"یلدا" در آیینه صنایع دستی

نخستین نمایشگاه صنایع دستی و میراث ناملموس آداب و رسوم شب یلدا در نقش‌خانه هنرهای سنتی درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نمایشگاه ازسوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و با همکاری گروه هنرمندان نصف جهان برگزار شده است.

علی خیری، مسئول نقش‌خانه هنرهای سنتی به خبرنگار ایمنا می گوید: نقش‌خانه هنرهای سنتی، قسمتی از ساختمان مسجد شیخ لطف الله است که پیش از این برای کارهای مرمتی و کارگاهی استفاده می‌شد، مرحوم ادیب، معاون پیشین صنایع دستی استان اصفهان خیلی علاقمند بود که نمایشگاه های هنری و صنایع دستی در شهر توسعه یابد، به همین دلیل پیشنهاد دادند که این مکان مرمت شده و حالت کاربری داشته باشد و به گالری تبدیل شود، که حدود ۷ سال پیش مرمت و به گالری تبدیل شد و تاکنون نیز به عنوان یک مرکز تخصصی صنایع دستی فعال است و با نگاهی حمایتی به تبلیغ و توسعه در زمینه صنایع دستی فاخر می پردازد.

وی می افزاید: بازدیدکنندگان این نمایشگاه اطمینان دارند که تمامی آثار هنری ارایه شده در این گالری، دست‌ساز و اصیل هستند و مورد تأیید کارشناسان بخش صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته ‌اند، چرا که شرط حضور و همکاری هنرمندان با نمایشگاه های نقش‌خانه این است که همه مجوزهای لازم برای کارشان را کسب کرده باشند، بنابراین هنرمندانی در این نمایشگاه شرکت می کنند که کار هنری انجام می دهند و کارشان تنها کار بازاری نیست.

این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در نگارخانه نقش‌خانه هنرهای سنتی بصورت دایمی صورت می گیرد و در هر فصل و یا به بهانه مناسبت های مختلف، نمایشگاه هایی برگزار می شود که آثار صنایع دستی مرتبط ارایه می دهد؛ عنوان می کند: مثلاً درحال حاضر باتوجه به نزدیک شدن به شب یلدا، به معرفی این میراث معنوی پرداخته ایم، چراکه یلدا در صنایع دستی و همچنین صنایع دستی در یلدا نمود دارد. علاوه بر این، مناسبت های مذهبی نیز مورد نظر است و پیش از این به مناسبت تاسوعا و عاشورا و ماه مبارک رمضان صنایع دستی با موضوعات مرتبط با این وقایع ارایه شد. در مجموع سعی می کنیم آثار صنایع دستی مرتبط با ایام ملی و مذهبی به نحوی ارایه شود که مورد توجه گرشگران خارجی نیز قرار بگیرد.

وی می افزاید: ازطرف دیگر، هنرمندان به فضا برای ارایه هنرشان نیاز دارند، بسیاری از شاغلین مشاغل خانگی خواستار فضایی برای عرضه آثارشان هستند، بنابراین از آنها حمایت می کنیم تا از این فضایی که در قلب بزرگترین مرکز هنری ایران و در کنار یکی از بهترین بناهای تاریخی ایجاد شده استفاده کنند.

در این نمایشگاه هنرمندانی همچون سعید حاجیان، افسانه تارایی، فاطمه باقری، مصطفی نجار، زهرا عباسپور، الهه عزیزی، تبسم ایلخان، مقداد منصوری، مائده روانبخش، سیده راضیه حسینی، مهرداد کتیرایی و منیر صادقی، آثاری از صنایع دستی اصفهان شامل منبت چوب، سراجی سنتی، قلاب بافی، ملیله کاری، زیورآلات سنتی، قلمزنی، پارچه قلمکار، نگارگری، سرمه دوزی، معرق چرم و خوشنویسی و همچنین مینای نقاشی ارایه کرده اند.

در بخشی از نمایشگاه، گیوه هایی به سبک مدرن در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد. "فاطمه جافری" که در رشتۀ قلاب‌بافی تخصص دارد به خبرنگار ایمنا می گوید: من ۴۰ سال است که طراحی لباس را روی بافت انجام می دهم و حدود ۳۰ سال قبل نیز کفش را با استفاده از مروارید می بافتم، اما امسال تصمیم گرفتم گیوه هایی به سبک مدرن ببافم، بنابراین با استفاده از هنر مکرمۀ ابریشم روی کفش ها طرح‌هایی را بافتم.

او نمایشگاه را عاملی برای دیده شدن هنر می داند و تأکید می کند: من همیشه در هر نمایشگاهی از جمله نمایشگاه نقش خانه، فروش خوبی دارم. این کفش ها محکم، قابل شستشو و بادوام است و در هر فصلی می توان از آن ها استفاده کرد.

