فرار آمریکایی با موشک های ایرانی

ایالات متحده آمریکا که در ماه های اخیر به دلیل شکست داعش و اوج گیری اعتراضات جهانی به تصمیم ترامپ در رابطه با بیت المقدس تحت فشار قرار گرفته، می کوشد با انتصاب موشک های انصارالله یمن به ایران فرا فکنی کرده و با فرار از شکست ها، بار دیگر ایران را در مرکز دشمنی کشورهای اسلامی قرار دهد.

خبرگزاری ایمنا، گروه سیاسی- اعظم ملایی. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در یک پایگاه نظامی در جنوب واشنگتن حاضر شد و  به گفته خودش «شواهدی غیر قابل انکار» از کمک تسلیحاتی ایران به حوثی‌های یمن ‌ را ارائه داد.

پشت سر او، بخشی از لاشه یک موشک قرار داشت که به گفته  نیکی هیلی، همان موشکی است که حوثی‌ها ماه پیش به ریاض، پایتخت عربستان شلیک کردند. در کنار آن، قطعاتی از یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران و تجهیزات ناوبری کنترل از راه دور و همچنین یک راکت ضد تانک نمایش داده شد که هیلی، آنها را تجهیزات ساخت ایران دانست که حوثی‌ها از آنها برای حمله به نیروهای عربستان استفاده می کنند. گفته می شود این «شواهد» را عربستان به آمریکا داده است.

پاسخ  مقامات ایران

در پی این کنفرانس مطبوعاتی سفیر آمریکا در سازمان ملل، نمایندگی دائم ایران در این سازمان با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، اتهامات دولت آمریکا را قویاً رد کرد و این اقدام را ادامه سیاست های خصومت آمیز آمریکا علیه ایران دانست. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت: «این اقدام آمریکا برای منحرف کردن نگاه جهان به جنگ در یمن است که آمریکا با فروش سلاح به عربستان، آتش جنگ را تندتر کرده است».

 ظریف همچنین اظهار کرد: در اینکه صحبت‌های خانم هیلی هیچ مستنداتی نداشت، شکی نیست و دیدیم که حتی خود غربی‌ها هم در خصوص بی پایه و اساس بودن و قانع کننده نبودن این ادعاها، صحبت‌هایی را مطرح کردند.

وی گفت: اهداف این اظهارات به فراموشی سپردن جنایات آمریکا در منطقه ما و همینطور، فراموش کردن حرکت بسیار خطرناک آمریکا و آقای ترامپ در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است؛ این اقدام البته خارج و داخل از آمریکا و حتی توسط برخی هواداران صهیونیست ها به عنوان اقدامی خطرناک به حساب آمد.

اگر موشک های ایرانی در یمن بود، عربستان روی آرامش را نمی دید

در همین رابطه اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می رسد اظهارات خانم هیلی با توجه به شرایط میدانی یمن و نیز اوضاع حاکم بر منطقه صورت می گیرد که در هفته ها و ماه های اخیر شکست های دنباله داری را برای آمریکا و هم پیمانانش رقم زده است.

در یمن توطئه خروج علی عبدالله صالح موفق نبود و به مرگ وی ختم شد، در عرصه منطقه ای نیز تحرکات عربستان برای استعفای حریری ناکام ماند، شکست داعش در عراق و سوریه هم ضربه ای دیگر بر آمریکا و همپیمانانش وارد کرد. از سوی دیگر در حال حاضر طرح موضوع اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ موجی از اعتراضات جهانی و منطقه ای را به دنبال داشته و بار دیگر قدس را به مرکز توجه کشورهای اسلامی تبدیل کرده است. در چنین شرایطی دولت آمریکا می کوشد با طرح اتهاماتی بر علیه ایران، بار دیگر توجه جهان اسلام را از موضوع قدس به سمت ایران بچرخاند.

