برنج خارجی سفره ایرانی را نقره داغ کرد

به دنبال توقف ثبت سفارش برنج و با وجودی که وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده ذخیره این محصول به میزان کافی در کشور موجود است اما طی یک ماه گذشته نرخ برنج بخصوص برنج خارجی افزایش چشمگیری داشته است به نحوی که موجب نگرانی مردم شده است.

به گزارش ایمنا مطابق آخرین اعلام بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی سبد هر خانوار، نرخ برنج در بازار با سیر صعودی مواجه شده است. بر این اساس بهای داخلی درجه یک معادل ۰.۱ درصد افزایش داشـته است. اما به اعتقاد فعالان بازار برنج طی چند هفته گذشته بازار برنج خارجی دچار نوسانات بیشتری شده است.

هر ساله همزمان با پایان فصل برداشت برنج داخلی، دولت در جهت تامین نیاز کشور، واردات برنج را آزاد می کند. براین اساس ۲۸ آبان ماه امسال وزارت صنعت در نامه ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان ها اعلام کرد واردات برنج از یکم آذر امسال تا ۳۱ تیرماه ۹۷ آزاد است.

اما چند روز بعد در چهارم آذر امسال وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر، صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف سریع ثبت سفارش واردات برنج شد و اعلام کرد که با توجه به واردات بی‌رویه بیش از حدود یک میلیون تن برنج در پنج‌ماهه امسال (که بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است)، باید تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش جدید برای واردات برنج ممانعت شود.

مطابق اعلام وزارت کشاورزی در ۷ ماهه امسال یک میلیون و ۶۰ هزارتن برنج وارد شده که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۶۰۹ هزارتن بوده بنابراین واردات در ۷ ماهه سال جاری حدود ۴۰ درصد رشد داشته‌است.

اختریان یکی از فروشندگان برنج در اصفهان در خصوص گرانی این محصول طی یک ماه گذشته به خبرنگار ایمنا، گفت: دولت خود یکی از عوامل گرانی برنج در بازار است و با توقف ثبت سفارش این محصول، زمینه افزایش قیمت آن را برای دلالان فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار برنج همانند دیگر بازارها دچار رکود است، اظهار داشت: هم اکنون هر کیلو برنج خارجی همچون خاطره، زرین مهر و ... حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

این فروشنده برنج در اصفهان افزود: پیش از این هر گونی برنج خارجی حدود ۴۲ وهزار تومان بود که اکنون به حدود ۵۴ تا ۵۸ هزار تومان افزایش یافته است.

انبارهای کشور پُر از برنج است

وی با بیان اینکه هر ساله دولت در پایان زمان برداشت برنج، ثبت سفارش آن را برای واردات آزاد می کرد، گفت: با این وجود به گفته وزارت جهاد کشاورزی برنج موجود در کشور کفاف داخل را می دهد و نیازی به واردات نیست.

اختریان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام انبارهای برنج در کشور پُر است، تصریح کرد: پشت پرده گرانی برنج واسطه ها و رانت خواران هستند و به نوعی در بدنه دولت نفوذ دارند چرا که خرده فروشان اجازه گرانی برنج را ندارند.

وی با بیان اینکه در اصفهان نیز کمبود برنج نداریم، تاکید کرد: به نظر می رسد توقف ثبت سفارش برنج در ماه های پایانی سال به خصوص نزدیک نوروز موجب کمبود برنج و سیر صعودی این محصول در بازار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این نیز هر کیلو برنج داخلی نیز افزایش قیمت داشته است، گفت: هر کیلو برنج داخلی در بازار اصفهان بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروخته می شود.

به گفته اختریان، اصفهانی ها بیشتر تمایل به خرید برنج ایرانی دارند و اگر برنج خارجی نیز خریداری کنند به طور مخلوط پخت می کنند.

  قیمت برنج داخلی تغییر چندانی نکرده است

رئیس اتحادیه سقط فروشان اصفهان نیز در خصوص گرانی برنج به خبرنگار ایمنا، گفت: در حال حاضر تنها برنج خارجی حدود ۸ درصد گران شده و دلیل آن توقف ثبت سفارش این محصول است.

رضا منتظری با تاکید بر اینکه نرخ برنج داخلی تغییر چندانی نکرده است، تصریح کرد: در حال حاضر بازار برنج نابسامان است و گرانی این محصول با توجه به قدرت پایین خرید مردم، رکود را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه برنج خارجی ۱۰ کیلویی که کیسه ای ۴۶ هزار تومان بود که در مدت چند روز در عمده فروشی ها به ۵۸ هزار تومان رسیده است، تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان باید ناظر و پاسخگوی افزایش قیمت و کمبود برنج باشد.

