چهره شهر ایده آل نیست/پوست اصفهان آرایش می خواهد

سیما و منظر شهری اصفهان با کپی برداری از فرهنگ غربی دستخوش نماهای وارداتی شده است که هیچ سنخیتی با معماری اصیل ایرانی ندارد.

به گزارش ایمنا، فضاهای شهری در دوره های متناوب، عرصه کارکردهای مختلف اجتماعی بوده به طوری که در گذشته علیرغم همه کمبودهای طراحی و اجرا و محدودیت های کالبدی بصری، طراحی فضاهای شهری ریشه در الگوی زندگی مردم داشته و با کمترین مداخله در عناصر شهری انجام می‌شده، امروزه نیز توجه به سیما و منظر فضاهای شهری به عنوان یک ضرورت اساسی در برنامه توسعه شهری و طرح های موضعی و موضوعی مطرح است.

در اصفهان نیز که یک باغ شهر تاریخی و دارای سابقه فرهنگی متاثر از ارزش های اسلامی است توجه به این مهم بسیار ضروری است زیرا سیما و منظر شهر بخشی از هویت شهرها را تشکیل می‌دهد.

معماران آشفتگی های سیمای شهری را کمرنگ کنند

یک کارشناس منظر شهری در ارتباط با اهمیت سیما و منظر شهر به ایمنا می گوید: هویت در سیما و منظر شهری تنها مربوط به گذشته معماری نیست بلکه به دیگر تحولات نیز بستگی دارد، یکی از شاخصه‌های هویت معماری در سیما و منظر اصفهان، تأثیر پذیری آن از اتفاقات خوب در دیگر فرهنگ های جهانی بوده که باید ادامه داشته باشد.

محمد عقیلی با بیان اینکه چارچوب مبانی نظری، معماری عمومی است و اصفهان همواره مبانی نظری خاص خود را داشته است، ادامه می دهد: سیمای شهری موضوعی نیست که مربوط به یک مقطع زمانی باشد، بلکه پیوسته باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس منظرشهری معتقد است: نمای ابنیه شهری اصفهان مشاع شهر محسوب می شود، از این رو ضوابط مشخص کرده که نمای ساختمان ها چگونه باشد، هر ساختمانی که در گوشه‌ای از شهر ساخته می شود بر روی زیبایی یا نازیبایی شهر می تواند مؤثر واقع شود، در این بین معماران با فعالیت های گسترده و ارزنده خود می توانند آشفتگی‌های سیمای شهری را کمرنگ ‌کنند.

عقیلی با بیان اینکه یکدست بودن سیما و منظر شهری جزء اهداف مدیران شهرسازی نیست اما تنوع بیش از حد هم مد نظر نیست، می گوید: شاخصه های یک طراحی نمای خوب شامل شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید، توجه به رنگ شهر و محیط، احترام به آجرنما و حفظ حرمت دیگر مصالح مورد مصرف و همچنین طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان است.

وی با اشاره اینکه برای طراحی نمای هر ساختمان طراح در نظرگرفته می شود، اظهارمی کند: نما با بهره گیری از سلایق کارفرما در قالب ضوابط پیش بینی شده، طراحی می شود؛ البته هدف شهرداری یکسان سازی نیست بلکه هماهنگی نمای شهری است.

این کارشناس سیما و منظر شهری تصریح می کند: هر ساختمان باید تا حدی که ضوابط پیش بینی کرده خودنمایی کند و همجواری آنها با ساختمان های کناری آنها حفظ شود چرا که اگر هر مالکی به سلیقه خود طرحی را برای نما برگزیند، ناهمگونی پیش می‌آید، به جز شهرداری ارگان‌های دیگری هستند که برای این موضوع ضوابطی تدوین کرده اند، بنابراین باید همه دست اندرکاران به کارفرمایان و طراحان نما آگاهی بیشتری دهند.

وی با اشاره به سبک معماری اصفهان، می گوید: اصفهان شهری با پیشینه تاریخی و فرهنگی مشخص است، معماری آن سبک هنری ویژه ای دارد و در دوره های مختلف تاریخ، هنرمندان جوهره سبک معماری اصفهان را فراموش نکردند و به همین دلیل معماری اصفهان توانسته در بیشتر نقاط جهان تاثیرگذار باشد، در زمان معاصر بهتر است این تکامل و تغییر پاسخگوی نیازهای معاصر و به نوعی آگاهانه (معمارانه) به دنبال ردپای گذشتگان هم باشد.

این کارشناس منظر شهری معتقد است تبلور هویت معماری در سیما و منظر شهری موضوع پیچیده ای است و بیشتر از اینکه به ضوابط و مقررات مربوط باشد، تکیه بر مبانی نظری معماری و شهرسازی دارد.

سیما و منظر فعلی شهر اصفهان ایده آل نیست!

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفت و گو با ایمنا سیما و منظر فعلی شهر اصفهان را ایده آل نمی داند و اظهار می کند: انتظارات مهندسان معمار و طراحان شهری درباره سیما و منظر شهری محقق نشده و شهر دستخوش نماهای وارداتی و سبک معماری که هیچ سنخیتی با معماری اصیل ما ندارد، شده است.

سید جمال الدین صمصام شریعت ادامه می دهد: متأسفانه بیشتر ساختمان های مسکونی که در حد تولید انبوه بوده یا در قالب مسکن مهر احداث شدند، از نظر سیما و منظر شهری دچار بی هویتی شده اند در ضوابط طرح تفصیلی شهر اصفهان از نظر جنس نمای شهری محدودیت هایی در نظر گرفته شده و مواردی در نماسازی مطرح کرده اند که آن هم کفایت نمی کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در ضوابط طرح تفصیلی استفاده از نمای کامپوزیت ممنوع شده است، اظهارمی کند: ساختمان های بلند مرتبه باید نماهای سبکی داشته باشد تا در مقابل زلزله ریزش پیدا نکند، رنگ و جنس نمای ساختمان ها باید با معماری ایرانی سنخیت داشته باشد، با توجه به اینکه ما معماری غنی داریم که با خشت، آجر، کاشی و انواع رنگ ها عجین است، بنابراین فرم نماسازی و طرح نماها که بیشتر سبک رومی است، باید به سبک معماری اصیل بازگردد.

صمصام شریعت تاکید می کند: انتظار نداریم در معماری های امروزی از قوس های سبک صفوی استفاده شود اما نباید با معماری اصیل ما بیگانه و با اقلیم ما ناسازگار باشد.

به گزارش ایمنا، معماری و سیمای اصفهان از دیرباز مورد توجه جهانیان بوده است اما متاسفانه امروزه با کپی برداری از فرهنگ غربی دستخوش تغییراتی شده که ساماندهی و بهبود آن نیاز همت جدی همه مردم شهر اصفهان است.

کد خبر 332653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.