وزارت بهداشت باید نظام صیانت از سلامت مردم را طراحی کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وظیفه نظام سلامت و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت طراحی سیستمی مدون است که زمینه صیانت از حقوق سلامت در جامعه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز صبح امروز(شنبه) در آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی حقوق سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اظهار کرد: حقوق سلامت منتهی به حقوق بیمار و پزشک نیست بلکه ارگان های بسیاری در این امر دخیل هستند، برای مثال آموزش و پرورش نیز به عنوان رکن سوم در این موضوع نقش مهمی دارد.

وی افزود: همانطور که با جرایم مقابله می شود و به مباحث امنیتی توجه می شود باید با مقوله سلامت هم با جدیت برخورد شود، این درحالی است که بیماری‌های غیرواگیر، قلبی و عروقی، دیابت، حوادث و سرطان ها مهم ترین عوامل مرگ و میر در کشور هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه چقدر مجازات ها در مقابل محصولات سرطان زا کارگر است؟ خاطر نشان کرد: این نشان می دهد توجه کافی به این مبحث نمی شود و نیازمند بازنگری ویژه است.

چنگیز با اشاره به حقوق پزشکی گفت: معمولا افرادی که حقوق پزشکی کار می کنند متمرکز به بیمار می شوند در صورتی که بانوی بارداری که در دوره بارداری به پزشک مراجعه می کند به نوعی بیمار تلقی می شود و باید از حقوق لازم برخوردار شود.

وی تصریح کرد: وظیفه نظام سلامت و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت این است که نظامی طراحی شود که زمینه صیانت از حقوق سلامت در جامعه فراهم شود و تمامی فعالیت هایی که در طرح تحول سلامت انجام شده در این جهت بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تحولاتی که در این حوزه در دولت دوازدهم صورت گرفته، افزود: کاهش پرداختی ها و کاهش هزینه های خدمات پزشکی بدون حمایت سایر دستگاه ها نظیر سازمان محیط زیست، وزارت کار، بیمه ها ودیگر ارگان های مربوطه محقق نمی شود، و امید است با رویکرد های جدید دولت دوازدهم مباحث حقوقی نظام سلامت معرفی و ضمانت های لازم برای این منظور فراهم شود.

به گزارش ایمنا، نخستین کنگره بین‌المللی حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار با حضور پژوهشگران، استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی، امروز شنبه ۲۵ آذرماه به مدت ۲ روز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) آغاز بکار کرد.

کد خبر 332323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.