابی در سال، از نظر بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر به خصوص انرژی‌های خورشیدی دارای پتانسیل بالایی است چرا که اصفهان ۲۰ درصد بیشتر از شهرهای دیگر کشور می‌تواند تولید برق از انرژی خورشیدی داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: البته تاکنون در شهر اصفهان پیرامون این موضوع اقداماتی انجام شده ولی هنوز جای کار زیادی وجود دارد و نیاز است مطالعات و پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

پرهیز با بیان اینکه از یک سال و نیم پیش پروژه طراحی اقلیمی ساختمان‌های شهر اصفهان در کارگروه محیط زیست و توسعه پایدار اداره مطالعات شهرسازی و معماری آغاز شد و فراخوان آن توسط معاونت برنامه‌ریزی اعلام و قرارداد آن منعقد شده است، می‌گوید: پروژه تدوین ضوابط پیشنهادی طراحی اقلیمی پایدار ساختمان‌های شهر اصفهان به موضوعات مختلفی اشاره می‌کند؛ این پروژه در مرحله اول ارایه زمین شناسی می دهد و الگوهای ساخت و ساز متناسب با شهر اصفهان را بررسی می کند تا مشخصی شود میزان مصرف انرژی و پتانسیل تولید انرژی تیپولوژی های(زمین شناسی) پیشنهادی در شهر اصفهان به چه میزان است.

وی ادامه می‌دهد: در واقع ریزپهنه بندی خرده اقلیم در شهر اصفهان انجام می شود تا مشخص شود این ریزپهنه های اقلیمی در مناطق مختلف شهر اصفهان چه تاثیری در مصرف انرژی دارد و از پتانسیل ساختمان‌ها برای تولید انرژی چگونه می توان استفاده کرد.

لزوم تدوین بسته های حمایتی 

این کارشناس برنامه ریزی شهری معتقد است که باید موانع اقتصادی استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها، موانع ساختمانی از نظر سازه، سطح و فضای مورد نیاز بررسی شود و راهکارهای استفاده از انرژی های خورشیدی در ساختمان ها بیشتر مورد تحقیق قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه راهبردهای مؤثر برای افزایش بکارگیری انرژی های نو وجود دارد، می‌گوید: کاهش میزان استفاده از سوخت های فسیلی در دستور کار شهرداری قرار گرفته، در این راستا ضوابط، میزان تابش و سایه اندازی نماها را مورد بررسی قرار گرفته و راهبردهای موثر برای افزایش استفاده از انرژی های خورشیدی ارایه می شود.

پرهیز با اشاره به استفاده ازآبگرمکن‌های خورشیدی، اظهار می‌کند: برای استفاده از این مهم باید تدوین ضابطه شهرسازی و معماری داشته باشیم، موضوع مهمی که جای خالی آن احساس می شود، در این پروژه ضوابط استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی، تفکیک کاربری های شهری و ضابطه خاص کاربری‌ها در استفاده از آبگرمکن خورشیدی در قالب ارایه ضابطه جدید بررسی و عملیاتی می‌شود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با تاکید بر اهمیت تدوین بسته های حمایتی و تشویقی برای ایجاد و افزایش انگیزه استفاده کنندگان از انرژی های خورشیدی، تصریح می‌کند: ساختمان های شهر با کاربری های مختلف تجاری، اداری و مسکونی باید برق تولید کند و مردم باید راغب شوند، بنابراین رفع موانع می‌تواند به استفاده هر چه بیشتر از انرژی های خورشیدی همچنین به پایداری شهر کمک کند.

وی اضافه می‌کند: چالش اساسی شهر اصفهان که به توسعه پایدار شهر صدمه وارد می کند، محیط زیست شهری است، بنابراین برای داشتن هوای سالم ناگزیر به استفاده از انرژی های پاک و خورشیدی هستیم.

به گزارش ایمنا، به هر حال با توجه به‌ اینکه اصفهان همیشه در فعالیت های مختلف موج آفرین بوده، امیدواریم در ایجاد شهر خورشیدی نیز پیشقدم شود و شهرهای زیادی در کشور به این موج بپیوندند تا سالانه میلیاردها تومان ثروت عاید کشور و مردم شود.

کد خبر 332743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.