«حقیقتی» که بر دل مردم نشست...

یازدهمین جشنواره سینمایی –مستند ایران فردا ۲۶ آذر ماه ۹۶ پس از گذراندن یک هفته شلوغ و پربار به کار خود پایان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عجیب بود ولی واقعی! اول فکر می کردم خبر دیگری شده مثلا درگیری یا چیزی شبیه به آن، جلوتر که رفتم خبری از درگیری نبود، همه این مردم برای دیدن فیلم های جشنواره آمده بودند. نحوه و میزان استقبال شبیه به روزهای اکران جشنواره فیلم فجر بود.

اصلا من با علم به این که «سینما حقیقت» یکی از بهترین جشنواره های فیلم داخلی کشور است این راه ۶ ساعته را از اصفهان کوبیدم و رفتم، اما باورم نمی شد جشنواره امسال این همه مورد استقبال مردم واقع شود. البته دلایل تعجبم خیلی دور از ذهن نیست، چون در کشور ما سینمای مستند آنچنان که در تمام دنیا مورد تکریم و اهمیت واقع می شود مسئله قابل توجهی برای سینمادوستان نیست، درست تا همین چند سال پیش سینماگران مستند در جشنواره فجر هم از سیمرغ محروم بودند چه رسد به اینکه این همه از طرف مردم دنبال شوند. اما امسال ماجرا چیز دیگری بود... در اکثر سئانس ها سالن پر می شد و مردم روی پله ها به تماشای فیلم می نشستند.

یکی از دیدنی ترین لحظه ها پیش از اکران مستند محمد حسین مهدویان ایجاد شد که جمعیت زیادی با اشتیاق در سالن انتظار ایستاده بودند و زمان آغاز اکران فیلم را انتظار می کشیدند. از یکی از آدم های توی صف بلیط پرسیدم که برای کدام فیلم توی صف ایستاده اند؟ با تعجب نگاهم کرد و گفت: «خانم شما اگه اصغر فرهادی مستند بسازه نمیری ببینی؟ معلومه دیگه برای فیلم مهدویان تو صفیم!» دوست داشتم فیلم را ببینم اما جواب قاطعانه او برای دیدن «ترور سر چشمه» مشتاق ترم کرد. با هزار زحمت بلیط خریدم و وارد سالن شدم. انصافا فیلم خوبی بود و البته از مهدویان جز این انتظار نمی رفت.
در تمام این دو روز که مهمان تهران و پردیس چهارسو و مستندسازان ایران بودم، در هیاهوی قبل از شروع فیلم ها در سالن به این فکر می کردم که حضور این آدم ها دلگرمی خوبی برای سینماگرانی است که در تمام مدیوم های رسانه ای کشور مهجورتر از دیگران هستند اما خلاق تر و پر تلاش تر... 
به هر روی جشنواره «سینما حقیقت» امسال با خاطره یک استقبال فراموش نشدنی فردا به کار خود خاتمه می دهد. اسامی نامزدهای بخش های مختلف جشنواره دیشب اعلام شد و تا فردا باید منتظر نتایج داوری ماند.

نکته جالب توجه دیگر جشنواره امسال هماهنگی و همسویی نظر مردم و داور ها بود، سهم سئانس های شلوغ تر در اسامی منتخبین دیده می شود و فیلم های پرمخاطب تر کاندیداتر شده اند!
در جشنواره امسال فیلم‌های «در جست‌وجوی فریده» ساخته مشترک آزاده موسوی و کوروش عطائی و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند با هفت عنوان نامزدی، پیشتاز فهرست دریافت جایزه از بخش مسابقه ملی در آیین اختتامیه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت هستند.
پس از این دو فیلم، مستند «بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق‌کریمی با پنج نامزدی، در رتبه دوم جای گرفته است.
فیلم‌های «وه انتیوک شاپور» (سودابه مجاوری) و «علی آقا» (کامران حیدری) هم در چهار رشته نامزد دریافت جایزه شدند./

مینا میرباقری

کد خبر 332276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.