استاندار اصفهان به دور از تعارف برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را پیگیری کند

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان گفت: اصناف عادت دارند تا نیمه های شب باز باشند، در حالی که محدود کردن ساعات کاری اصناف بعد از غروب آفتاب کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا و پدیده اینورژن می کند.

غلامرضا شیران در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان همچون سایر کلانشهرها با چالش های حمل و نقلی برای افزایش سهم عبور و مرور مردم و استفاده از حمل و نقل همگانی مواجه است.

وی کاستی اعتبارات برای تامین ابزارهای لازم جهت استفاده از حمل ونقل پاک و عمومی را یکی از مشکلات موجود خواند و افزود: شوراهای قبلی شهر اصفهان اقدامات زیادی در این ارتباط انجام داده اند، به خصوص اینکه شورای چهارم بودجه حمل و نقل همگانی شهر اصفهان را حتی ۲۰ برابر کرد اما همچنان مشکلاتی را در این بخش شاهد هستیم.

عضو سومین و چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اکنون که شورای پنجم با دولت هماهنگ است باید از دولت برای نوسازی و گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی و اجتناب از مواجه شدن با روزهایی که پدیده اینورژن در اصفهان وجود دارد، درخواست حمایت و کمک کند و به موازات آن، اقدامات عاجل حمل و نقل عمومی باید در ذهن مدیران بیشتر بماند.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء کیفیت سرویس دهی خدمات باعث ایجاد رغبت هر چه بیشتر مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می شود، گفت: با توجه به سردی هوا و فشارهایی که به مردم وارد می شود، در فصل زمستان مردم رغبت کمتری در استفاده از حمل و نقل عمومی دارند اما اگر خدمات از نظر کمّی و کیفی گسترش یابد، مردم تمایل به استفاده از خودروهای شخصی خود نخواهند داشت.

شیران تصریح کرد: دودی که از اگزوز خودروها در فصل زمستان خارج می شود، وارونگی هوا را تشدید و به ماندگاری آن در هوا کمک می کند و مردم بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرند،  مردم باید سفرهای خود را به گونه ای برنامه ریزی کنند که به صورت جمعی سفرهای درون شهری خود را انجام دهند و تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه پلیس راهور باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از تخلفات رانندگی و اعمال قانون انجام دهد، گفت: با توجه به بخشنامه های متعدد دولتی که از سالها قبل برای منع تردد خودروهای فرسوده در سطح شهرها ابلاغ شده است، باید اقدامات لازم انجام و از تردد آنها جلوگیری شود.

وی بر استفاده از موتورسیکلت های برقی تاکید و تصریح کرد: سوخت خودروها نیز باید کنترل کیفی شود چرا که سوخت بی کیفیت منشأ بسیاری از ناپاکی های زیستی است.

شیران معتقد است برای کاهش آلودگی هوا اصناف نیز می توانند کارساز باشند،  اصناف عادت دارند تا نیمه های شب باز باشند، در حالی که محدود کردن ساعات کاری اصناف بعد از غروب آفتاب کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا و پدیده اینورژن می کند.

این کارشناس حمل و نقل گفت: استاندار اصفهان نیز باید توجه لازم را برای اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا داشته باشد و به دور از تعارف های کاری وظایف خود را انجام دهد.

وی با ابراز تأسف از اینکه هر سال در مقابله با پدیده اینورژن فقط هشدارها اعلام می شود، افزود: انگار همه عادت کرده ایم که در فصل زمستان آلودگی هوا ضایعات اقتصادی، اجتماعی و سلامتی را ایجاد و مردم بیشتری به بیمارستان ها مراجعه کنند تا فصل زمستان به اتمام برسد، در حالی که رفع آلودگی هوا باید از حالت شعار گونه خارج و دغدغه ای در ذهن تک تک مسؤلان شهرها باشد.

شیران تصریح کرد: مسئولان در فصول مختلف سال هر اقدامی را  در جهت رفع آلودگی هوا به نحوی انجام دهند که گویی آلودگی هوا پشت پنجره آنهاست و اگر اقدامی انجام ندهند از پنجره وارد فضای زندگی آنها می شود.

اتوبوس های پنج ساله در اصفهان ۱۴۰۰

علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: متأسفانه طی سال های اخیر در مجموعه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان با زیرساخت های خوبی مواجه نبوده‌ایم، بعد از سال ۸۹ که کمک های دولتی به شهرداریها قطع شد، آرام آرام وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها رو به فرسودگی رفت و هر سال سن آنها افزایش پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان به حدود ۹ سال و تاکسی ها به هفت و نیم سال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ اتوبوس فرسوده بالای ۱۰ سال در شهر اصفهان تردد می کنند که باید از مدار حرکت خارج شوند، اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۰، عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان به پنج سال کاهش پیدا می‌کند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان یادآور شد: به تازگی قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم که در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه آن وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان شده‌ است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا ۲۰ روز آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان خواهد شد، ادامه داد: مابقی اتوبوس‌ها به مرور وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان می‌شود و کمک می کند نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان نوسازی شود، البته شهرداری پیگیر ورود اتوبوس های گاز سوز به شهر نیز است.

