خداحافظی با خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان

رییس انجمن خودرو نیرو محرکه استان اصفهان: تا سه سال آینده خودروهای جدید و با کیفیتی جایگزین خودروهای تولید داخل می‌شوند اما در آن زمان دیگر خودرو زیر ۵۰ میلیون تومان نخواهیم داشت چرا که برای کیفیت باید هزینه کنیم.

ابراهیم احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به افزایش نرخ خودرو در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر خودروهای خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز گران شده‌اند اما قیمت خودروهای داخلی تغییری نداشته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی همچون سراتو و ...، گفت: این خودروها نیز در اصل داخلی نیستند چرا که قطعات آنها در کشور تولید نمی‌شود.

رییس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: پراید، تیبا، ال ۹۰ و ساندار و همچنین نیسان و زامیاد تنها خودروهای سواری تولید داخل هستند و با وجودی گرانی مواد اولیه، ورق فولاد و ...، این تولیدات افزایش قیمتی نداشته‌اند.

وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودرو و تاثیر آن در بازار داخل، افزود: اعمال تعرفه برای جبران یک سری تغییرات و حمایت از تولیدات داخل است و اگر تعرفه واردات خودروهای خارجی حتی ۲۰۰ درصد هم شود بر قیمت خودروهای داخلی تاثیری نخواهد گذاشت چرا که مشتریان خودروهای خارجی در کلاس قیمتی بالا، با عموم مردم متفاوت است.

افزایش تعرفه واردات خودرو، بازار داخل را رقابتی نمی‌کند

احمدی با بیان اینکه عوارض جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای داخلی به چشم قطعه‌سازان می‌رود، اظهار کرد: افزایش تعرفه واردات خودرو، بازار خودروهای داخلی را رقابتی نخواهد کرد به دلیل اینکه هر خودرویی متقاضی خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه خودروهای خارجی، قیمت این محصولات را بالا می برد، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز بر قیمت خودروهای خارجی تاثیرگذار است و تغییر تعرفه واردات اثراث خود را خواهد داشت.

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص وضعیت خودروهای داخلی و کیفیت این تولیدات، گفت: فناوری یک شبه ایجاد نمی‌شود و ما باید بر روی قطعات و تکنولوژی‌های نو خودرو سرمایه‌گذاری و کارخانه‌های جدید ایجاد کنیم تا به مرور زمان شاهد بهبود کیفیت خودروهای داخلی باشیم.

وی افزود: در آینده اگر بخواهیم کیفیت خودروهای داخلی را پنج درصد بهبود دهیم ۱۰ درصد بر قیمت آنها اضافه می‌شود چرا که افزایش کیفیت خودرو نیازمند هزینه کردن است.

تاثیر قرارداد خودروسازان با خارجی‌ها تا سه سال آینده

احمدی با اشاره به قرارداد خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی، تاکید کرد: این قراردادها سه سال آینده تاثیر خود را بر کیفیت خودروهای داخلی می‌گذارد و ما به مرور شاهد بهبود کیفیت خودروها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود کیفیت خودرو باید سال آینده قیمت تولیدات داخل افزایش یابد چرا که شرکت های خودروساز در حال ضرر کردن هستند، تصریح کرد: تثبیت قیمت‌ها، بازار را به سمت بی‌کیفیتی می کشاند و در نهایت تولیدکننده و مصرف‌کننده ضرر خواهد کرد.

رییس انجمن خودرو نیرو محرکه استان اصفهان گفت: در هر نقطه دنیا اگر مردم بخواهند خودرو خوب و باکیفیتی سوار شود باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنند.

وی با اشاره به خودروهای بی‌کیفیت و باکیفیت تولید داخل، اظهار کرد: کیفیت موضوعی نسبی بوده و قیمت مطابق آن تعیین می‌شود، به عنوان مثال خودرو ۲۰۶ با قیمت ۳۶ میلیون تومان قابل مقایسه با پراید ۲۱ میلیون تومانی نیست و در دنیا نیز خودروها متناسب با کیفیت‌شان قیمت‌گذاری می‌شوند.

برای کیفیت خودرو باید هزینه کنیم

احمدی با تاکید بر اینکه برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی باید هزینه کرد، پیشنهاد داد: در مرحله نخست باید خودروهای قدیمی از چرخه تولید خارج شوند همان گونه که تیبا در حال جایگزین شدن پراید است؛ همچنین سایپا سیتروئن در آینده تولیدات جدیدی وارد بازار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تا سه سال آینده خودروهای جدید و با کیفیتی جایگزین خودروهای تولید داخل می‌شوند اما در آن زمان دیگر خودرو زیر ۵۰ میلیون تومان نخواهیم داشت چرا که برای کیفیت باید هزینه کنیم.

رییس انجمن خودرو نیرو محرکه استان اصفهان افزود: به عنوان مثال خودرو ساندرا با وجودی که از نظر ظاهر هم اندازه پراید است قیمتی حدود ۵۷ میلیون تومان دارد و یا تویوتا یاری با اندازه‌ای مشابه تیبا، قیمتی معادل ۱۵۴ میلیون تومان دارد.

به گفته احمدی، از ۱۵ میلیون خودرو موجود در کشور، به جرات ۱۴ میلیون آن تولید داخل هستند بنابراین ما باید برای برای نگهداری و بهبود کیفیت خودروهای خود هزینه کنیم.  

کد خبر 332561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.