ممنوعیت ثبت سفارش برنج بازار را دچار مشکل کرد

از سوی دیگر دبیر اتحادیه خواربار و خشکبار اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش برنج و افزایش نرخ این محصول در بازار، اظهار داشت: ممنوعیت ثبت سفارش برنج سبب بروز مشکلاتی در بازار برنج خارجی شده است.

رحمت الله رضوانی با اشاره به اینکه گفته می شود ثبت سفارش برنج داخلی برای یک ماه متوقف شده است، افزود: براساس اعلام اتاق بازرگانی موجودی برنج خارجی در کشور کافی است با این وجود تصمیم وزیر جهادکشاورزی موجب گرانی ۱۰ درصدی قیمت برنج وارداتی شده است.

وی با بیان اینکه قیمت برنج هندی از کیلویی ۴۲۰۰ تومان اکنون به ۶ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: در اصفهان حدود ۸۰ درصد مردم به دلیل ارزان بودن و پخت راحت تمایل به خرید برنج خارجی دارند.

ناچار به واردات برنج خارجی هستیم

دبیر اتحادیه خواربار و خشکبار اصفهان با اشاره به اینکه میزان تولید برنج داخلی کفاف نیازمان را نمی دهد، افزود: ما ناچار به واردات برنج از خارج کشور هستیم.

وی تاکید کرد: ممنوعیت ثبت سفارش برنج در شرایط کنونی سیاستی است که دولت هر ساله در برخی مقاطع از سال در پیش می گیرد.

رضوانی با بیان اینکه به طور طبیعی هر ساله در این ایام به دلیل پایان فصل برداشت، نرخ برنج داخلی افزایش می یابد، اظهار داشت: به طور معمول هر دو سه ماه یک بار قیمت برنج داخلی حدود ۶ درصد افزایش می یابد اما مردم به طور طبیعی خرید خود را انجام می دهند.

با اشاره به رکود حاکم بر بازار، بیان داشت: سیاه بازی و واسطه گری که چند سال پیش در بازار برنج حاکم بود از بین رفته اما اکنون رکود بازار را فراگرفته است با این وجود کمبود برنج نداریم.

سودجویان برنج را احتکار می کنند

نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز درباره گرانی نرخ برنج، اظهار داشت: افزایش تصاعدی نرخ برنج تهدیدی برای حذف این کالای استراتژیک از سفره غذایی اقشار کم درآمد جامعه  تلقی می شود زیرا نرخ کنونی برنج هیچ سنخینی با قدرت اقتصادی شهروندان ندارد.

اصغرسلیمی با بیان اینکه برخی از سودجویان با احتکار برنج، قصد دارند برنج خارجی را مهمان سفره های اقشارکم درآمد جامعه کنند، گفت: اشباع بازار برنج  با توسعه کشت های پرمحصول در شمال و جنوب کشور عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه اقشارکم در آمد جامعه برای خرید برنج ایرانی تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند، ادامه داد: توسعه کشت های پرمحصول، تسطیع اراضی برنج، کاهش هزینه تولید، نوسازی تجهیزات کشاورزی از معیارهای اساسی برای  تولید  انبوه برنج در بازار تلقی می شود.

ضرورت حذف احتکار در بازار برنج

 سلیمی با بیان اینکه افزایش تولید برنج بالاتر از تقاضای بازار، راهکاری بلندمدت برای به ثبات رساندن نرخ برنج در بازار کشاورزی تلقی می شود، افزود: برای حذف احتکار در بازار برنج، باید کف عرضه وتقاضا به سمت افزایش عرضه محصول سنگین شود.

وی تاکید کرد: جلوگیری از احتکار برنج نیازمند نظارت ویژه دولت برانبارداری محصول استراتژیکی همچون برنج است تا هیچ فردی نتواندبا احتکار برنج  کسری در بازار ایجادکند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه حذف دست های پشت پرده احتکار پادزهر عدم ثبات نرخ برنج در بازار  تلقی می شود، یادآور شد: توسعه کشت های پرمحصول در شمال و جنوب کشور، راهکار پایداری برای تولید برنج و با نرخی همسو با توان اقتصادی تمام طبقات جامعه تلقی می شود.

باید گفت مسئله ممنوعیت واردات و توقف ثبت سفارش برنج خارجی در حالی از سوی دولت اعمال شده است که عمده خانواده های ایرانی به دلیل گرانی برنج داخلی مجبور به خرید برنج خارجی هستند و به نظر می رسد این تصمیم نه تنها نتوانسته موجب تنظیم بازار کشور شود بلکه پای عده ای سودجو را به بازار برنج باز کرده و با توجه به اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واردات بیش از اندازه برنج خارجی در هفت ماهه نخست سالجاری برخی با احتکار این محصول موجبات گرانی آن را فراهم کرده اند که نشان از نظارت ضعیف دولتمردان است.

گزارش از ریحانه السادات سجادی

کد خبر 332290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.