سلیمی افزود: این در حالی است که به دلیل محاصره همه جانبه زمینی، دریایی و هوایی یمن، مدتهاست که حتی امکان انتقال مواد غذایی و بهداشتی ضروری هم به این کشور بحران زده وجود ندارد، چه برسد به صادرات موشک!

نماینده مردم سمیرم با بیان اینکه اگر موشکهای ایرانی در یمن وجود داشت شرایطی میدانی در این کشور به گونه ای دیگر رقم می خورد و عربستان و کشورهای هم پیمانش روی آرامش را نمی دیدند، افزود: همانگونه که ایران در جنگ تحمیلی مقابل صدام تنها بود و به سمت خودکفایی در ساخت تجهیزات موشکی و دفاعی رفت، انصار الله یمن هم در طول سه سال جنگ توانسته است به برخی قابلیت های بومی برای دفاع از خود دست یابد. سلیمی در پایان گفت: در حال حاضر سازمان ملل هم اعلام کرده، منشأ موشک های یمنی ایران نیست و بنابراین اظهارات خانم هیلی شکست های غربی- عربی استفرار از شکست های مکرر آمریکا و ائتلاف عربی در منطقه است.

یمن؛ تکرار تلخ تاریخ خاورمیانه

تلاش های آمریکا برای منتصب کردن موشک های انصارالله یمن به ایران، در حالی صورت می گیرد که در ماههای گذشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت اعلام کرده است از زمان آغاز حمله عربستان به یمن شرکت‌های انگلیسی ۶ میلیارد پوند به عربستان سلاح صادر کرده‌اند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز با وجود ژست حمایت گرایانه ای که در هفته های اخیر نسبت به مردم یمن گرفته، در سفرش به عربستان، ۱۱۰ میلیارد دلار تسلیحات شامل سامانه پدافند موشکی تاد، مهمات هوا به زمین، ارتقای سامانه پدافندی پاتریوت، هواپیماهای پشتیبانی سبک هوایی، قایق‌های گشتی و ناو به این کشور متجاوز فروخته است.

بدین ترتیب به نظر می رسد در مقطع کنونی، تاریخ به شکل عجیبی در حال  تکرار است؛ زمانی حدود سی سال پیش، صدام حسین به ابزاری برای پیاده سازی سیاستهای مداخله جویانه قدرتهای فرامنطقه ای تبدیل شد و با انواع تسلیحات مجهز گردید تا تنها کشور اسلامی مستقل غرب آسیا(جمهوری اسلامی ایران) را از پای درآورد. در آن زمان نیز کشور متجاوز مورد حمایت های بین المللی بود و  ایران که مورد تهاجم قرار گرفته بود، از انواع تحریم ها و محدودیت ها رنج می برد.

 حال در مقطع کنونی نوبت به عربستان سعودی رسیده است تا مجری سیاست های جدید غرب در خاورمیانه و خلیج فارس باشد و با تجهیزات عاریتی غربی آرامش منطقه را به هم بزند. در چنین شرایطی باید گفت درک درسهای تاریخ چندان هم دشوار نیست؛ اندکی تأمل لازم است که کشورهای غربی متوجه شوند که راه صدام حسین به کجا ختم شد و  حمایتهای بی حساب از دیکتاتورهای عرب، چنانکه صدها بار هم تکرار شود، همان دستاورد شوم گذشته را خواهد داشت.

در چنین شرایطی نکته اساسی، لزوم برخورداری کشورهای اسلامی از دیدگاه استراتژیک و باز تعریف اهداف کلان منطقه ای و بین المللی ازسوی آنها است؛ دیدگاهی که به آنها امکان می دهد تا به بازی مستقل و هدفمند در منطقه بپردازند و توسط قدرتهای فرا منطقه ای به بازی گرفته نشوند. چنین رویکردی از سوی دیگر سبب می شود تا این کشورها اجازه تعریف هیچ هدف ساختگی از سوی قدرت های فرا منطقه ای و جایگزین شدن آن به جای مرکزیت قدس شریف در جهان اسلام را ندهند.

کد خبر 332365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.