اصفهانی‌ها کمتر ازدواج می‌کنند ، بیشتر طلاق می‌گیرند

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: در مقابل هر ۳۷ ازدواج ثبت شده قریب به ۱۰ مورد طلاق به ثبت رسیده است و این شاخص تا حدودی نگران کننده است و حاکی از  کاهش آمار ازدواج نسبت به طلاق در استان است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، فروپاشی خانواده موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود و پیامدهایی برای خانواده و جامعه دارد. طلاق سلامت روانی و عاطفی خانواده و فرزندان را به هم می ریزد و آنها درگیر تضادهایی می شوند که نه توان درک آنها را دارند و نه تاب تحمل و کنار آمدن با آن را دارند.

طلاق در سال های اخیر تبدیل به یک معضل مهم اجتماعی  شده و از سویی عدم شناخت زوجین از یکدیگر و ازدواج های خیابانی باعث شده است تا امروز بیش از 70 درصد از بزهکاران در کشور بچه های طلاق باشند.

از سوی دیگر روانشناسان معتقدند که خانواده هایی که فرزندان آنها دائم در نگرانی و اضطراب بسر می برند از سلامت روحی و روانی برخوردار نیستند و اینگونه والدین باید زیر نظر روانپزشک باشند ولی متاسفانه در جامعه ما به سلامت روانی کمتر اهمیت می دهند.

 رتبه ۱۸، وضعیت طلاق استان در بین استانهای کشور

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تاکید وضعیت طلاق استان در بین استانهای کشور  اظهار کرد: بر اساس آمارهایی که به طور رسمی از طریق ثبت احوال انتشار پیدا کرده ،  در سال ۹۵ وضعیت طلاق استان در بین استانهای کشور رتبه ۱۸ را احراز کرده است. بدان معنا که نرخ میانگین ۱۱ هزار زوجی که طلاق گرفته اند، حدود ۲ در هزار نفر بوده و نرخ طلاق در استان اصفهان عدد ۲ در هزار نفر است.

مجتبی ناجی ضمن اشاره به شاخص های ازدواج و طلاق اذعان کرد: شاخص دیگر نسبت ازدواج و طلاق است که با هم قیاس می شود و در استان این نسبت تا حدودی بالاتر بوده  و میزان ازدواج ها آماری پایین تری را نشان می دهد و همین اتفاق موجب شده تا شاخص نسبت طلاق به ازدواج با افزایش همراه شود.

آسیب شناس اجتماعی توضیح داد: این افزایش آمار طلاق به گونه ای است که در مقابل ۷/۳ ازدواجی که در استان ثبت شده،  یک مورد طلاق هم به ثبت رسیده است و به تعبیری در مقابل هر ۳۷ ازدواج ثبت شده قریب به ۱۰ مورد طلاق به ثبت رسیده است و این شاخص تا حدودی نگران کننده است و حاکی از  کاهش آمار ازدواج ها نسبت به طلاق ها در استان است.

 طرح ۵ ساله پیشگیری از طلاق در استان

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با اذعان به اینکه  طرح ۵ ساله طلاق موجب کاهش ۲۵ درصدی طلاق در استان اصفهان شده است، اظهار داشت: از بهمن سال گذشته برنامه هایی با محوریت امور اجتماعی استانداری اصفهان و مشارکت حدود ۳۰ دستگاه که با موضوع خانواده و طلاق در  ارتباط هستند، تلاش بر این بوده که نرخ رشد طلاق در استان متوقف شده و به نوعی کاهش یابد، بدان معنا که در سال اول افزایش طلاق را ثابت نگه داشته و تا در سالهای آینده شاهد آمار طلاق  در استان باشیم.

ناجی در زمینه مراکز مشاوره و ارجاع خانواده به منظور کاهش طلاق، بیان کرد: در پژوهشی که با مشارکت دادگستری کل اصفهان صورت گرفت، در سال ۹۵  ازمیان حدود ۴ هزار و ۷۵ زوجی که متقاضی طلاق توافقی بودند و به مراکز مشاوره خانواده به منظور کاهش طلاق ارجاع داده شدند، نتیجه این ارجاعات به گونه ای بود که ۲۵ دصد از این زوج ها از ادامه روند طلاق منصرف شدند و به سازش رسیدند.

این مسوول بهزیستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: این بدان معنا است که وقتی که خانواده هایی که تصمیم به طلاق دارشتند، در صورتی که مورد مشاوره های روانشناختی و مددکاری خانواده قرار  گرفته اند، قریب به ۲۵ درصد آنها به مصالحه رسیدند  و با این برنامه این خانواده توانستند زندگی مشترک شان را ادامه بدهند که با کمک مشاوره ها و روانشناسان هم می توانند تعارضات بین فردی زندگی زناشویی شان را حل و فصل کنند.

وی در مورد آمار طلاق های سال ۹۵ یادآوری کرد: هنگامی که آمار متقاضیان طلاق را تجزیه و تحلیل کردیم، آمارهای حاکی از آن بود که  ۳/۹ درصد افرادی که درسال ۹۵ طلاق گرفته اند،   سابقه ازدواجی آنها زیر یکسال بوده است. یعنی فاصله ثبت ازدواج تا ثبت طلاق این زوج ها ۱۲ ماه طول کشیده است و  این اتفاق نشان می دهد که این زوج ها در دوران عقد هستند که طلاق می گیرند و هنوز ازدواجی صورت نگرفته است.

دوره های آموزشی پیش از ازدواج و ۱۷۰ مرکز مشاوره

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان درباره خدمات مشاوره ای تاکید کرد: انجام دادن مشاوره در مراحل پایانی کار است که زوجین به تعارض و تنش می رسند. زوجینی که در مهارت های انتخاب همسر و برقرای ارتباط با همسر ضعیف هستند، آموزش های قبل از ادواج یکی از برنامه هایی  است که به طور مفصل به آن پرداخته می شود.

آسیب شناس اجتماعی توضیح داد: بنابراین است که کسانی که در مرحله انتخاب همسر ودر آستانه ازدواج قرار دارند،   این دوره های آموزشی پیش از ازدواج را برای آنها برگزار می کنند تا بتوانند آگاهانه و از روی بینش و شناخت در زمینه انتخاب همسر بر اساس شناخت فردی خود اقدام کنند.

وی یادآوری کرد: متقاضیان برای استفاده از مشاوره ها، می توانند از این مشاوره ها را به دو شکل فردی و گروهی که برای متقاضیان  برگزار می شود، برای کاهش تنش ها و تعارضات زندگی مشترک شان استفاده کنند.

به گفته ناجی؛ مشاوره فردی به شکل تلفنی است که تلفن چهار رقمی ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات و نیازهای مشاوره افراد است. علاوه بر این تعداد مراکز مشاوره هم قابل توجه بوده و تعداد ۱۷۰ مرکز مشاوره در استان و قریب به  ۸۰  مورد در مرکز استان اصفهان ارایه دهنده خدمات مشاوره ازدواج حضوری به متقاضیان است.

آسیب شناس اجتماعی در مورد مشاوره های گروهی به خبرنگار ایمنا گفت: مشاوره های گروهی با ارایه آموزش های گروهی انجام می شود که افراد متقاضی که هنوز ازدواج نکردند، می توانند می توانند در این کلاسهای آموزشی ثبت نام و شرکت کنند، علاوه بر این در صورتی که افرادی امکان حضور در مراکز را ندارند،  برای گروه از  افراد بسته های آموزشی چند رسانه ای در قالب سه سی دی طراحی شده که متقاضیان می توانند این آموزشها را در منزل دریافت کنند.

کد خبر 332591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.