"زهرا عباسپور"، جعبه های تزئینی ساخته شده از چوب را که رویه ای از فرش های قدیمی دارد درون ویترین چیده است. او می گوید: چوب های این جعبه ها روسی است و رویۀ فرش ها از فرش هایی انتخاب شده که دیگر مورد استفاده نبوده است. از این جعبه ها برای قرار دادن وسایل آرایش یا قاشق و چنگال و هر چیز دیگری می توان استفاده کرد.

او که دانش آموختۀ کارشناسی ارشد صنایع دستی است و سابقه ای ۱۰ ساله در این رشته هنری دارد، در بخش دیگری از غرفه اش، ظروفی را که ظاهری شبیه نقره دارند نمایش داده است. او در اینباره می گوید: جنس این ظروف از مس است که با نقره آبکاری شده و با ملیله تزئین شده اند، تا ۱۰ سال هم ضمانت دارند و بعد از ۱۰ سال خودمان آنها را برای مشتریان آبکاری می کنیم.

در بخشی دیگر "منیر صالحی زاده" مشغول نقاشی گل و مرغ روی ظرفی مینایی است. او می گوید: من ۲۰ سال است که به هنر نقاشی روی مینا می پردازم و این هنر را بصورت تجربی از استاد محمد فقیهی آموختم.

وی ادامه می دهد: تا کنون سه دوره در نمایشگاه صنایع دستی در نقش خانه  شرکت داشته ام و در هر دوره به صورت کارگاه، در غرفه ام نقاشی روی ظرف مینایی را انجام می دهم. این ظروف از فلز مس ساخته شده اند و لعاب سفیدرنگی روی آنها قرار دارد، من روی آنها طرح های مطابق با سلیقه مخاطب را نقاشی می کنم.

در غرفه دیگر نمایشگاه صنایع دستی، عروسک های بافتنی جلوه نمایی می کنند. "مریم اصفهانی" که خالق این عروسک هاست می گوید: پنج سال است که به بافت عروسک مشغول هستم و در بازار همدانیان بصورت دایمی حضور دارم و در مواقعی که آنجا تعطیل است در سایر نمایشگاه ها شرکت می کنم.

او می افزاید: نمایشگاه عاملی برای تبلیغ است و بر روحیه هنرمندان اثر می گذارد. درآمدم از نمایشگاه بسیار جزئی است و این کار را تنها برای تقویت روحیه ام انجام می دهم.

"الهه عزیزی" نه سال است که به ساخت زیورآلات تزئینی روی آورده است. او می گوید: یک دوره خیلی کوتاه در تهران آموزش دیدم و در ابتدا فقط به دلیل علاقه ام به این هنر می پرداختم، اما مشکلات زندگی سبب شد که وارد بازار کار این رشته بشوم و الان پنج سال است که بصورت دایمی در بازار همدانیان حضور دارم و گاه در نمایشگاه ها شرکت می کنم. اما علی‌رغم کاهش قیمت ها در نمایشگاه، میزان فروش ما کم است.

این هنرمند ادامه می دهد: قاب این زیوآلات یا رکاب اولیه آن ها را خریداری و درون آن ها را تزئین می کنم، سنگ های فیروزه خرد شده، گل هایی مثل زعفران با گل های زنبوری و یا هر مدلی که مخاطب سفارش بدهد را به عنوان تزئینات این زیورها به کار می برم، بعد به اندازه قاب انگشتر برش زده و روی آن را مواد اپوکسی کار می کنم.

بخش دیگری از نمایشگاه، آثار منبت چوب است که توسط "سعید حاجیان" خلق شده‌ و بر جلوۀ بصری این نمایشگاه افزوده است. او می گوید: منبت را به صورت تجربی آموختم، این نخستین حضورم در نمایشگاه است و از استقبال مردم راضی هستم.

او می افزاید: هنر منبت چوب، از نجاری آغاز می شود. ابتدا چوب را برش می دهند و شبکه می کنند، بعد طراحی منبت بر روی آن انجام می شود. باتوجه به نوع اثر و زمانی که برای ساخت آن صرف می شود قیمت آن ها نیز متفاوت است.

اولین نمایشگاه صنایع دستی و میراث ناملموس آداب و رسوم شب یلدا، از ۲۳ آذرماه در نقش خانه هنرهای سنتی اصفهان برگزار شده است و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا یکم دی ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به نقش خانه هنرهای سنتی، واقع در میدان امام(ره)، ابتدای بازار شیخ لطف الله مراجعه کنند.

کد خبر 332645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.