مرکز اهدای خون لنجان چشم انتظار تحقق وعده مسئولان

لنجان_پروژه خیرساز مرکز انتقال‌خون زرین‌شهر یکی از پروژه‌هایی است که کلنگ ساخت این مرکز در سال١٣٩٠به زمین خورد و پیش‌بینی شده بود که این پروژه در مدت سه سال آماده خدمت‌رسانی به مردم شهرستان لنجان شود، اما با گذشت شش سال و پیشرفت ۹۰درصدی ساختمان این مجموعه بهره‌برداری از آن همچنان درگیر اعتبارات است

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در زرین شهر که قدم می زنی در گوشه و کنار این شهر پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که شاید در زمانی که کلنگ آنها بر زمین خورد، قرار نبود بهره‌برداری از آنها سالیان سال به طول بینجامد.

پروژه خیرساز مرکز انتقال‌خون زرین‌شهر نیز یکی از این پروژه‌هاست که کلنگ ساخت این مرکز در سال ١٣٩٠ به زمین خورد و پیش‌بینی شده بود که این پروژه ظرف مدت سه ‌سال آماده خدمت‌رسانی به مردم شهرستان لنجان شود،.اما با گذشت شش سال و پیشرفت ۹۰درصدی ساختمان این مجموعه بهره‌برداری از آن همچنان درگیر اعتبارت است به نوعی که شاید دیگر شعار؛ "اهدای خون؛ اهدای زندگی" که بر دیوار مرکز انتقال خون زرین‌شهر نقش بسته، رنگ‌باخته است.

البته مردم شهرستان لنجان نیز از نبود مرکز انتقال خون در شهرستان پرآوازه‌ای همچون لنجان آن‌هم با جمعیت ۲۶۳ هزار نفر گلایه‌مند هستند چراکه اهداکنندگان برای اهدا خون یا باید به مرکز استان مراجعه کرده و یا در زمان حضور اکیپ سیار انتقال خون استان در صفوف طولانی به انتظار بنشینند تا برای کمک به نیازمندان و بیماران اقدام به اهدای خون کنند.

مجید زینلی در خصوص وضعیت مرکز انتقال خون زرین‌شهر گفت: برای راه‌اندازی مرکز انتقال خون زرین شهر با چند موضوع مهم روبه رو هستیم نخست بحث تکمیل ساختمان این مجموعه که با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد مواجه است، دوم تامین تجهیزات و همچنین تامین نیروی انسانی که باید برای این مسائل چاره اندیشی شود.
وی افزود: با همت خیر لنجانی گام بسیار مهمی در راستای ساخت فضای فیزیکی مرکز انتقال خون زرین شهر برداشته شده است اما اتمام، تجهیز و راه اندازی آن نیازمند اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال است تا این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: تجهیز این مجموعه بالغ بر سه میلیارد ریال بوده که شامل یخچال بانک خون، فریزر، شیکر خونگیری و ... است و باید توجه داشت تنها یک دستگاه شیکر خونگیری مورد نیاز در این مجموعه بالغ بر یکصد و ۸۰۰ میلیون ریال قیمت دارد و باید گفت سازمان انتقال خون محل و منبعی ندارد تا به‌تنهایی بتواند در این مسیر گام بردارد.

وی ادامه داد: ما برای هر پایگاه و مرکز انتقال خون تنها مجاز هستیم از محل همان شهرستان هزینه کنیم و این اعتبارات از سوی شهرستان‌ها به مراکز تخصیص داده می‌شود و قانون به ما اجازه نمی دهد هیچ اعتباری را از شهرستانی برای شهرستان دیگر هزینه کنم.

اعتبارات قطره‌چکانی پاسخگو نیست

زینلی اضافه کرد: باید به این مهم نیز توجه داشت علی‌رغم اینکه سازمان انتقال خون اصفهان، سراسر استان را به صورت متمرکز پوشش می دهد اجازه نداریم از جایی دیگر در استان هزینه کنیم لذا تخصیص اعتبارات مناسب از سوی فرمانداری ها برای مراکز انتقال خون در آن شهرستان می تواند در این حوزه چاره ساز باشد.

وی عنوان کرد: برای بهره‌برداری از مرکز انتقال خون زرین شهر نیز راهی جز حرکتی جهادی در شهرستان وجود ندارد از این رو امیدواریم اعتبار قابل توجهی که از سوی فرمانداری شهرستان لنجان برای اتمام این مرکز در نظر گرفته‌اند را به صورت کامل تخصیص دهند تا بتوانیم در شش ماهه نخست سال ۹۷ این مجموعه را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی و نبود مجوز استخدام در انتقال خون نیز مقرر شده بود تامین پزشک مرکز اهدای خون زرین‌شهر از طرف شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان و نیروی خدماتی نیز از سوی شهرداری زرین‌شهر تامین شود تا بتوانیم با سرعت هرچه بیشتر این مرکز را راه‌اندای کنیم.

محسن کوهکن نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از خیر نیک اندیش خواستار همکاری و مشارکت مسئولان استان و همچنین خیرین شهرستان لنجان در راستای تکمیل، تجهیز و راه اندازی مرکز اهدای خون زرین شهر شد و اظهار کرد: طبق قولی که فرمانداری شهرستان لنجان داده در ردیف‌های تملک داریی امسال اعتبار لازم را برای مرکز اهدای خون زرین‌شهر گذاشته و به تعهد خود نیز عمل کرده است.

