ضرورت همراهی علوم دینی و دانشگاهی

امام‌جمعه اصفهان گفت: ضرورت دارد تا در کنار متخصصان علوم مختلف، متخصصان علوم دینی نیز حضور داشته باشند تا کارها در راه دین انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد شامگاه (دوشنبه) ۲۷ آذرماه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از نظر اسلام علم بر همه انسان ها چه مرد و چه زن واجب است و علمی که از آن در اسلام تعریف شده مربوط به همه علوم مفید است، بر این اساس بدون شک علم پزشکی با همه اقسامش واجب کفایی است.

وی ادامه داد: همان‌طور که جهاد علم کفایی است، پزشکی و مهندسی نیز واجب کفایی است و یادگیری هر علمی که باعث شود دست ما در مقابل دشمن دراز نشود نیز واجب کفایی است، به این معنی که نیاز نیست همه این علوم را یاد بگیرند، همین که تعدادی آن را فرا بگیرند کافی است تا جامعه اسلامی شامل علمای همه این علوم باشد.

امام‌جمعه اصفهان عنوان کرد: بعد از انقلاب در بسیاری از علوم باعث سربلندی اسلام و جامعه اسلامی شدیم، اما قبل و حتی بعد از انقلاب تا مدتی پزشک عمومی نداشتیم و من در زمانی که نماینده مردم بودم بسیاری از افراد برای معالجه بیماران مراجعه کرده و التماس می‌کردند تا اجازه دهیم بیمار به خارج برود و از دلار ارزان‌تر استفاده کنند، اما الآن فکر نمی کنم که چه پزشک و چه شورای پزشکی نتواند بیماری را در ایران معالجه کند و نیاز باشد به خارج از کشور برود.

وی اضافه کرد: البته برخی علوم فضل است و بد نیست انسان یاد بگیرد، اما برخی علوم فضل هم نیستند؛ اگر گفته می‌شود حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند به این معنا نیست که دانشجوی دانشگاه، علم طلبگی بخواند و یا برعکس، بلکه همه این علوم مورد نیاز است.

طباطبایی‌نژاد با اعلام اینکه هرآنچه افراد فرامی گیرند باید در راه خدا باشد تا مفید فایده قرار گیرد، تصریح کرد: نیاز است تا در کنار متخصصان علوم مختلف متخصصان علوم دینی نیز حضور داشته باشند تا کارها در راه دین انجام شود.

وی در ادامه به سخنی از پیامبراکرم اشاره کرد و افزود: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند کمرم را دو گروه شکستند، یکی عالمان بی‌دین و دوم انسان‌های نادانی که خوب عبادت می کنند، بنابراین تنها دانشمند متدین به درد جامعه اسلامی می‌خورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: دشمنان به این دلیل به دنبال جدایی حوزه و دانشگاه بودند که متخصصانی که در آینده کارهای جامعه را بر عهده می‌گیرند با دین در ارتباط نباشند.

وی ادامه داد: سران کشورهای اسلامی به خصوص سعودی ها دین ندارند هرچند نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند، اگرچه سواد دانشگاهی هم دارند اما به دلیل عدم دینداری تحت تسلط استکبار هستند.

طباطبایی نژاد یادآور شد: هم دانشگاهی‌ها و هم حوزوی ها می توانند بی‌دین آموزش ببینند، اما نباید بگذاریم دانشجویان و طلبه‌هایمان به این شکل تربیت شوند.

وی اضافه کرد: افتخار ما این نیست که در دانشگاه اصفهان دانشکده اهل‌بیت(ع) داریم، بلکه افتخار اصفهان باید این باشد که همه دانشگاه‌هایمان اهل‌بیتی(ع) باشند چراکه دین انسان می‌سازد و انسان بی‌دین انسانیت ندارد.

امامت جمعه اصفهان تصریح کرد: هم حوزه و هم دانشگاه باید هر کدام هم علم خود را داشته باشند و هم متدین باشند، که کار مهم در این راستا بر عهده اساتید دانشگاه و حوزه است، بهترین استاد اخلاق اساتید هستند، اساتید باید در عمل و در هنگام تدریس مسائل دینی را بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم استادان دانشگاهی خود نقش روحانیت را در کلاس هایشان ایفا کنند تا نیازی به سخنرانی روحانیان برای آنها نباشد و ممکلت نیز به دست دشمن نیفتد./

کد خبر 332554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.