وی یادآور شد: در حال حاضر سهم سفرهای شهری اصفهان با اتوبوس حدود ۱۶ درصد است؛ از این رو باید در برنامه زمانبندی اتوبوس ها و کیفیت ارایه خدمات تلاش بیشتری انجام شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان به راه اندازی سه خط سامانه اتوبوس های تندرو در شهر اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: توسعه خطوط سامانه تندرو در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته تا به ۱۲ خط سامانه که در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ پیش بینی شده، برسیم و بتوانیم ۴۰ درصد سهم سفرهای شهری را با اتوبوس انجام دهیم بر این اساس عملیات اجرایی دو خط دیگر آغاز شده و یکی از خطوط امسال به بهره برداری می رسد، همچنین طراحی سه خط دیگر سامانه تندرو تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر استفاده از فناوریهای هوشمند در ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی اظهارکرد: استفاده از فناوری های هوشمند را در دستور کار داریم تا ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند.

خداحافظی تاکسی های پیکان با اصفهان 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در بخش تاکسیرانی به دنبال استفاده از فناوری های روز هستیم تا تاکسی ها به جایگاه واقعی خود باز گردند، عنوان کرد: در حال حاضر سیستم های ارتباطی پیشرفت کرده اند و ما شاهد فعالیت تاکسی های اینترنتی در سطح شهر هستیم اما تاکسی های اینترنتی باید ساماندهی شوند تا فضایی بُرد -بُرد را برای شهروندان، شرکت های تاکسیرانی و تاکسیرانان ایجاد کنیم.

صلواتی در خصوص خروج تاکسی های پیکان از شهر گفت: اگر دولت به تعهدات خود عمل کند، می توانیم امسال خودرو پیکان را از سطح شهر حذف کنیم، شهرداری درصدد است کیفیت ارایه خدمات تاکسیرانی اصفهان را ارتقاء و میزان رضایتمندی مسافران را افزایش دهد.

وی  گریزی به راه اندازی تراموا در شهر اصفهان زد و گفت: برای راه اندازی تراموا به دنبال جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خارجی هستیم،  تاکنون پنج مشارکت کننده و سرمایه گذار طرح های فنی و اقتصادی خود را ارایه داده اند که با تشکیل سازمان سرمایه گذاری شهرداری این روند با جدیت دنبال خواهد شد، به طور حتم با استقرار تیم جدید در مدیریت سرمایه گذاری این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود چرا شهرداری در تلاش است تا تراموای شهر اصفهان را طی سه سال به نتیجه برساند.

صلواتی اعلام کرد: مقدمات و زیرساخت های ایجاد تراموا در خیابان امام خمینی(ره) در حال احداث است تا پس از آن به مرحله ریل گذاری برویم،  اجرای سه خط تراموا در شهر اصفهان به طول ۱۶ کیلومتر پیش بینی شده که می تواند همپوشانی مناسبی برای سیستم قطار شهری به شمار رود.

وی که به ورود تراموا به شهر اصفهان خوش بین است، گفت: تراموا مجموعه ای بسیار ایده آل برای سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان که شهری تاریخی و میراثی است، خواهد بود و معتقدم این وسیله می تواند پاسخگوی مناسبی برای تردد آسان مردم در کنار گزینه های قطار شهری و اتوبوس باشد.

معاون شهردار سیاست اصلی حمل و نقل و ترافیک را یکپارچگی سیستم های حمل و نقل اعم از مترو، تراموا، BRT، اتوبوس، تاکسی و دوچرخه خواند و تصریح کرد: بی شک اقدامات جزیره ای پاسخگوی نیازهای مردم نخواهند بود بنابراین قرار است سیستم های مختلف حمل و نقل همدیگر را تقویت و تکمیل کنند.

صلواتی با اشاره به وضعیت قطار شهری اصفهان نیز اظهارکرد: قطار شهری تاکنون پیشرفت خوبی داشته و قرار است تا نوروز امسال خط یک به پایانه صفه برسد که در این صورت سرفاصله حرکت رام های قطارشهری نیز کاهش می یابد.

وی به خط دو مترو حدفاصل خیابان زینبیه تا خمینی شهر اشاره کرد و گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۰ خط دو قطار شهری اصفهان نیز به بهره برداری برسد، امیدواریم در اجرای این مسیر با مشکل خاصی مواجه نشویم تا طبق زمان مقرر این خط به بهره برداری برسد.

کد خبر 332397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.