فرمانداری خزانه و یا گاو صندوقی در اختیار ندارد

وی افزود: اما باید توجه داشت فرمانداری خزانه و یا گاو صندوقی در اختیار ندارد که دست در آن کرده و پولی پرداخت کند، بلکه در قالب کمیته برنامه ریزی شهرستان لنجان اعتبارات جزئی که در شهرستان وجود دارد ردیف گذاشته است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیرا رئیس شورای اسلامی زرین شهر که با خیر نیک اندیش انتقال خون در ارتباط است، صحبت کرده و اعلام شد، این خیر قدم‌های دیگر را نیز در راستای اتمام ساختمان این مجموعه بردارد و مدیرکل انتقال خون استان نیز قول مساعد برای تامین برخی تجهیزات را داده است، بنابراین امید داریم با مشارکت این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت در ارتباط با مسائل درمانی وقتی خیر پا به میدان می گذارد این پروژه همانند ساخت مدرسه و یا مسجد نیست چراکه اینگونه موارد اعتبارات خاص خود را برای تهیه تجهیزات مورد نیاز مراکزی همچون انتقال خون دارد تا این مجموعه قابل بهره برداری باشد و اعداد و ارقام نیز قابل توجه است.

کوهکن اضافه کرد: در حوزه درمان، ساخت ساختمان مورد نیاز یک طرف و تجهیزات مورد نیاز آن سوی دیگر قرار دارد لذا خیرساز بودن آن به مفهوم این است که برای نیازهای ثانویه اینگونه مراکز، پیش بینی لازم انجام گرفته بنابراین تنها راه آن است که متولیان امر دور هم جمع شده و شانه‌های خود را زیر بار قسمتی از آن بدهند.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز انتقال خون نیز می‌تواند به موضوعی همگانی مبدل شود و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود بسیاری از کارهای دیگر در شهرستان وجود دارد که باید با مشارکت خیران و مردم محقق شود.

اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستان

سیدمحسن سجاد فرماندار شهرستان لنجان اظهار کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های شهرستان لنجان حضور مرکز انتقال خون در این شهرستان مسئله‌ای ضروری به‌شمار می‌آمد که با کمک خیر نیک اندیش احداث ساختمان این مجموعه کلید خورد و امروز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

وی افزود: ما نیز آنچه در توان داشته و داریم در راستای راه اندازی این مجموعه کمک خواهیم کرد و در این راستا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستان برای آن اختصاص داده‌ایم که بالغ بر ۳۰ درصد آن نیز تخصیص یافته و امیدواریم با کمک خیر نیک اندیش و دیگر خیران این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر به بهره‌برداری برسد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: امیدواریم سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همچون شهرداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان به تعهدات خود جامع عمل پوشانده تا کام مردم شهرستان شیرین شود.

سعید نادی‌زاده رئیس شورای اسلامی زرین شهر نیز گفت: خیر نیک‌اندیش در سال ۱۳۹۰ زمینی را با هدف احداث مرکز انتقال‌خون کلنگ زدند اما متاسفانه این پروژه پس از شش سال همچنان نیمه تمام باقی مانده و خیر نیز بیش از تعهدات خود در این مجموعه هزینه کرده و تنها آرزو بهره‌بردای از این مرکز است.

مرکز انتقال خون زرین شهر نیازمند نگاه مسئولان است
وی افزود: بعد از پیگیری‌های انجام شده، خیر متعهد شد هزینه‌های اتمام ساختمان مرکز را پرداخت کند و باید گفت طبق قولی که مجموعه شهرداری زرین شهر در خصوص پرداخت ۲۰۰ میلیون ریال برای اتمام این مجموعه داده بود خیر نیک اندیش با توجه به وضعیت اقتصادی شهرداری این مورد را نیز خود متقبل شد، لذا تنها تجهیز مرکز انتقال خون زرین‌شهر باقی مانده که نیازمند سه میلیارد ریال اعتبار است که با توجه به شرایط موجود تامین این اعتبار نیازمند عزم جدی مسئولان و خیران بوده و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر تصریح کرد: امروز مرکز انتقال خون زرین‌شهر بیشتر از آنکه به هر چیزی به نگاه و توجه مسئولان است تا با بهره‌برداری از این مجموعه کام مردم شهرستان لنجان شیرین شود.

میثم محمدی شهردار زرین‌شهر نیز گفت:با توجه به تعهد شهرداری زرین‌شهر در خصوص آسفالت خیابان مرکز انتقال خون این شهر، مدیریت شهری بدون دریافت کوچکترین هزینه‌ای به تعهد خود جامع عمل پوشاند.

وی افزود: قطعا با راه‌اندازی مرکز انتقال خون زرین‌شهر هفته‌ای یک روز نیروی خدماتی مورد نیاز این مجموعه در اختیار قرار خواهد داد.

علی وحدتی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان نیز گفت: سازمان انتقال خون یکی از ضروریت‌های شهرستان لنجان  است و بر همین اساس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز به سهم خود اعلام آمادگی و همکاری می‌کند و طبق صحبت‌های انجام شده هفته‌ای یک روز پزشک مورد نیاز این مجموعه را در اختیار آنان قرار خواهیم داد تا مشکل شهرستان در این حوزه مرتفع شود./

کد خبر 332455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.